Deel dit artikel
-

Heineken start gps-spel samen met Bliin

Heineken.nl gebruikt vanaf vandaag de Nederlandse geoblogging-site Bliin.com om Heineken-chauffeurs via gps volgbaar te maken. Bezoekers kunnen raden op bestemmingen.

De GPS-routes van Heineken-vrachtwagens worden gekoppeld aan de geoblogging-applicatie van Bliin. Zo is precies op een satellietkaart op Heineken.nl te zien waar de chauffeurs zijn geweest. Ook voegen de medewerkers foto’s van locaties onderweg toe aan de kaart.

Een onderdeel van de campagne is een spel waarbij bezoekers prijzen kunnen winnen als ze raden wat de volgende bestemming wordt van een Heineken-vrachtwagen.

Daarvoor krijgen ze een minuut de tijd. Vervolgens gaat de wagen over de satellietkaart heen volgens de eerder opgenomen route. De meeste punten behaalt de speler die het snelst de juiste eindbestemming heeft aangeklikt.

De mogelijke eindbestemmingen zijn horecagelegenheden die als groene punten die op de kaart staan. De spelers krijgen wel hints die het raden makkelijker moeten maken. Er staan vijfhonderd Heineken-afnemers aangegeven op de kaart.

Chauffeurs in het zonnetje

De marketingcampagne is bedacht door het Amsterdamse bureau Qi, dat regelmatig samenwerkt met Heineken. Volgens Roger Vijverberg van Qi is dit ‘een primeur’ met het gebruik van gps-blogging voor een marketingcampagne. "Dit past goed bij onze slogan Serving the Planet. Dat hebben we letterlijk genomen. Dit zijn de mannen die het doen", verklaart brandmanager Diederik Vos van Heineken.

Heineken verandert de site elke zes weken met een nieuwe online campagne. Volgens Rogier Vijverberg van Qi mag er geexperimenteerd worden voor de Heineken-sites. "Met Bliin zagen we kansen om er een merk aan te koppelen. Niemand staat er bij stil maar ieder cafe beschikt over bier door deze chauffeurs. Ze zijn de hele dag met zware vaten aan het slepen. Die mannen willen we in het zonnetje zetten."

Voor de campagne zet Heineken banners en radiospotjes in. Bezoekers worden opgeroepen om uit te kijken naar de komst van de ‘Delivery Men’ in hun buurt. "We vragen ze om een van de chauffeurs te verrassen", aldus Vijverberg. Het is nog niet bekend of Heineken de Bliin-samenwerking ook voor internationale campagnes gaat gebruiken.

Het is niet de eerste keer dat Qi voor Heineken een campagen bedenkt rond geografische internettoepassingen. Vorig jaar konden internetters op Google Maps op zoek naar de locatie waar de Nederlandse band Voicst, bekend van een nummer uit een Heineken-reclame, zou optreden. Wie dichter bij de plek op de Google Maps-kaart kwam, hoorde het geluid harder.

Bliin wil investeringsronde

De startup Bliin.com won vorig jaar een subsidie van de regeling Digitale Pioniers en is nu op zoek naar investeerders voor een financieringsronde, vertelt oprichter Stef Kolman. De mobiele applicatie van Bliin is volgens hem de afgelopen tijd verbeterd. "Het Java-programma werkt op de meeste nieuwe telefoons. Naast het Java-programma hebben we nu ook een applicatie voor de mobiele webbrowser ontwikkeld."

Bliin-gebruikers kunnen zelf instellen of hun locatie voor iedereen of alleen voor vrienden te zien is. De site werkt nog het beste met mobieltjes die gps hebben ingebouwd en dat zijn er, uitgezonderd de populaire Nokia N95, nog niet veel. De Bliin-applicatie werkt ook met een externe gps-ontvanger, die via Bluetooth de coördinaten naar de mobiele telefoon en vervolgens naar Bliin-server stuurt.

Kolman: "Ook zonder gps-ontvanger kan je van Bliin gebruik maken. Je maakt vooraf zogenaamde ‘Location Bookmarks’ aan, die je vervolgens op je mobiel kan activeren als je op die plekken bent. Je kan dan zelf aanmaken: dit is mijn huis, dit is mijn vriendin." Ook is het mogelijk om via gps routes, bijvoorbeeld van fietstochtjes, op te nemen, en via een link te delen met vrienden, vertelt hij.

Een knelpunt, naast gps en mobiel internet, is nog dat mobiele bellers nog niet gewend zijn een extra programma op hun toestel te installeren. Dat heeft volgens Kolkman nog maar 8 procent ooit gedaan. "Maar daar wennen mensen vanzelf aan zodra telefoons ‘opener’ worden." Kolkman ontkent dat bedrijven gemakkelijk een zelfde soort mashup van Google Maps en GPS zouden kunnen bouwen. "Het is toch moeilijker dan je denkt. Ik geef het ze te doen."

Bliin heeft momenteel 5500 gebruikers. De site werkt ook aan een gadget voor Hyves en widgets voor andere sociale netwerksites, zodat gebruikers op profielpagina’s hun actuele locatie kunnen delen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Marco Kraaijeveld

Het bieden van een platform voor het delen van locatie informatie van gebruikers is zeker niet eenvoudig gezien de diversiteit van de telefoons die worden gebruikt. Toch biedt trackr! ( http://www.trackr.nl ) dit al sinds geruime tijd aan, ook voor Windows Mobile telefoons zoals de zeer populaire HTC TyTN II / T-Mobile Vario II.  Deze smartphone gebruikers zijn juist wel gewend aan het installeren van extra software en door de automatische installatieprocedure van trackr! wordt dat nog eenvoudiger. Dat blijkt ook uit de reacties van de actieve gebruikersgroep op het trackr! forum. 

Arno

Leuke actie. Kunnen ze dat ook bij die wagens van geldnet doen 😉

Wim

@Marco, ja de dienst die Bliin biedt is zeker niet uniek. Check bijvorbeeld ook Nulaz eens. Hun website kan een stuk beter, maar de phone app is beter dan die van Bliin en daar gaat het hier toch om lijkt me.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond