Deel dit artikel
-

Googles Nest neemt cameramaker Dropcam over

Nest, de maker van slimme thermostaten en rookalarms, neemt Dropcam over, het bedrijf dat beveiligingscamera’s maakt. Nest betaalt 555 miljoen dollar voor de startup.

Eind mei gingen al geruchten dat Google zou overwegen om Dropcam over te nemen via zijn dochterbedrijf Nest. Google betaalde zelf 3,2 miljard dollar voor Nest.

Dropcam is de maker van beveiligingscamera’s die livebeelden naar mobieltjes en tablets stuurt, op zich overigens geen unieke eigenschap, want dat kunnen er meerdere. Het product is te koop via Amazon, Apple en Best Buy. De nieuwste camera kost 199 dollar, maar er is een goedkopere versie met een lagere resolutie voor 149 dollar.

Het Dropcam team verhuist van San Francisco naar het kantoor van Nest in Silicon Valley.

Door de overname wordt Nest een bedrijf voor de ‘internet der dingen’.

Deel dit bericht

1 Reactie

Frank van Bruggen.nl © Digital Business & Marketing Management

Google Smart Home: Droom of Nachtmerrie?

Even wegdromen naar aanleiding van Google’s Nest en Dropcam-overnames.

…ik word net thuisgebracht in mijn Google zelfrijdende auto. Google weet dan natuurlijk via het ingestelde ‘thuis’-adres in navigator ook al lang DAT ik thuis ben.

Vanaf het moment dat ik de voordeur open, weet Google nu natuurlijk ook WAAR ik thuis ben via mijn slimme Nest-thermostaat. Het GPS-signaal op mijn Google Glass en Android smartwatch bevestigen dit.

Google’s Dropcam beveiligingscamera’s registreren daarnaast ook WAT ik waar allemaal doe in huis.

Ik loop naar de achterkamer en doe mijn openslaande deuren naar de tuin open. Er komt direct een Google Titan-drone aanvliegen met mijn automatisch ingekochte online bestellingen voor vanavond.

Google weet namelijk dat ik voorafgaand aan de WK wedstrijd van Nederland tegen Chili ga BBQ-en en hoeveel mensen (en wie precies) hebben bevestigd om te komen in mijn Google agenda. Google weet ook dat de huidige hoeveelheid BBQ-vlees, frisdrank en bier in mijn slimme koelkast hiervoor ontoereikend is.

Naast voldoende eten en drinken voor de BBQ heeft de Drone ook maar meteen een geretargete ‘niet goed geld terug’ Weber langs gebracht. Want ik heb daar vanochtend uitgebreid online naar gezocht. En in mijn Google agenda stond voor vandaag de reminder: ‘Vandaag nieuwe Weber kopen voor BBQ -vanavond’.

Gedurende de BBQ analyseren de Dropcams -onopvallend maar uitgebreid- het gedrag van de aanwezigen. De aanwezigen worden herkend en de passende Google profielen van de aanwezigen worden handig gekoppeld en verrijkt. Online verschijnt trouwens automatisch meteen een slechte review van de vleesleverancier, want de Dropcam registreert dat de hamburgers over de houdbaarheidsdatum zijn en door ons worden weggegooid.

Op mijn slimme bril krijg ik tijdens de BBQ twee alerts.

De eerste alert zegt dat ik automatisch ben overgeschakeld naar een door Nest geselecteerde nieuwe energieleverancier die beter past bij mijn energieverbruik en mij minder kost per maand. De andere alert is van mijn verzekeringsmaatschappij. Ik moet vanaf komende maand helaas meer zorgpremie gaan betalen. Dit vanwege een te lage hoeveelheid gemeten dagelijkse lichaamsbeweging in mijn Google Health app op mijn smartwatch.

Ik vraag mij af: Wordt het leven in een Google Smart Home wereld straks synoniem voor het grote genieten? Of de hel op aarde?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond