Deel dit artikel
-

Grote Duitse uitgevers in actie tegen adblockers

‘Zet uw adblocker alstublieft uit. Die kost ons geld’, krijgen de lezers van een aantal grote Duitse nieuwssites sinds vandaag te zien. Der Spiegel en de Frankfurter Allgemeine Zeitung zijn enkele van de kwaliteitstitels die aan de gecoördineerde aanval deelnemen.

Grote groepen internetters zijn het beu om spyware, onzinnige cookies en onverwachte reclames op hun schermen te zien verschijnen. Daarom zetten ze adblockers als Ghostery, AdBlock, Untangle of Adfender in. Die blokkeren opdringerige en onverwachte reclameuitingen deels of helemaal, wat vooral een rustige lees- en surfervaring oplevert.

‘Niet doen’, zeggen de uitgevers die dagelijks gezamenlijk tientallen miljoenen Duitsers bedienen met algemeen en technologienieuws. ‘Zo blokkeert u ook onze belangrijkste bron van inkomsten. Advertentiegelden zijn tevens de middelen die ons in staat stellen deze uitgave te maken’, zegt bijvoorbeeld de Süddeutsche Zeitung.

De uitgevers zeggen de bezwaren van de consument tegen vervelende en opdringerige reclames te begrijpen. Daarop reagerend gebruiken ze liever een paar grote, duidelijk commerciële uitingen dan veel kleintjes.

Instructies over het deactiveren of het verfijnen van de instellingen van de grootse adblockers geven de uitgevers niet.

Deel dit bericht

6 Reacties

Eimert

“Instructies over het deactiveren of het verfijnen van de instellingen van de grootse adblockers geven de uitgevers niet.”

Ik mag toch aannemen dat iemand die een adblocker kan installeren ook slim genoeg is om de instellingen daarvan te wijzigen. Mijn oma van 90 zou ar inderdaad hulp bij nodig hebben, maar die weet ook niet wat een adblocker is, laat staan hoe je die installeert. Of is die laatste zin een poging van de schrijver om de mening over deze actie bij de lezers te sturen?

Vind overigens dat e he nog heelnetjes aanakken Ze haden ook gewoon kunnen zeggen: fijn dat je onze site bezoekt, maar als je advertenties uit zet en ons daarmee alleen maar kosten laat maken (productie, hosting, etc) zonder enige mogelijkheid die terug te verdienen dan ben je niet welkom, dus sodemieter maar op.

Gijs Vroom - Emerce

Wat is het aandeel van gebruikers met ad blockers momenteel?

Bert Wiggers

@ Gijs: vorig jaar 9,2% gemiddeld, maar voor sommige sites 50%
http://clarityray.com/Content/ClarityRay_AdBlockReport.pdf

Bjorn Boonen

Men installeert adblockers niet omdat het kan, maar om dat advertenties slecht zijn voor de bezoekers. De site laadt traag door de advertenties en in veel gevallen is de advertentie te opdringerig.
Het is de advertentie-industrie die zichzelf in de problemen brengt.

Jeroen Panjer

gemiddeld 10% van de gebruikers heeft een adblocker. Maar wanneer het publiek meer online georienteerd is komt het in sommige gevallen tot meer dan 50%. Dat betekent 50% minder omzet. Helaas heeft deze actie wellicht een ongewenst effect gehad. Adblock Plus zegt dat installaties in Duitsland met 129% gestegen zijn. http://paidcontent.org/2013/05/14/german-online-publishers-anti-adblock-campaign-backfires/

Gijs Vroom - Emerce

@Jeroen
Dat leek mij ook het effect van zo’n campagne. Als uitgever leg je alleen maar de nadruk op de mogelijkheid. Echter – je zou verwachten dat het alleen getarget wordt op mensen met de ad blocker geïnstalleerd. Maar ja – hoe target je die als er een ad blocker aan staat 🙂 Dus vermoedelijk hebben ze iedereen de screens laten zien?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond