Deel dit artikel
-

‘Grote webwinkels misleiden met kortingen op adviesprijzen’

Een aantal grote webwinkels misleidt consumenten met kortingen op te hoge adviesprijzen, zegt de Consumentenbond. De kortingen lijken daardoor groter dan ze daadwerkelijk zijn. Onder andere Bol.com, Coolblue en Koopjedeal houden consumenten op deze manier voor het lapje.

De Consumentenbond onderzocht de prijzen van 250 webwinkels. Dertig van deze winkels gebruiken adviesprijzen.

Bij twaalf van de dertig winkels vonden de onderzoekers afwijkende adviesprijzen. En zeven winkels (Blom Elektro, Bol.com, Coolblue, Foka, Kamera-Express, Koopjedeal en Tandenborstel.com) gebruiken zelfs structureel te hoge adviesprijzen. Bij deze winkels vonden de onderzoekers zonder veel moeite minstens tien adviesprijzen die hoger waren dan de adviesprijs van de fabrikant. Maar soms ook lager.

Soms houden verkopers consumenten voor de gek met kortingen op te hoge adviesprijzen. Zoals op Bol.com. Hier is een Sony-televisie te koop met een adviesprijs van 1399 voor 899 euro. Een voordeel van 36 procent zo lijkt het. Maar de werkelijke adviesprijs van het apparaat blijkt 1000 euro. De korting is dan ineens nog maar zo’n 10%. En ook bij Coolblue is de werkelijke korting op een Samsung-televisie fors lager. De adviesprijs blijkt niet de doorgestreepte 2499 euro, maar 2299 euro.

Aanbiedingensite Koopjedeal.nl maakt het volgens de Consumtenbond helemaal bont. De site biedt de OneBlade Pro scheerapparaat van Philips aan voor 85 eueo. Volgens de winkel is de adviesprijs 165 euro. In werkelijkheid bedraagt de adviesprijs echter slechts 65 euro.

Deel dit bericht

6 Reacties

G Blijvens

Dit zou toch al bekend moeten zijn… Goed dat het wederom wordt gepubliceerd. Gebeurt idd veel, juist bij de marktleiders zoals Bol en Coolblue.

En dat is het fijne van internet: ALTIJD de aanbieding even Google-n. Want als het “te mooi is om waar te zijn, dan is het ook TE mooi om waar te zijn”

Richardvanw

Goh weer gezeik met dat Koopjedeal…dat zijn me toch een stelletje cowboys met altijd hun zogenaamde “deals”.

Vincent

Koopjedeal is van dezelfde eigenaar als dekbeddiscounter. ” Gratis kussens twv eu 149″ terwijl het rommel is wat wellicht maar 50 cent kost.Emailtjes “re- personeelskorting” en ik weet niet hoeveel meer onzin. Het zal allemaal ongetwijfeld goed werken maar ik vind het écht kansloos.

Rene

Koopjedeal praktijken zouden verboden moeten worden…

Ze bieden zelfs refurbished iPhones aan (lees 2e hands) en dan schrijven ze de nieuwprijs als adviesprijs!

Dat is gelijk aan een 2e hands auto van 6 jaar oud en 100.000km op de teller aanbieden voor €15.000 en zeggen dat je een korting hebt van 70% omdat hij nieuw €60.000 euro was.

Schreeuwerige cowboys…

Marcello - Goodwillfactor

Dit gebeurt wel vaker merk ik ,niet om de markt te verpesten maar koop bij Goodwillfactor en je zult zien dat velen prijzen lager liggen dan andere aanbieders

Henri

Ik schrijf mij in bij dekbed discounter voor de nieuwsbrief. Eerst is het een week stil maar daarna word je helemaal gek. Je komt in de database van koopjedeal, dekbed discounter en woonq. Met wel hele bijzondere tactieken en ook meerdere keren per dag. Uitschrijven lukt bijna niet.

Vooral zoals hierboven beschreven met personeel korting oo foutje!

ACM is heel selectief met webshops aanpakken. Die moet zich 100% aan alle regels houden en mag geen aanbieding staan. En andere mogen alles en de cowboy uit hangen.

Doe hier wat aan om een eerlijk speelveld te creëren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond