Deel dit artikel
-

Groene bezorging laag op eisenlijstje Nederlandse consument

Duurzaam shoppen bij consumenten staat nog laag op de agenda. Nog niet de helft van de Nederlanders is bezorgd over de invloed van online shoppen op het milieu. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud onder 8529 Europese consumenten, waaronder 1005 Nederlanders, naar aanleiding van Duurzame Dinsdag.

Amper vier op de tien Nederlandse consumenten noemt milieu impact als belangrijk onderdeel van bezorging en slechts 12 procent is bereid extra te betalen voor een CO2-neutrale bezorgmethode. Maar 6 procent verkiest een bepaalde bezorgdienst boven een andere als deze groene bezorging aanbiedt.

Ook al zijn Nederlanders niet bereid te betalen voor groene bezorging, ze vinden wel dat webwinkels hun ecologische voetafdruk kunnen beperken. Ruim twee derde van de consumenten meent namelijk dat webwinkels te veel verpakkingsmateriaal gebruiken voor het inpakken van bestellingen. Nog eens 62 procent is van mening dat al het verpakkingsmateriaal volledig recyclebaar moet zijn.

Het milieubewustzijn van Nederlandse consumenten blijft achter bij het Europese gemiddelde. Europabreed vindt 54 procent van de consumenten online shoppen een probleem voor het klimaat. Onze oosterburen zijn het meest milieubewust: in Duitsland is bijna 2 op de 3 consumenten van mening dat online shoppen schadelijk is voor het milieu.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond