Deel dit artikel
-

Helft Duits e-commerce via marktplaatsen

Duitsland blijft bij uitstek een land waar de consument primair via marktplaatsen koopt en daarna pas bij multichannel retailers en pure players.

Nieuwe cijfers van belangenorganisatie Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland (BEVH) laten dat zien .

In totaal gaf de Duitse consument 72,6 miljard euro netto via e-commercesites. Dat is 11,6 procent meer dan het jaar ervoor. Het merendeel van dat geld belandde bij handelssites als Amazon, OTTO, eBay en Zalando (33,9 miljard euro, +10,8%). De snelst groeiende e-commercebestemming is de multichannel retailer (25,7 miljard euro, +13,3%).

Volgens schattingen verwerkte Amazon.de ruim tien miljard euro aan consumentenuitgaven. Omgerekend naar hoofd per bevolking is dat zo’n 120 euro per jaar. Dat is net de helft van wat Nederlanders uitgeven bij bol.com en Coolblue samen. Amazon heeft in Duitsland het voordeel van de incumbent. Het was de eerste grote webwinkel bij onze oosterburen. In Nederland is het een van de laatste toetreders.

Drie belangrijke redenen voor ondernemers om op marktplaatsen te verkopen, zo vertellen ze aan BEVH, zijn allereerst de lage drempel tot groot nationaal bereik en ten tweede internationaal bereik. Als laatste ervaren ze marktplaatsen ook als leveranciers van infrastructuur. Je koopt er niet alleen schapruimte, maar ook reclame- en clouddiensten.

Duits e-commerce is nog niet mobile first, maar het ontwikkelt zich wel die kant op. In 2015 werd negentien procent van de aankopen via een telefoon of tablet gedaan. In 2019 was dat 34 procent. Het zal geen vijf jaar duren voordat mobiel shoppen de meest voorkomende vorm is. Vijf jaar geleden deed een kwart van de shoppers minimaal één online aankoop per week. Nu is dat eenderde.

Voedingsmiddelen zijn de productcategorie die afgelopen jaar het snelst groeide (1,6 miljard euro, +17,3%).

Foto: Isengardt (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond