Deel dit artikel
-

‘Grote steden door corona minder in trek bij winkelend publiek’

Oók als alle beperkingen worden opgeheven, zullen veel consumenten de winkelstraten in grote steden voorlopig liever mijden. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO en Q&A Research onder bijna 2000 Nederlanders.

Bijna één op de vijf Nederlanders bezoekt in plaats hiervan liever een lokale winkel. Daartegenover staat dat 7 procent aangeeft juist wel vaker de grote stad op te willen zoeken om te winkelen. De fysieke winkel is nog steeds het favoriete verkoopkanaal, maar tegelijkertijd zet de opmars van ‘online’ zich voort.

Zo’n 18 procent van de mensen verwacht na corona minder vaak een fysieke winkel te bezoeken en 9 procent juist vaker. De eerste groep beschouwt de winkelstraat als minder veilig en wil de drukte het liefst vermijden. Vooral de grote steden zijn als winkelgebied minder gewild: per saldo geeft 18 procent aan minder vaak in een grote stad te gaan winkelen.

Ook het animo voor een dagje winkelen is afgenomen. Maar liefst 21 procent verwacht dit minder vaak te gaan doen, terwijl 9 procent het voornemen heeft om dit juist wel vaker te doen na corona. Daarnaast stimuleert ook het thuiswerken consumenten om meer online te shoppen en minder fysiek te winkelen.

Tijdens de coronacrisis waren de online-omzetten al (fors) toegenomen ten koste van de fysieke winkel. De winkel blijft onder de meeste consumenten echter favoriet, hoewel deze voorkeur wel afneemt. Volgens ABN AMRO moeten winkeliers aandacht blijven geven aan veranderende consumentenbehoeften. ‘Het realiseren van een snelle doorloop bij een winkelbezoek – vaak na een online oriëntatie – kan zorgen dat klanten fysiek blijven winkelen. Het werken met handscanners, contactloos betalen en ruime winkelpaden met goede productaanduidingen helpen daarbij’.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond