Deel dit artikel
-

Groot-Brittannië start tweede onderzoek naar advertentiepraktijken van Google

De Britse mededingingstoezichthouder heeft donderdag een tweede onderzoek gelanceerd naar de advertentiepraktijken van Google. De zoekgigant zou aan zijn eigen diensten voorrang hebben gegeven.

Het laatste onderzoek van de Competition and Markets Authority (CMA) betrof een overeenkomst die Google en Meta hebben gesloten. Deze Jedi Blue-overeenkomst dateert uit 2018. Google was bang dat Facebook een eigen universeel advertentieveilingplatform zou opzetten en zou toen met Meta (toen nog Facebook) afspraken hebben gemaakt waarbij werd afgesproken dat Meta tegen gunstige tarieven advertenties kon inkopen bij Googles advertentieplatform.

Groot-Brittannië legde vorig jaar de techindustrie een nieuw concurrentieregime op om te voorkomen dat Google en Facebook hun dominantie zouden gebruiken om kleinere bedrijven te verdrijven en klanten te benadelen.

Een woordvoerder van Google vertelde Reuters dat het bedrijf zou blijven samenwerken met de CMA.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond