Deel dit artikel
-

‘Handhaving regels spam affiliatemarketing blijft uitdaging’

Het is heel goed mogelijk voor affiliatemarketingpartijen om spamregels na te leven, maar dit vergt wel inspanningen van alle betrokken partijen. Dat is de conclusie van UCENet (Unsolicited Communications Enforcement Network). In dit wereldwijde netwerk werken bestrijders van spam en andere ongevraagde elektronische berichten samen bij het toezicht en handhaving.

Verschillende toezichthouders binnen dit netwerk, waaronder de Nederlandse waakhond ACM, hebben vorig jaar gezamenlijk een wereldwijde controle gedaan naar het versturen van ongevraagde berichten in de affiliate marketing industrie, waarbij ruim 900 websites zijn onderzocht. De resultaten van de sweep zijn nu openbaar.

Een affiliate netwerk vormt de schakel tussen enerzijds adverteerders, die promotiemateriaal willen verspreiden, en anderzijds uitgevers, die voor de feitelijke verzending van de berichten zorgen.

Er waren voldoende voorbeelden waar het goed geregeld was, zo blijkt uit het rapport. Wel zijn er enkele aandachtspunten om de hoeveelheid spam via affiliate netwerken te verminderen.

Ten eerste is er een gebrek aan zelfregulering binnen de affiliate marketing industrie. In de algemene voorwaarden van de affiliate netwerken zouden richtlijnen moeten komen die duidelijk maken wat wel of niet is toegestaan met betrekking tot ongevraagde communicatie. In Nederland heeft de ACM hierin eerder stappen gezet.

Ook is er een gebrek aan juiste toestemming van consumenten. In verschillende landen, ook in Nederland, moet de consument toestemming hebben gegeven voordat partijen commerciële berichten mogen mailen. Vaak bleek deze toestemming niet juist te zijn of te ontbreken.

E-mails die via affiliate netwerken worden verzonden blijken vaak misleidende advertenties te bevatten. Deze worden verzonden door uitgevers die snel weer verdwijnen of van identiteit wisselen. Zij versturen de spam onder veel verschillende en vaak wisselende namen. Dit maakt handhaving lastig.

De ACM is al langer bezig met onderzoek naar affiliate marketing. Een aantal netwerken heeft de ACM aangesproken op hun gedrag.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond