Deel dit artikel
-

Gratis muziekactie McDonalds en Sony

McDonald's gaat net als Pepsi gratis muziekdownloads weggeven. Dit ondanks het feit dat de actie van Apple en Pepsi in de VS geen doorslaand succes was. De actie die McDonald's samen doet met Sony start in de VS, Canada en Puerto Rico. Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk volgen in juli. Nederlandse Big Mac-eters vallen voorlopig buiten de boot.

Wie vanaf 8 juni een Big Mac-menu bestelt in Amerika of Canada, krijgt er gratis en voor niets een muziekdownload bij van Sony's ralatief nieuwe muziekdienst Connect. Later volgen ook Engeland, Frankrijk en Duitsland. Ook daar geeft McDonald's straks een muziekdownload weg voor ieder besteld Big Mac-menu. Consumenten krijgen daarvoor een download-code.

“Nederland staat dit jaar nog niet op het programma voor muziekdownloads,” zegt Dirk van den Bogaart, woordvoerder van McDonald's Nederland. “Wellicht dat we in de nabije toekomst wel aan het rijtje landen worden toegevoegd, maar dit jaar gebeurt dat zeker niet meer.” Wat de reden is dat ons land buiten de boot valt, weet Van den Boogaart ook niet precies.

Dat McDonald's muziekdownloads gaat weggeven is opvallend omdat een soortgelijk initiatief van Pepsi en Apple helemaal niet zo succesvol was als zij op hoopten. Wie een flesje Pepsi kocht, mocht via iTunes van Apple ook al een gratis song downloaden. Pepsi en Apple hadden erop gerekend dat er 100 miljoen gratis muziekdownloads zouden worden opgehaald, maar in werkelijkheid bleef de teller op een teleurstellende 5 miljoen downloads steken.

Sony’s Connect download service werd in mei voor het eerst gelanceerd in de Verenigde Staten. In de catalogus zitten al meer dan een half miljoen 500,000 tracks. Voor Sony is de campagne misschien nog wel belangrijker dan voor McDonald's. Voor de Japanners is het een uitgelezen mogelijkheid om aandacht te vestigen op de nog relatief nieuwe dienst.

“Muziek blijft een belangrijk instrument bij onze marketing-inspanningen,” zei McDonald’s marketing-baas Larry Light tegen de BBC. Zanger Justin Timberlake, het gezicht van McDonald's, gaat de Big Mac muziekcampagne onderteunen via een televisie-commercial.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond