Deel dit artikel
-

Greenhouse opent Marketplaces-hub

De innovatietak van Greenhouse start een Marketplaces-hub op. Daarmee richt het zich op grote bedrijven in Nederland die stevig strategische posities willen innemen op marktplaatsen.

Een apart label is de Marketplaces-hub nadrukkelijk niet, legt directeur Marion Koopman uit. De nieuwe activiteiten vallen onder de Greenhouse Innovation, de tak waar het bedrijf constant aan de nieuwigheden van de nabije toekomst werkt. Nu zijn marktplaatsen duidelijk een trend, binnenkort weer iets anders.

“Een jaar geleden zijn we begonnen”, zegt Bart Manders. “Eerst ontplooiden we zelf activiteiten op marktplaatsen”, sites als bol.com en Amazon “om te leren hoe ze werken. Pas als je dat echt goed snapt, kun je als bedrijf je klanten gaan bedienen met de opgedane kennis.”

Rond deze tijd informeren Koopman en Head of Marketplaces Manders heel Greenhouse en moederbedrijf GroupM.

Koen van den Eeden is bij het nieuwe team betrokken als strateeg. De eerste contacten met huidige Greenhouse-klanten over de nieuwe materie leren dat het vooral productmakers- en verkopers zijn die op de nieuwe propositie aanslaan.

Momenteel werkt het team voor drie klanten. Die willen voor dit verhaal niet worden genoemd. Tijdens klantgesprekken gaat het over strategische vragen als doe je de fulfillment zelf of hybride? Verkoop je onder eigen merk of onder een sublabel? Wel of niet aan sellerloyalty doen? Op welke marktplaatsen wil je actief zijn en met welk deel van het assortiment?

“In de kern komt het erop neer”, zegt Van den Eeden, “dat ze meer bereik willen, maar ze zien ook dat dit nieuwe kanaal voor prijserosie kan zorgen. Ze concurreren met die slimmerik op de spreekwoordelijke zolderkamer die grote volumes wegzet via marktplaatsen en genoegen neemt met lagere marges. De hele keten verandert daardoor.”

Het negen koppen tellende team Marketplaces in Eindhoven wil, in eigen woorden, merken helpen het ownership over hun producten toe te eigenen zodat ze zelf in controle blijven.

Manders: “Ons kernteam werkt nauw samen met WPP-zusterbedrijf Wunderman Commerce. En ook met alle andere disciplines binnen de Greenhouse organisatie. Denk aan search, strategie, dataspecialismes en creatie/content. Juist omdat we niet apart werken maar met en naar alle zeshonderd collega’s kunnen we snel opschalen als dat nodig is.”

“Als we ons werk heel goed doen, bestaat dit team van negen man over twee jaar niet meer. Dan is alle kennis en kunde onderdeel geworden van de reguliere operaties van het bedrijf. We hebben toch ook geen aparte tak voor Mobile?”

Deel dit bericht

3 Reacties

Mart van der Zanden

Goed bezig GHG!
Ben benieuwd hoe het marketplace avontuur voor jullie gaat uitpakken, interessante onwikkeling.

Mart van der Zanden

*ontwikkeling

Joshua van den Hemel

Héél erg slim. Helemaal met Amazon die vroeg of laat naar Nederland gaat komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond