Deel dit artikel
-

Grote tekorten computerchips bij autofabrikanten

Autofabrikanten lopen weken tot maanden vertraging op bij de levering van nieuwe auto’s, omdat ze te weinig computerchips kunnen krijgen.

Ook dat is een gevolg van de coronacrisis. Toen het virus een jaar geleden begon te woekeren, schroefden de automakers de orders voor nieuwe chips terug. Om de kosten in de hand te houden, putten ze meer uit eigen voorraden. In de tussentijds schoot naar chips omhoog bij makers van spelconsoles en telefoons. Bijvoorbeeld, omdat een 5G-toestel veertig procent meer chips bevat dan een 4G-apparaat.

De meeste grote fabrikanten, van Toyota en Fiat Chrysler tot Ford, Audi en Daimler, melden problemen met de bevoorrading van chips. BMW niet, Tesla ook niet.

Chips worden voor tal van onderdelen in een auto ingezet, van de remmen en stoelpositionering tot entertainment- en navigatiesystemen en het vermogen om zelfstandig te rijden. Ze worden steeds meer cruciaal onderdeel van voertuigen. Auto’s worden ook wel omschreven als ‘smartphones op wielen’, compleet met touchscreen, een besturingssysteem en een appstore voor downloads.

Afhankelijk van wie de vakmedia spreken, duurt het tussen de een en drie kwartalen voordat de achterstanden weer zijn weggewerkt.

Foto: Cathal Abberton (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Tip: Laat ze er lekker uit. Zo’n onzin die computers op wielen. Staat ook alleen maar repareerbaarheid in de weg, en levert meer rare pech op. Navigatie zit in telefoon, entertainment ook. Ik teken voor elektrische auto die enkel microcontroller voor motor, abs, klimaatcontrole en batterijmanagement heeft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond