Deel dit artikel
-

Groei e-commerce HEMA vlakt af

De groei van e-commerceomzet van HEMA is afgelopen jaar bijna gehalveerd. Niettemin hebben digitale investeringen nog steeds prioriteiten, alsmede geografische expansie in Duitsland.

Vanochtend publiceerde HEMA de financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2018 (Pdf). De netto omzet steeg in met 2,8 naar 291,4 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Over e-commerce worden geen specifieke cijfers genoemd. De Twinkle 100 noemde over heel 2017 een bedrag van 95 miljoen euro. Online zou daarmee een kleine tien procent van de totaalomzet zijn. Niet ongebruikelijk voor een retailconcern.

Relatieve cijfers worden in het kwartaalbericht wel genoemd. De online omzet steeg in de eerste drie maanden van het jaar met 25 procent. Dat is aanzienlijk minder dan de 44 procent die in dezelfde periode een jaar eerder werd geboekt. Een reden voor de groeidaling geeft HEMA niet.

De leiding: “We gaan door met investeren in onze internationale expansie. Met name in Duitsland willen we de komende jaren flink groeien, omdat onze nieuwe generatie winkels goede resultaten laten zien. Ook gaan we door met investeren in e-commerce. We zijn tevreden over de online omzet.”

In de fysieke wereld plant HEMA dit jaar 25 à dertig nieuwe winkels te openen buiten de Benelux. Begin dit jaar gingen nieuwe filialen open in Duitsland (3), Oostenrijk (2), Spanje (1) en het Verenigd Koninkrijk (1). Voor de rest van het jaar staan in ieder geval nog opening gepland voor Oostenrijk en het Midden-Oosten.

HEMA heeft meer dan zevenhonderd winkels in negen landen en elfduizend medewerkers.

Het nettoresultaat voor het eerste kwartaal is een nettoverlies van zes miljoen euro (was 12,4 miljoen). Het ebitda-resultaat steeg met 10,8 procent naar 19,5 miljoen euro.

Achter de schermen zoekt eigenaar Lion Capital nog steeds naar een exit voor HEMA.

Zoals eerder aangegeven, worden de strategische opties voor de toekomst van HEMA samen met Lion Capital onderzocht. Begin deze maand ketste de overname door Core Equity af. De Belgen wilden geen onopgeloste twist tussen HEMA en zijn franchisenemers in huis halen. De onmin gaat over de vergoeding die lokale ondernemers krijgen uit internetverkopen. HEMA wil een deel van de digitale kosten aan de franchisenemers kunnen doorberekenen, maar mag dat niet van de voorzieningenrechter.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond