Deel dit artikel
-

Half miljard abonnees voor muziekdiensten

Het aantal mensen dat zich abonneert op muziekstreamingdiensten blijft groeien. In het tweede kwartaal van 2021 waren er 523,9 miljoen mensen die zich op een muziekdienst hadden geabonneerd, een stijging van 26,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2020.

Wereldwijd hebben 524 miljoen mediaconsumenten een abonnement bij een streamingdienst voor muziek. Dat laten cijfers van marktonderzoeker MIDiA zien. Dat zijn er 110 miljoen meer dan een jaar eerder.

Een derde van de groei vindt enkel plaats in China en Rusland, bij diensten van de lokale techgiganten Tencent en Yandex.

Waarom de muziekmarkt vorig jaar zo sterk groeide, duidt MIDiA niet. Het is echter aannemelijk dat ook dat een direct gevolg van de uitbraak van het coronavirus is. Draagbare muziek en gesproken woorden bleek een toegankelijke manier voor afleiding en vertier.

Opvallend in de cijfers is niet zozeer de dominantie van first mover Spotify, maar die van late volger YouTube Music. Dat zag zijn marktaandeel vorig jaar verdubbelen tot acht procent. In Nederland lag dat bij de laatste meting van Telecompaper zelfs hoger. In het derde kwartaal van 2021 had het een gemeten installed base van 14 procent ten opzichte van 11 procent een jaar eerder. Het zijn vooral jongeren die de Google-dienst gebruiken.

Apple Music is goed voor 15 procent van de wereldwijde abonnementen op muziekplatforms, en heeft inmiddels de 78 miljoen betaalde abonnees overschreden. Deze cijfers brengen het platform nog steeds niet in de buurt van Spotify.

Spotify heeft 31 procent van de markt. Wel is het marktaandeel Spotify gedaald van 34 procent in 2019 naar 33 procent in 2020.

Amazon en Tencent hebben elk 13 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond