Deel dit artikel
-

Grote adverteerders steunen deal Microsoft en Yahoo

De organisatie voor de advertentie-industrie in de Verenigde Staten geeft haar zegen aan de deal die Microsoft en Yahoo hebben gesloten op het gebied van search. Het zou de competitie op de markt van search vergroten en de dominantie van Google tegengaan. Vier grote mediabureaus ondertekenden een open brief.

De brief is gericht aan het Ministerie van Justitie, die de deal nog onderzoekt nu twee van de drie grote spelers hun krachten hebben gebundeld. Volgens de briefschrijvers zou de deal competitie verstevigen. Een goede zaak want Google is nog altijd goed voor 65 procent van de zoekopdrachten. Volgens Comscore nemen Microsoft en Yahoo gezamenlijk bijna 30 procent van de zoekopdrachten voor hun rekening.

Voor adverteerders is de deal een goede stap om Google’s dominantie op de markt te tegen te gaan. “Een gezonde en competatieve markt voor search en search advertising is cruciaal voor de toekomst van het internet”, aldus de grote spelers in de brief. Ze sporen het ministerie aan om het onderzoek snel af te ronden en met een conclusie te komen. “Dit voorstel verterkt de competitie en zou zou snel mogelijk in werking moeten treden.”

De brief wordt ondertekend door de CEO’s van Publicis Groupe, WPP, Interpublic Group of Companies en Omnicom Group. Zij geloven dat de deal waarbij Microsoft de drijvende kracht achter de zoektechnologie is van Yahoo en waar Yahoo de verkoop van advertenties voor zijn rekening neemt, goed is voor adverteerders, uitgevers en consumenten.

De deal

Het partnership tussen Yahoo en Microsoft is afgesloten voor de duur van 10 jaar. In deze tijd krijgt Microsoft het exclusieve recht om de zoektechnologie van Yahoo te integreren in de eigen zoekplatformen. Bing zal gedurende deze tijd het betaalde zoekplatform zijn voor de sites van Yahoo. Yahoo verkoopt de advertenties aan de premium klanten waarbij Microsofts AdCenter-technologie gebruikt wordt voor de advertentieverkoop. De bedrijven behouden wel gescheiden afdelingen voor display advertising en verkoop.

Yahoo verwacht dat de deal 500 miljoen dollar op gaat leveren en dat er 200 miljoen dollaar mee bespaard kan worden.

Het afgelopen jaar domineerden Yahoo en Microsoft het nieuws in hun eigen soap. Microsoft doet begin 2008 een bod van 44,6 miljard dollar. Dit overnamebod wordt door Yahoo afgewezen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond