Deel dit artikel
-

Helft interacties Google Assistant zijn ‘multimediaal’

Google Assistant wordt zelden alleen gebruikt maar vaak in combinatie met een aanraakscherm. De spraakapplicatie zal ook meer met grotere beeldschermen geïntegreerd gaan werken.

Dat verwacht Scott Huffman, die bij Google de leiding heeft over de ontwikkeling van Assistant. De spraakhulp op mobiele telefoons wordt momenteel internationaal uitgerold en bereikte onlangs ook Nederland.

“Schermen geven conversational AI een nieuwe dimensie”, zegt hij “omdat ze voice en touch op een intelligentie manier samenbrengen. Je kunt in de keuken bijvoorbeeld een pastarecept vragen om vervolgens stap voor stap de instructies van een scherm te volgen.”

Huffmans beschrijving komt in de buurt van wat het Amsterdamse bureau Kraftwerk voor Amazon Alexa ontwikkelde. Voor Diageo, eigenaar van drankmerken als Johnnie Walker, Ketel One, Smirnoff en Guiness, bouwde het een voice-app die helpt bij het maken van cocktails in de keuken. De app combineert e-commerce, voice en een groot display.

Kijkend naar 2,5 jaar ervaring stelt Huffman van Google dat de helft van de interacties met Assistant een combinatie is van voice en een ander medium.

Een voorbeeld van Assistant op een scherm:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Een ander inzicht bij Assistant is dat het totaal iets anders is dan Search. Webzoeken wordt zelfs maar sporadisch gebruikt. Gebruikers van de spraakhulp proberen iets gedaan te krijgen, een actie uit te voeren. Vaak is dat zoiets simpels als een wekker of een timer instellen, maar naarmate bedrijven op de nieuwe interface aansluiten worden dat ook vaker andere diensten. Zoals boodschappen doen, een taxi bestellen of entertainment.

Onderstaand overzicht maakt duidelijk dat Assistant op de telefoon en in een smart speaker zelfs compleet anders worden gebruikt:

Foto: Garry Knight (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond