Deel dit artikel
-

Hands-on: Ziggo Mediabox Next

De Ziggo Mediabox Next belooft een 360 graden kijkervaring. Het gaat dus verder dan alleen een mediaspeler, want in combinatie met de Ziggo Go-app kun je overal rechtstreeks en on demand gepersonaliseerd tv kijken. Ik mocht een jaar lang meedraaien in een testgroep van een paar duizend testers. Sinds kort is de mediabox voor alle Ziggo-klanten beschikbaar. 

De door Liberty Global ontwikkelde mediabox heeft een passende naam gekregen, Next. Een naam die nog niet eens zo lang geleden bekend werd gemaakt, die een nieuw tijdperk van tv-consumptie moet inluiden, Ziggo naar een volgend niveau moet tillen, die nieuwe tv- media- en audiostandaarden belooft, die een volgende stap voor gebruikers met een basisabonnement kan zijn en korte metten maakt met een periode van ellende met de vorige mediabox, Horizon.

TV en internet

Next kan veel, maar de veronderstelling dat je er met alleen een tv-kabel bent, is niet correct. Voor het afspelen van live televisie via de acht interne tuners, is inderdaad een coaxkabel nodig. Voor het afspelen van Replay TV, on demandmateriaal als series en films en natuurlijk de apps, heb je internet nodig, en dus een ethernetkabel of wifi. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor digitale radio, dit gaat ook niet meer via de kabel.

Accounts

Als je meerdere accounts aanmaakt, kan ieder gezinslid zijn eigen programma’s opnemen (er wordt tot 400 uur in de cloud opgeslagen), een lijstje van favoriete zenders maken en persoonlijke aanbevelingen ontvangen. Ieder gezinslid kan gelijktijdig gebruik maken van de mediabox(en) en Ziggo Go app. Er wordt ook onthouden wat je hebt gekeken en als je stopt op de mediabox en even later de app opstart, kun je daar weer verder. Je kan zelfs in de app programma’s downloaden die je hebt opgenomen of on-demand films en series, zodat je deze later zonder internetverbinding kan bekijken.

Zegt u het maar

Op de afstandsbediening zit een duidelijke centrale microfoonknop voor spraakbediening. Het is even wennen, maar al snel druk je de knop in een noem je de naam van een serie die je volgt of een favoriete zender. Het aanzetten van ondertitels door ‘ondertiteling aan’ te roepen gaat zo een stuk gemakkelijker dan selecteren via het menu. De pauzeknop is sneller gebruikt dan eerst de microfoonknop indrukken en dan nog eens ‘pauzeren’ te roepen. Voor het eerst heb ik geen uitgebreide uitleg aan mijn moeder hoeven te geven, het enige wat ze hoeft te doen is de aan- en uitknop gebruiken en de microfoonknop te gebruiken, verder hoeft ze alleen aan te geven wat ze wil of reageren op wat ze ziet (‘vanaf begin kijken’)

Apps

Apps zijn vergelijkbaar in bediening op andere mediaspelers en smart tv’s, met YouTube en Netflix als de meest gangbare en goed uitgevoerde apps. Bij de andere apps lijken het slechts de smartphones apps die op een tv-scherm worden getoond. En zelfs daar gaat het niet zoals het hoort, zoals te zien is in onderstaande melding van de AvroTros klassiek app. Een app als CNN had daar geen last van en gaf alle belangrijkste items weer. Van mij mogen zenders meer van dit soort apps maken, ze voegen wat toe aan hun eigen livezender. Naast video apps kun je via een app als Deezer muziek luisteren en wordt er ook voorzichtig met wat simpele games geëxperimenteerd.

Snelheid

Bij kastjes als deze wil je vooral dat alles snel en direct werkt. In de menu’s, maar ook bij het opstarten van een tv-kanaal, replay of on-demand. Het menu zelf is redelijk overzichtelijk en intuïtief en anders snel met een spraakcommando te bedienen. De plaatjes van alle films of series moeten soms nog even worden opgebouwd, maar het opstarten gaat over het algemeen snel. Het maakt niet uit of je een Netflixserie op de mediabox bekijkt of op een andere manier. Het menu kan zich aardig meten met de huidige smart tv’s, maar het kan zeker niet tippen aan de snelheid en soepelheid van een Apple TV. Het schakelen tussen de zenders gaat supersnel, dat mag ook wel met 8 tuners. Ook het afspelen van opgenomen materiaal via de servers van Ziggo is binnen een oogwenk beschikbaar.

Kwaliteit

De mediabox mag dan 4K HDR kwaliteit kunnen afspelen, het is goed om te beseffen dat dit gaat om on-demand content, tv is altijd in HD-kwaliteit of lager. Er is nog niet heel veel 4K-content buiten Netflix om, een enkele huurfilm en een paar series daargelaten. De kwaliteit van Netflix op de mediabox is overigens niet slechter of beter dan op een smart tv, Chromecast of Apple TV, ze geven allemaal dezelfde stream door. Wat me opviel is dat de kwaliteit van de huurfilms minder is dan op andere platforms, zoals bijvoorbeeld de films die je kan kopen en huren bij Apple TV. De beeldkwaliteit is waziger, het heeft een iets softere look en bij snelle passages of panning wordt het zelfs wat vaag. Bij een paar films werd tevens een verkeerde beeldverhouding gekozen. Wat ook opvalt bij huurfilms, de resolutie van de ondertitels is laag en nogal blokkerig, alsof je naar een matige DVD kijkt.

Daarnaast lopen ze niet altijd synchroon. Ook in de audio klopt er heel soms iets niet, hoor je de stemmen niet uit de middenspeaker, maar links achter vandaan komen. En slechts één keer kreeg ik bij de trailer van een kinderfilm een trailer van een horrorfilm te zien. Dit was echter wel in de beginfase. De meeste kinderkwalen zijn er nu wel uit, maar de beeldkwaliteit van de huurfilms mag beter. De beeldkwaliteit van live-tv is overwegend prima, al lijkt als regel te gelden: des te minder populair de zender, des te minder de bandbreedte. De opnames worden overigens in een andere codec opgeslagen, wat resulteert in een lagere kwaliteit. Jammer, maar je krijgt er het gemak voor terug (geen interne harddisk meer en opnames ook via computer, smartphone en tablet beschikbaar).

Next

Next heeft mij na een jaar uitvoerig testen en ervaren, redelijk weten te overtuigen en hoewel sommige functies als Netflix of het huren van films ook in andere apparaten kan terugvinden (soms zelfs met een betere ervaring of met betere kwaliteit), kies ik er toch voor om alles vanuit de mediabox te bekijken, puur uit gemak. Een echte 360-ervaring is het nog niet echt, de content van YouTube en Netflix zijn gescheiden in hun eigen omgeving en aanbevelingen komen dan ook puur voort uit wat je op tv kijkt of welke on demand series of films van Ziggo. Mijn kijklijsten en opnames zijn ondertussen gevuld met tientallen uren aan kijkmateriaal. Intussen hoop ik dat Next ook een beetje staat voor een next update voor het corrigeren van wat kleine euvels en toevoegingen van wat extra functies. 

Deel dit bericht

42 Reacties

Ferry Verhoef

Over het algemeen zeer tevreden over de next op de beeldkwaliteit na. Die is minder scherp dan de XLbox. En daar had ik ik de next eigelijk voor genomen. 4K kwaliteit en betere kwaliteit van de HD zenders. Daar kan Ziggo vast nog wel iets aan doen lijkt me. We wachten af…..

Auke

Een heel positief bericht wordt er een beetje ontroerd van.
Alleen in de praktijk is de next niet een aanrader. Vanaf Mei dat ik gek in mijn bezit heb alleen maar problemen met het geluid. Dit loopt niet in sync met het beeld. Ik heb van ellende mijn surround set er tussen uit gehaald op advies van Ziggo. Dit probleem is bekend bij Ziggo en vanaf Mei Zijn ze er al mee bezig om het op te lossen. Maar tot heden geen oplossing ook zou ik een compensatie krijgen maar ook daar blijft Ziggo in gebreken. Wel een verhoging van het abbo dat wel .we zijn nu 4 maanden verder en kan nog steeds niet mijn surround set gebruiken in combinatie met de tv en de Nex. Op het Iggo forum reageren alleen andere leden die precies weten wat het probleem is maar een medewerker van Ziggo reageert niet op de klachten . Vreemd alle oplossingen die ik gekregen heb helpen niet probleem zit in de Nex en niet bij mij thuis. 4 monteurs over de vloer gehad en alle kabels contact dozen vervangen maar probleem BLIJFT.

Pieter Plaatsman

Ik heb ook problemen met de synchronisatie van beeld en geluid. Is de USB poort van de medianext box actief?

Hofman

@auke
Ik lees dat je op advies van ziggo je surround set er tussen uit hebt gezet. Balen. Ik herken het probleem, heb de box iets meer dan 1.5 jaar gehad. Vaak deed ik even de stekker eruit en dan leek het even te zijn opgelost, korte duur inderdaad. Over de compensatie, die krijg je ook wel, komt ie: als de storing is opgelost heb je recht op een compensatie (het ligt wel wie en hoe je Contact, helpdesk bellen volgens script, ‘minder rechten’ tip gebruik het contactformulier,dan heb jij een referentienummer en bewijs van contact) balen dat de medewerker aangeeft dat dit vanzelf gaat. Dit is namelijk niet zo. (ex werkgever, je zou de algemene voorwaarden kunnen lezen, als je begrijpt wat ik bedoel). Als ziggo aangeeft dat het is opgelost vul je het formulier in voor een compensatie regeling, je kunt het ongetwijfeld nu ook doen, maar telefonisch lukt dat vaak niet.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/abonnement/contact/formulier/

Je kan zelf aangeven of je liever wilt worden gebeld of gemaild.

@Pieter. Nee deze is niet actief voor de klant 🙂

Theo Hubers

Ik heb ook een mediaboxnext, super mooi beeld ,lekker snel, en werk heel goed met onze soundbar, we zijn zeer tevreden.

Paul

We missen ook de informatieknop.
Nu zie je summiere regeltjes, daar waar je met knop soms 2 schermen vol had.

Ad

Zeer tevreden met deze mediabox next, sinds 4 maanden in huis. Werkt perfect met Sony TV (4K) en soundbase Bose solo 15. Alles te bedienen met één prettige afstandsbediening.

Sjaak

Next is supersnel gebruikt minder energie maar het beeld is vergeleken met de Horizon box een flinke stap achteruit. Opgenomen opname.s waren op de Horizon net zo goed als tijdens de uitzending. Maar opnames op de Next geven veel verlies jammer Als je iets van Duitsland opneemt is er na opname helaas geen ondertiteling te zien. ZIGGO heeft niet geleerd van de fouten want met de Horizon box had je in het begin na opname ook geen ondertitels meer. Ik hoop dat Ziggo heel snel met een update komt anders graag weer een Horizon box ondanks dat die traag werkt en meer energie verbruikt. Laatste punt waarom iets in de markt zetten waar nog zoveel bugs inzitten kost 19.95 activatie kosten en 0.50 per maand extra.

Bert Hardeman

Ik heb ook sinds kort de mediabox next, goed beeld prima geluid werkt goed samen met mijn soundbar, makkelijke bediening, snel, overzichtelijk kortom alles beter dan de mediabox xl die nog
al eens problemen en storingen veroorzaakte. Ik ben zeer tevreden.

Vlinder17

De ondertiteling werkt niet of slecht. Valt steeds weg. Bij de laatste opname bij de slimste mens, die standaard ondertiteld wordt heeft de next box de opname zonder ondertiteling opgenomen. Heel storend allemaal. Een paar maal bij ziggo gemeld maar er veranderd niets. Ook niet na de beloofde updates. Voor iemand die slechthorend is is de ondertiteling zeer belangrijk. Vandaar deze reactie.

Molly dunja

Ik heb vandaag gebeld omdat er géén ondertiteling is als je iets op Animal planet hebt opgenomen, terwijl als je live kijkt wél ondertiteondertiteling is.
Kreeg ik te horen dat ze er vanaf wisten, dat er veel problemen waren met de ondertiteling.
Maar dat er pas achter 3 weken een software update gaat komen en dán zou het probleem opgelost móeten zijn?
Afwachten dus, heb aangegeven dat mocht dat niét zo zijn? Ik op het laatst van deze maand weer ga bellen mm.
Ondanks kinderziektes vind ik de Nexbox wel écht veel beter dan de media box XL, want die heeft bij ons nog geen dag fatsoenlijk gefunctioneerd in die bijna 4 jaar dat we die hebben gehad

Molly dunja

Ik heb vandaag gebeld omdat er géén ondertiteling is als je iets op Animal planet hebt opgenomen, terwijl als je live kijkt wél ondertiteondertiteling is.
Kreeg ik te horen dat ze er vanaf wisten, dat er veel problemen waren met de ondertiteling.
Maar dat er pas achter 3 weken een software update gaat komen en dán zou het probleem opgelost móeten zijn?
Afwachten dus, heb aangegeven dat mocht dat niét zo zijn?

Daan - 1939

Kan ik ergens een gebruiksaanwijzing vinden?
Hoe zit het als je in een tweede of derde vertek ben , kinder of gastenkamer ,kan je daar ook een reeds opgenomen programma bekijken ( dus zonder coax ) maar via wifi ,smartphone ? Dankjewel.

Rob

@Daan – 1939: er is inmiddels een Next extra box beschikbaar gekomen voor 2e (en 3e…) TV; kost geloof ik € 5,00 /maand
Maar ik gebruik al een tijdje een Google Chromecast single op de slaapkamer TV en gebruik Ziggo Go om daarmee te kijken.
Kan dan alles doen: on demand, Replay/bewaarde opnamens, etc…. zonder enige beperking.
Single kost ong €35, dus na 6 maanden terug verdiend en geen kabel problemen….

Rob

Single = dongel 😉

Fred Strijbosch - Prive

Apparaat is weer defect. Wordt hier heel moe van.Ziggo valt tegen de laatste tijd. Elke keer weer iets. Heel jammeren maar wachten op een monteur.
😬

Wilco

Je schrijft dat de Ziggo Next voor alle klanten beschikbaar is. Voor zover ik begrepen heb alleen voor die met een all-in abo (tv, internet, telefonie). En mijn internet vertrouw ik Ziggo nog niet toe.

Danny

Next gekregen eindelijk, vol verwachting van de 4K beeldkwaliteit. Helaas na 1,5 week plezier, bleef ie hangen in de update. Op vakantie gegaan, na de vakantie is de Next overleden. Bekabelde update, ondersteuning, het mocht niet baten. Klantenservice stuurt een nieuwe, we beginnen dus even “ overnieuw “ met de Next.
Wel bijzonder dat t veel besproken apparaat na een 1,5 week ermee stopt… maar goed de Next kent wellicht ook maandagochtend modellen…

C. J. Stern

Waarschijnlijk klopt alles wel wat je schrijft maar je moet wel ziggo internet aanschaffen anders werkt het niet. En krijg je de box ook niet, ik heb wel een ziggo tv abonnement en geen internet van ziggo.

Henk Poel

Het geluid van de next is een stuk zachter. Normaal met de horizon was volume 20 op de tv goed nu moet hij al op 50 !!!!!

Stokman

De Next nu ook een tijdje in bezit, in het begin , gigantisch verschil in kwaliteit achteruit gegaan vergeleken met de horizon box, nu is hetwel beter geworden , maar nog niet gelijk met de vorige box. jammer dat mensen meteen zeggen dat het erg mooi beeld is , het is maar net hoe hoog je de lat legt.

JJanssen - Dhr

Superapparaat, kan niet beter👌Top geluid, super 8K beeld👍

JJanssen - Dhr

*beeld👍

molenmaker - 1

ben zeer tevreden, geweldig beeld en geluid uit mijn soundbox

Robin

Synchronisatieproblemen heel eenvoudig op te lossen. Optische kabel van de surround set direct in de Next stoppen in plaats van je tv. Probleem opgelost 👍

Frank

Ik heb de mediabox next maar er zit een storing in
Netflix werkt niet ben benieuwd hoe lang dat gaat duren voor dat dit is op gelost

Jack

De media next box heb ik nu bijna 2 weken en ik ben zeer tevreden, het beeldkwaliteit is bij mij beduidend beter, ( let wel we hebben een oude Philips cineos t.v. ) wij hadden voorheen een sisco decoder . Deze begaf het na 8 jaar. Ik heb alleen een opmerking ik ben een teletekst freak en de bediening van teletekst valt tegen, verder echt tot nu toe dik tevreden.

John

Super, ik ben met de Nex heel erg tevreden.

J. Geijen

Wij zijn beiden slechthorenden, ondertiteling is inderdaad heel slecht, al vaak gebeld maar moeten maar wachten op een update.
Wij waren blij met ondertiteling voor slechthorenden, tv harder is geen optie omdat wij in een appartement wonen.

T. Steenstra

Met een update door Ziggo voor de next box is dezelfde ellende weer begonnen zoals met de vorige media XL box.
Ziggo geeft het volmondig toe, maar weet niet wanneer o.a. het geluid, beeldkwaliteit en zenderoverzicht met informatie weer hersteld zijn.
Ik begrijp werkelijk niet hoe Ziggo het voor elkaar krijgt om een fantastisch product, de next box, om zeep te helpen. Alles begint met updates, die blijkbaar onvoldoende worden getest voordat deze naar de klanten wordt doorgezet.

Richard

Hier ook een probleem met de nextbox. Elke keer als ik hem opstart krijg ik de mededeling dat er een nieuwe tv gevonden is en moet ik de afstandsbediening van de next koppelen aan de tv. Als ik dat niet doe dat kan ik de tvnietharder of zachter zetten. Dusvrij irritant.
Met de media xl had ik twee afstandsbedieningen werkend. Maar met de next werkt er maar eentje. Wij hebben er twee omdat mijn vrouw en ik allebij invalide zijn en moeilijk de afstandsbediening kunnen doorgeven aan de ander. Daarom hebben wij twee afstandsbedieningen.

Henry

Kan de Next achter een deurtje net zoals de XL. Is het een IR of frequentie afstandsbediening?

W.m.schipper - Dhr.

Wacht al jaren op een update voor de horizonxl wat betreft het overschakelen van muziekzender naar tv zenders.
Dus sterkte allemaal voor een nieuwe update bij de next.

Mischa

@Robin, da’s geen oplossing. Mijn spelcomputer en mediaspeler hebben ook surroundgeluid, dat raak ik dan kwijt. Het moet gewoon werken zoals het hoort.

Ad

Sinds 2 maanden de next. Werkt prima. Enigste minpuntje: als ik naar radio 2 luister springt de next soms naar een willekeurige tv zender. Ziggo heeft nog geen oplossing voor dit probleem.

Jan

Ik erger mij wel aan het feit dat bij het opstarten van de mediabox het bericht even geduld verschijnt. Dan zit je toch een aantal seconden te wachten voordat er beeld is.

Ad

Dat ligt aan je instelling. Energiezuinig of wat minder

Paul van Deenen

Ik heb de Mediabox Next nu een kleine 1,5 maand. Ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Geeft n mooi beeld, werkt snel en een overzichtelijk menu. Spraakbesturing is ook erg fijn. En ja zo n apparaat heeft in het begin misschien wat kinderziektes maar door de updates zal dat ook worden opgelost. In iedergeval ten opzichte van de Horizonbox XL is de Next een hele verbetering.
In plaats van gezeik hierbij een pluim voor Ziggo.

Ad

Vandaag contact gehad met Ziggo en omstreeks 24 augustus komt er een nieuwe software update voor de next. Hierdoor zou mijn probleem van wegvallende radiozenders verholpen moeten zijn.

Matty

Wanneer stapt Ziggo eens volledig af van de coax? Ik vind het zo’n storingsgevoelig jaren 80 medium…
Gewoon alleen een wifi of utp kabel. Veel stabieler en niet door je hele huis twee types kabel trekken.

Rob

Heb Ziggo next sinds een paar maanden. Over het algemeen tevreden, echter, het geluid van alleen NPO 1 loopt niet synchroon, zit zeker een seconde verschil tussen beeld en geluid, zeer irritant. Alle overige zenders zijn wel goed. Wat is hier aan te doen?

Henk

Sinds kort heb ik de ziggo next in huis heb nu alleen een probleem dat mijn chromecast niet meer werkt, heb hem al gereset maar krijg hem eenvoudig niet meer aan het werken, ook mijn telefoon en computer herkennen hem ineens niet meer…….heeft iemand hier een oplossing voor?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond