Deel dit artikel
-

CBS: Groei internetverkopen neemt af

In het derde kwartaal van 2021 was de internetomzet 10 procent hoger dan een jaar eerder. Dat is de laagste omzetgroei in zeven jaar. De internetverkopen namen in het eerste jaar na het uitbreken van de coronacrisis in maart 2020 sterk toe. Maar inmiddels keren consumenten weer terug naar fysieke winkels.

De omzettoename bij pure webwinkels was volgens het CBS ruim 10 procent, iets hoger dan bij de online omzet van de multichannelers. In de voorgaande vijf jaar was de omzetgroei van multichannelers telkens hoger dan van pure webwinkels.

De internetomzet van voedingsmiddelen en drogisterijartikelen nam in het derde kwartaal van 2021 met ruim 18 procent het sterkst toe. De internetomzet van kleding groeide met ruim 16 procent. Via internet werd 15 procent minder consumentenelektronica omgezet.

De omzet van de totale detailhandel was in het derde kwartaal van 2021 ruim 3 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De non-foodsector zette ruim 4 procent meer om, terwijl de omzet van de foodsector bijna 2 procent lager was dan een jaar eerder.

De omzetstijging in het derde kwartaal van 2021 is deels toe te schrijven aan de non-foodsector. Non-foodwinkels zetten gemiddeld ruim 4 procent meer om, terwijl de verkopen (het omzetvolume) ruim 2 procent hoger waren.
De omzet van kledingwinkels nam het sterkst toe, met 12 procent. Ook schoenenwinkels verkochten meer en zetten meer om. Winkels in consumentenelektronica zetten in het derde kwartaal van 2021 minder om, net als in de voorgaande twee kwartalen.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond