Deel dit artikel
-

Transitie Groupon aardig op koers

Koopjessite Groupon slaagt er steeds beter in om het tij te keren en minder afhankelijk te worden van aanbiedingen. Het Amerikaanse internetbedrijf boekte in het vierde kwartaal van 2014 een winst per aandeel van 6 dollarcent op een omzet van 925,4 miljoen dollar, beter dan wat analisten hadden verwacht.

CEO Eric Lefkofsky noemt 2014 dan ook een transitiejaar, waarin het platform steeds meer opschuift naar e-commerce oftewel directe verkoop op de eigen site. De globale activiteiten noteerden 30 procent groei.

Toch boekt Groupon nog altijd een operationeel verlies van 16,2 miljoen dollar, waarvan het grootste deel voor rekening komt van het aangekochte ticketplatform Ticket Monster. Daar wil Groupon dan ook inmiddels weer van af, hoewel het onderdeel nog niet in de etalage wordt gezet.

De vroegere aartsrivaal LivingSocial zit in hetzelfde schuitje en heeft Let’s Bonus – actief in Zuid Europa en Chili – verkocht.

Groupon verwacht dat zijn omzet en winst in het lopende kwartaal zullen dalen ten opzichte van de laatste drie maanden van 2014. Maar dat komt grotendeels door ongunstige wisselkoerseffecten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond