Deel dit artikel
-

Groothandel vraagt om innovatie impuls

Toenemende digitalisering en de mogelijkheden van internet zijn de belangrijkste aanknopingspunten voor vernieuwing in groothandels. Dat stelt ING in een nieuwe marktstudie. In het bijzonder voor handelsbedrijven met grote aantallen transacties en omvangrijke omzetvolumes is ICT succesbepalend.

Met de groeiende invloed van internet en de commerciële mogelijkheden van ‘data analytics’ (Big Data) dient zich volgens de onderzoekers een nieuwe fase van vooruitgang aan voor de groothandel. Dit beperkt zich niet alleen tot de handel in consumentenproducten, maar is ook relevant voor groothandels in grondstoffen of halffabricaten.

De invloed van internet wordt steeds groter omdat klanten zich meer online oriënteren. Verkopers moeten ervoor zorgen dat ze klanten in kennis een stap voor blijven. Veel groothandels die actief zijn in business tot business belevering moeten hier nog slagen maken. Toch is de invloed van internet ook hier niet te onderschatten, er zijn bijvoorbeeld nog steeds bedrijven die onvindbaar zijn op internet.

Voor veel groothandels is de showroom naast beurzen nog steeds een belangrijk instrument om de producten te laten zien en te verkopen. Dit blijft ook in het internettijdperk het geval. Een showroom kan zich in een groothandel ‘nieuwe stijl’ ook ontwikkelen tot kenniscentrum (kennisoverdracht, testcentrum, ontmoetings- en vergadercentrum).

Met intensivering van ICT kunnen groothandels volgens ING een flinke stap zetten om terug te keren naar het groeipad. Naast het nemen van betere beslissingen en het signaleren van kansen, biedt dit mogelijkheden voor verdere efficiëntieverbetering.

En die is hard nodig ook. Het afgelopen decennium groeide de Nederlandse groothandel sterker dan andere sectoren. Sinds enkele jaren hapert de vooruitgang echter. Vorig jaar daalde de omzet èn toegevoegde waarde voor het tweede jaar op rij. Dit was deels te wijten aan lagere vraag door moeilijke economische omstandigheden, maar bedrijven hebben ook moeite om de marge op peil te houden. Groothandels zijn vaak fullservice-providers geworden, maar slagen er niet altijd in om hier een prijskaartje aan te hangen. Ook neemt de concurrentie van logistiek dienstverleners en retailers toe.

Deel dit bericht

1 Reactie

Z.Eur

Wordt het niet eens tijd voor een Nederlandse variant van Alibaba waar je gewoon de Nederlandse (half)producten kan kopen zonder via allerlei gespecialiseerde verkoopkanalen of niet-reagerende verkoopmanagers te gaan?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond