Deel dit artikel
-

Grote toestroom nieuwe aanmeldingen fietskoeriers

Fietskoeriers.nl heeft afgelopen week een heuse toestroom van nieuwe aanmeldingen verwerkt. “Waar we normaal twee à drie weken over doen, ontvangen we nu in een dag”, zegt mede-oprichter Nick Vreeswijk.

Vermoedelijk plukt Vreeswijk de wrange vruchten van een ontwikkeling in retail- en horecaland waarbij winkelpersoneel niet meer aan de slag kan vanwege gesloten winkels. Het is niet duidelijk of dat om komt door faillissementen of door niet verlengde flexcontracten.

“Personeelstekort was een flessenhals om te groeien. Dat valt nu weg. We hebben honderden procenten meer aanmeldingen dan anders.” En die mensen zijn ook nodig. Mede door de uitbraak van het coronavirus in Nederland zoekt Vreeswijk extra personeel. De pool fietskoeriers wordt vergroot zodat er altijd voldoende back-ups is als er rijders plotseling noodgedwongen vanwege ziekte de fiets aan de kant moeten zetten.

Aan de andere kant zoeken Vreeswijk en mededirecteur Marieke Snoek mensen om de verwachte omzetverdubbeling in 2020 te kunnen realiseren. De onderneming sloot 2019 af met duizend koeriers en een verdrievoudiging in afgeleverde pakketjes.

Fietskoeriers.nl handelt niet enorm veel meer online orders af voor aangesloten webwinkels. Wel ziet hij ander koopgedrag bij de consument. Een aantal kleinere webshops sluit de deuren, maar anderen zijn “enorm hard aan het plussen. Vooral door de artikelen die ze verkopen. Dat zijn veelal dingen voor thuis, vermaak, werk en verbouwen.”

Een andere bedrijf dat pakketten van webwinkels naar consument krijgt is ViaTim. Dat is een bedrijf dat servicepunten helpt inrichten bij mensen thuis. Normale woonhuizen of appartementen kunnen geld bijverdienen door op gezette tijden de voordeur te openen voor consumeten die pakketjes komen afhalen. Ook directeur Michiel Nieuwkerk deelt zijn ervaringen met Emerce.

“Het aantal pakketten is stevig toegenomen. Ik zie een groei van ongeveer 25 procent in het volume vanaf webshops. Hierbij zie je dat webshops in de voeding, zorg, primaire levensbehoefte en kantoorbenodigdheden een stijging tot vijftig procent laten zien. Aan de andere kant: webshops in de meer ’nice-to-have’ categorieën IT, Kleding, Wonen/Koken laten gelijke volumes zien ten opzichte van eerdere weken.”

Het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat twintig procent van de ViaTim-servicepunten is gesloten. Een domper voor de ondernemer, maar onvermijdelijk omdat de pakketverwerkers in woonhuizen tot een risicogroep behoren of hebben ziektesymptomen hebben. De pakketbezorgers van de logistieke diensten sturen hun bussen als achtervang door naar pakketpunten van PostNL, DHL of andere afhaalpunten.

PostNL kon geen indicatie geven van veranderingen in de pakketstromen. De onderneming beroept zich op het gegeven dat ze beursgenoteerd is en enkel cijfers mag geven bij de kwartaalberichten.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ruben

Wij werken samen met de Fietskoerier voor de verzending van onze pakketjes, en zijn daar super tevreden over. Ook voor de nieuwe Thuiswerk boxen (https://zustainabox.nl/duurzame-thuiswerkboxen/) die we in de markt hebben gezet om lokale ondernemers te steunen in deze moeilijke tijden.

Klanten vinden het heel fijn als hun pakketje zo schoon mogelijk wordt bezorgd.

F. Tuijn

Een puntje over taal:
Ik lees in dit bericht ‘poule’, in het Frans ‘kip’. Vroeger gebruikten we het woord ‘pool’, Engels voor ‘poel’.

Erwin Boogert

Attent, dankjewel. Aangepast.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond