Deel dit artikel
-

Half miljoen Nederlandse huishoudens hebben slimme luidspreker

Bijna een half miljoen Nederlandse huishoudens hebben inmiddels een slimme luidspreker. Een lage naamsbekendheid en onduidelijke toegevoegde waarde remmen een echte doorbraak bij consumenten nog wel, zo blijkt uit de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 4700 Nederlanders.

De meeste consumenten (56 procent) zijn nog niet bekend met slimme luidsprekers. Dit is van invloed op de aankoopintentie voor het komende jaar. Slechts 3 procent van de respondenten is van plan een slimme luidspreker aan te schaffen (240.000 huishoudens). Eén op de zes twijfelt of ze binnen nu en een jaar een slimme speaker gaan kopen.

De Google Home heeft de hoogste naamsbekendheid binnen de productcategorie. Bijna een kwart van alle Nederlanders kent deze slimme speaker van naam. Of dat ook de meest gebruikte smart speaker is in Nederland heeft het bureau niet bekend gemaakt.

Als belangrijkste reden om geen slimme speaker te kopen noemt men een te hoge prijs. Daarnaast vindt men het product vaak overbodig (25 procent) of de meerwaarde ervan nog te beperkt (26 procent).

Slimme speakers zijn onderdeel van een bredere stroming van smart home innovaties. Eén op de vier consumenten is positief over de mogelijkheid om dergelijke apparaten via spraak te besturen. Een jaar geleden lag dit percentage nog op 22 procent. Er is ook nog steeds een aanzienlijke groep die sceptisch is.

Deel dit bericht

11 Reacties

Ivo

Geloof er geen bal van. Ik ken niemand die dat heeft

Bianca

Ben het met Ivo eens, cijfers lijken mij onwaarschijnlijk hoog. Ven benieuwd naar vraagstelling en selectie onderzoeksgroep.

peter

@ivo: Ik geloof ook niet dat jij ivo heet. ik ken niemand die ivo heet

Jaap

Laatste stap naar privacy-loos leven..

Jan

Slimme speakers voor domme mensen.

bart

guttegut wat een zure reacties weer, lekker aan de azijn gezeten dit weekend?

@Ivo: nou dat is inderdaad een betrouwbaar criterium. Ik ken ook niemand die een ferrari bezit. 2,9% bezit een speaker als je op 500K af gaat. De kans dat jij niemand kent met zo’n speaker is dus vrij groot inderdaad. Als jij dit soort berichten leest ben je waarschijnlijk meteen de voorloper in jouw omgeving. Gefeliciteerd!

Joey Scheufler - Prappers media

Het is ook helemaal niet zo interessant hoeveel mensen een smartspeaker hebben. Het gaat om het gebruik van alle ‘voice oplossingen’ samen dus ook o.a. Siri, Google Assistant en voice search. Spraakgestuurd zoeken, navigeren, informatie opvragen, apparaten bedienen etc. daar zit de echte verandering in consumenten gedrag. De doorbraak naar het echt grote publiek komt dan ook door de combinatie van devices. Je gaat zoeken met je stem, want dat is by-far de snelste manier (spreken is sneller dan typen). Hoe je het antwoord vervolgens krijgt is ook weer afhankelijk van snelheid en efficiency. Het antwoord moet zeker niet altijd gesproken zijn; voice first, niet voice only.

M.

Ik ken een boel mensen met een Google Home, dus dit percentage kan nooit kloppen, moet veel hoger zijn 🙂

frank

Heb er 6 🙂 handigste? Ze kunnen tegelijk hetzelfde spelen, en natuurlijk ’t nieuws en wekker

Stephan Makatita

Er wordt momenteel veelvuldig onderzoek naar gedaan. Zo ook hier bij de Vrije Universiteit.

Laat je stem horen:

https://vueconomics.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_9WDOndZDbpDVb7v

Robbert Tigchelaar - Smarthomeweb.nl

Ik vind het apart om te zien dat Homey er tussenstaat in het onderzoek: de huidige versie heeft nog geen eens meer een microfoon onder de motorkap. Hoewel je wel apparaten met spraak kunt bedienen ‘via’ Homey, gaat dit altijd via Google Home of een andere smart speaker.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond