Deel dit artikel
-

Groei fastfood in Nederland mede dankzij bezorgen

De groei van fastfood zet in algemene zin door, enerzijds door expansiedrift van bestaande ketens en anderzijds dankzij nieuwe toetreders op de markt. Een andere reden is de groeiende bezorgmarkt, zo denkt Spronsen & Partners.

De afgelopen vijf jaar is het aantal fastfoodrestaurants in Nederland toegenomen van 364 naar 422 restaurants. De stijging bedraagt hiermee 17 procent. Bezorgen is een van de redenen. Om overal snel te kunnen bezorgen zijn lokale vestigingen nodig.

In de provincie Utrecht is de stijging de afgelopen 5 jaar het hoogst, wat vooral wordt veroorzaakt door nagenoeg een verdubbeling van het aanbod in de stad Utrecht.

In Nederland behoort bijna 85 procent van de fastfoodrestaurants tot 1 van de ‘drie grote jongens’ (McDonalds, KFC, Burger King).

Ook op het gebied van technologie staat de sector niet stil. Dat de ketens ook steeds meer aan bezorgen doen betekent dat er methodes ontwikkeld zijn om het eten warm te bezorgen, wat met name bij de dunne frietjes een uitdaging is.

De bestelzuil heeft na McDonalds ook zijn intrede gedaan bij de Burger King. De ABN Amro meldt dat door het toegenomen gemak en de frontale verleiding de gemiddelde orderbedragen tot wel 10 procent hoger oplopen. Dat er minder snel een volgende gast in je nek staat te hijgen zal hier ook een rol in spelen, zegt Spronsen & Partners.

Een ander voorbeeld is de recent gespotte volledig geautomatiseerde Hamburgermachine.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond