Deel dit artikel
-

GroupM: Weg met media-inkoop op open netwerken

WPP-dochter GroupM stopt tegen eind 2014 met het inkopen van reclameruimte via open exchanges. Automated buying wordt omwille van de kwaliteit aan banden gelegd. WPP gaat enkel nog privédeals met uitgevers sluiten.

“Al worden dat honderden privédeals, dat is wat we gaan doen. Het wordt veel werk, maar we willen onze adverteerders in contact brengen met het juiste publiek”, zegt Ari Bluman van GroupM in Amerika. “Dat wordt honderd procent private deals. Geen open exchanges meer.”

Bluman tracht hiermee voor zijn werkgever een deel van de mediabudgetten naar zich toe te trekken. Merkadverteerders vinden het immers aantrekkelijk om te horen dat ze controle houden over welke reclame, videocommercials in dit geval, via welke uitgevers wordt uitgezonden.

“De meeste uitgevers met wie ik afgelopen maand heb gesproken zij blij met deze benadering. Veel mediabudget is niet bij hen besteed omdat de bedrijven via de open exchanges elders adverteerden. Dat geld willen ze terug.”

Het is nog maar de vraag of de markt zich zo laat dicteren. Technisch gezien is er geen noodzaak om reclamegeld in door mediabureaus gecontroleerde silo’s te stoppen. Er zijn steeds meer middelen om de zichtbaarheid van online reclame te garanderen en eventuele fraude tegen te gaan.

Over videoreclame zegt de Amerikaan: “De prijzen zijn tot drie keer te hoog als je het vergelijkt met televisie. Op tv weet de adverteerder of en bij welke publiek zijn uitingen in beeld komen. Online staat de kwaliteit van het publiek niet vast.”

Zie hier volledige vraaggesprek met de Chief Investment Officer:

Foto: Paul Stevenson (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan Kees

Mooie move – benieuwd wat dit gaan doen met het verdienmodel van de exchanges. Als het mediabureau ZELF al deal maakt met de publisher – dan is de technology alleen een enabler en geen verkoop kanaal meer. Volgende stap is dan een technology fee versus revenue share en dat is dan de spelt die de zeepbel van het ‘Luma Landscape’ doorprikt .. of?

Guus

Wow, deze kerel snapt er echt he-le-maal niks van! Typisch geval van traditioneel media bureau dat totaal de weg kwijt is en totaal geen idee heeft wat er allemaal op internet aan het gebeuren is. Vooral zijn laatste statement moet ik heel hard om lachen: “Op tv weet de adverteerder of en bij welke publiek zijn uitingen in beeld komen. Online staat de kwaliteit van het publiek niet vast.” hahahaha!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond