Deel dit artikel
-

Gratis Internetactie World Online loopt storm

World Online (WOL) krijgt duizenden reacties op twee nieuwe soorten Internetabonnementen. Sinds vorige week geeft de marktleider voor 25 gulden registratiekosten onbeperkt Internettoegang via het Free Voetbal Online-abonnement. Meer nieuws hierover a.s. vrijdag bij Cambuur-Ajax. Deze week presenteert WOL ook het geheel gratis 'Lite-abonnement'. Volgens een woordvoerder is WOL de eerste ISP die een dergelijk pakket gratis aanbiedt.

Het aanbod bij WOL-onderdeel Voetbal Online heeft sinds de lancering op 21 augustus veel reacties opgeleverd. Dit abonnement is speciaal gericht op voetbalsupporters die nog geen toegang tot de websites van hun favoriete clubs hebben en gebruik willen maken van een speciale database met uitslagen en club- en spelersstatistieken. Gerard Brikkenaar-Van Dijk, manager corporate communications van WOL, legt uit welke zakelijke overeenkomst hierachter schuilt: 'Het Free Voetbal Online-abonnement is een samenwerking met de voetbalclubs. We hanteren een onderlinge verdeelsleutel en zij doen zelf ook aan promotie, zoals shirtreclame. Meer details worden aanstaande vrijdag bekendgemaakt bij de wedstrijd Cambuur-Ajax.'

De provider levert vanaf aanstaande woensdag tevens het World Online Lite-abonnement . Dit biedt eveneens onbeperkt Internet-toegang, maar hiervoor hoeven geen registratiekosten te worden betaald. Brikkenaar-Van Dijk vertelt waarom juist nu een dergelijke actie wordt gehouden: 'We volgen hiermee de ontwikkeling van de markt. Uiteraard richten we ons op mensen die nog niet op Internet zitten. We hebben hiervoor advertenties geplaatst in de Telegraaf, de Volkskrant en het Algemeen Dagblad. Daar wordt goed op gereageerd. Er hebben al duizenden geĂ¯nteresseerden gebeld.'

Het standaardpakket van WOL is voor 100 gulden uit te breiden met een eigen mailbox en een servicecontract. Abonnees die hier niet voor kiezen, kunnen hun e-mails ophalen via het web en moeten 1,05 gulden per minuut betalen voor het bellen naar de helpdesk. Aangezien dit vaak startende Internetters zijn, is een servicecontract van 50 gulden geen overbodige luxe.

De concurrerende Free Access Providers WISH , HCCnet en Castel bieden gelijksoortige pakketten met lage beginkosten. WISH levert voor 19,95 gulden eenmalige inschrijfkosten onbeperkte webtoegang. Een popbox voor e-mail kost 60 gulden extra en een abonnement op de helpdesk een zelfde bedrag. Bellen naar de WISH-heldesk kost normaal 1 gulden per minuut.

WOL is momenteel de grootste Internetaanbieder van Nederland met 180.000 abonnees. Begin deze maand nam het bedrijf een meerderheidsbelang in Nacamar , een leidende Duitse provider die zich richt op de zakelijke markt. WOL werkt verder aan uitbreiding in Engeland, Frankrijk, Noorwegen, Zweden, Portugal, Turkije, Griekenland en Ierland en verwacht dit jaar meer dan een miljoen consumenten en 30.000 zakelijke abonnees te bereiken.

In Frankrijk biedt WOL al sinds mei Internettoegang zonder abonnementskosten aan. Volgens Brikkenaar-Van Dijk is het bijna niet meer mogelijk om daar nog geld voor webtoegang te vragen: 'Dat is een competitieve marktontwikkeling. Iedereen biedt daar gratis Internet aan. Ik kan niet zeggen hoeveel abonnees we in Frankrijk hebben, maar het is een groot succes.'

Commentaar Webwatch:
Met het aanbieden van gratis Internet probeert WOL de internationale en landelijke concurrentie een stap voor te zijn. De Amerikaanse computerproducent Dell gaat dit najaar ook in Nederland vrije Internettoegang aanbieden. In Nederland mikt Dell eind dit jaar op ongeveer 20.000 abonnees. AOL Europe, een joint venture van America Online en Bertelsmann, opent deze week de aanval op de Engelse gratis Internetmarkt met de service Netscape Online. Ook in andere landen kunnen zulke diensten verwacht worden, zo meldt Wired . Mogelijk gaan nog meer partijen zich wagen aan de schijnbaar lucratieve handel in gratis Internetabonnementen, maar WOL heeft een groot marketingbudget te besteden en is er snel bij. De ISP maakt dus kans om ook op dit gebied marktleider in Nederland te worden.

Bronnen:
Planet Internet
Telegraaf

Deel dit bericht

1 Reactie

Ruud Smeets

Toch grappig dat Worldonline altijd andere aantallen noemt, maar zich altijd de grootste durft te noemen. Dan weer hebben ze 300.000 abonnees(1998), dan weer 150.000 (ook 1998) en nu weer 180.000. Misschien is de achterliggende reden van de "gratis"-internetactie van WOLwel dat ze helemaal niet de grootste zijn, altijd gedacht hadden dat ze datooit wel zouden worden, dat dat nu tegenvalt (mede door WISH) en dat bijde aandeelhouders en klanten nu toch langzaam het geduld echt op is. Ik ben er zelf als WOL-abonnee eigenlijk alleen maar bij gebaat dat zeeindelijk eens op 56k6 kunnen connecten. Mijn advies: steek je geld eens inbetere service en niet in het hard roepen dat je de grootste bent. Want netzo hard als ze er bovenin bijkomen rennen de abonnees er van onderaf weeraf.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond