Deel dit artikel
-

Helft bezoekers TEDxGroningen gebruikte iBeacon

De helft van de bezoekers van TEDxGroningen die de congres-app installeerde, gebruikte iBeacon-technologie om zijn mening over presentaties te geven.

Vijfhonderd man bezocht de TED-bijeenkomst op 20 november en zeventig procent daarvan installeerde de bijbehorende app op zijn telefoon.

De organisatie installeerde buiten de sprekersruimte ook Bluetooth-bakens om een iBeacon-proef te kunnen doen. De leverancier hiervan was Lightcurb. De app werd ontwikkeld door Alledaags uit Groningen.

Ate van der Meer van Snakeware, dat Lightcurb ontwikkelde, licht toe: “Op het moment dat bezoekers de zaal verlieten, kregen ze een notificatie van de TEDxGroningen-app met de vraag welke spreker ze inspirerend vonden. De informatie rondom de sprekers werd met deze notificatie ook meteen beschikbaar. Tot die tijd was het een verrassing wie er ging spreken.“ Door pas achteraf naar interactie te vragen, werd voorkomen dat het publiek tijdens de sessie bezig was met zijn telefoon.

De Bluetooth-bakens verstuurden die dag in november achthonderd berichten. De bezoekers die daarop reageerden en hun favoriete sprekers aangaven, kregen naderhand de video’s van de presentaties voorgelegd om nog eens te bekijken.

iBeacons worden niet zelden beschouwd als een middel om in winkels reclame en serviceberichten te pushen naar publiek in winkelstraten. Dit kan echter leiden tot overdaad waardoor het publiek de berichtendiensten juist gaat mijden. De Groningse proef is voor Van der Meer een van de projecten om functionele waarde toe te voegen. Vanuit dezelfde filosofie wordt zijn technologie nu in Scandinavië gebruikt om bloemen en planten dynamisch af te prijzen voor supermarktpubliek op basis van de versheid.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond