Deel dit artikel
-

Grote merken Europa huiverig voor AliExpress

AliExpress wil zich in Europa nadrukkelijker positioneren als een marktplaats voor maar ook van lokale retailers en merken. Het probleem: die willen niet en aarzelen vanwege het goedkope imago van het platform.

Een aantal grote modemerken bijvoorbeeld, onder wie Mango, Benetton en Cortefiel, zijn door het Chinese bedrijf benaderd om zich te vestigen op de marktplaats, maar bedankten voor de gelegenheid. De uitstraling van AliExpress past niet bij hun merk, is de uitleg volgens bronnen van persbureau Reuters.

De uitnodigingen tot toetreding aan deze merken, staan niet op zichzelf. De marktplaats voert sinds een half jaar het beleid om meer lokale verkopers en merken naar de site te lokken. Het grotere en lokaal aantrekkelijker aanbod moet er automatisch toe leiden dat er meer kopers een bezoekje aan de app en site brengen.

Om de verkopers te verleiden, heeft AliExpress zijn verkoopcommissies verlaagd. Die liggen wezenlijk onder de tarieven die Amazon in Europa hanteert. Amazon rekent 39 euro per maand en 7 tot 15 procent aan commissie. AliExpress rekent tussen de 5 en 8 procent in Spanje.

Momenteel richten de Chinezen zich op de ontwikkeling van Spanje en Italië en de toegangspoorten tot Europa Rusland en Turkije. Daarna volgen de noordelijker delen van het continent.

AliExpress is actief in 220 landen en is bekend geworden als een verkooppunt van handige of leuke spulletjes uit China die voor een prikje van de hand gaan. Prijs is, zo bleek onlangs nog https://www.emerce.nl/nieuws/bolcom-populairste-marktplaats-amazon-duurste uit een perceptie-onderzoek, de belangrijkste reden voor Nederlanders om te shoppen op AliExpress.

Alibaba investeert komende jaren een kleine vijftien miljard euro om zijn logistieke netwerk nationaal en internationaal uit te breiden en technologisch te professionaliseren. Luik is het Europese eindpunt. Daar heeft het een distributiecentrum van 220.000 m2. Door artikelen dichterbij de klant op te slaan, wil het bedrijf sneller kunnen leveren.

Vijf steden zijn uitgeroepen tot internationale hubs in Ali’s wereldomspannend logistieke netwerk. Hun expertise moet daarna worden uitgerold naar honderd steden wereldwijd. Tot de ‘pilotsteden’ behoren behalve Alibaba’s thuishaven Hangzhou ook Dubai, Kuala Lumpur, Moskou en Luik in België.

Foto: Arnaud Matar (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond