Deel dit artikel
-

Grote campagne voor digitale rechten consument

De Europese consumentenorganisaties zijn een campagne gestart om consumenten te wijzen op hun digitale rechten. De Europese Commissie zou te veel luisteren naar de wensen van de producenten van beeld- en geluidsdragers.

De overkoepelende Europese consumentenorganisatie BEUC vindt dat te veel de nadruk wordt gelegd op de bescherming van de rechten van de producenten en de belangen van de consument volledig uit het oog worden verloren.

“Rechten die we ooit met grammofoonplaten en cassettes hadden, in de zin van uitlenen en kopiëren, worden in het digitale tijdperk volledig genegeerd,” zegt BEUC directeur Jim Murray in een online interview op de website van zijn organisatie. “De industrie is paranoïde geworden, en consumenten worden allerlei beperkingen opgelegd. Ook wordt er gelobbied voor rechten die niet in het belang zijn van de consument, en erger: consumenten worden zelfs als dieven afgeschilderd.”

Murray vindt het ook kwalijk dat er allerlei technische standaarden worden ontwikkeld die de rechten van consumenten beperken. “De industrie wil op een eenzijdige manier de regie in handen zien te houden. De simpele vraag waar we als consumenten recht op hebben wordt nauwelijks beantwoord.”

In een verklaring op de website wordt een zestal digitale rechten geëist. Zo moet er een juridisch kader komen waarin de ontwikkeling van nieuwe distributievormen wordt aangemoedigd en veiliggesteld, terwijl de belangen van uitvoerenden moeten worden beschermd. BEUC vindt in elk geval dat de industrie zijn acties tegen illegale downloaders moet staken, in elk geval totdat er voldoende alternatieven zijn.

Op de site staan ook enkele songs die zijn uitgebracht onder de Creative Commons NonCommercial-ShareAlike licentie, waarvan BEUC hoopt dat meerdere artiesten daar een beroep op zullen doen. Onder die licentie mogen de songs voor non commercieel gebruik vrij worden benut en uitgewisseld.

Deel dit bericht

1 Reacties

madiuq

Het probleem met DRM is vooral opzettelijke incompatibiliteit.  Dit betekend dat de consument moet kiezen tussen:1. een ongeautoriseerde maar compatible versie (gratis)2. een geautoriseerde maar incompatible versie (voor geld) Ook de garanties op langere termijn zijn lastig: Is de DRM gekoppeld aan mij als persoon of aan mijn computer? Als ik elke twee jaar een nieuwe computer koop wat betekend dit dan? Als ik meerdere computers/ipods/whatever gebruik houd DRM daar dan rekening mee? Wordt er rekening gehouden met scheiding en hertrouwen? Kan DRM audio/video worden doorverkocht op de tweedehands boeken en CD/DVD markt? De geschiedenis leert dat data opgeslagen in open formaten en open standaarden de vooruitgang van de techniek vrijwel altijd overleven, terwijl data opgeslagen in gesloten en incompatible formaten vaak na verloop van tijd verloren gaan. Wikipedia heeft een artikel over DRM and haar effecten.  http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Rights_Management http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Rights_Management  Er staan ook interesante links bij.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond