Deel dit artikel
-

Helft Nederlanders boekt via vakantieplatform

Bijna de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder boekte in de afgelopen drie jaar een vakantie via een vakantieplatform. Dat zijn 7,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders.

Vakantieplatformen tonen het aanbod aan accommodaties, reispakketten en vervoer op een overzichtelijke manier. Zo kan de consument de partijen vergelijken. Bijna de helft (49 procent) van de Nederlanders boekte in de laatste drie jaar een reis via een vakantieplatform. Dat zijn bijna 7,2 miljoen Nederlandse vakantiegangers. Zij zijn samen goed voor 40,2 miljoen boekingen. Dat zijn 5,6 boekingen per persoon in de afgelopen drie jaar.

Bijna twee derde (64%) van de Nederlanders die via een vakantieplatform boeken, kiest voor deze partij vanwege het ‘aanbod’ van het platform. ‘Aanbod’ is daarmee de vaakst genoemde keuzereden. ‘Gemak’ (56%) en ‘prijs’ (56%) vormen ook belangrijke keuzeredenen. De keuzemix bestaat uit nog vijftien andere belangrijke aspecten.

Van alle vakantieplatformen is Booking.com veruit het meest populair. Ruim 4,9 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder boekten in de afgelopen drie jaar bij Booking.com. Dat is ruim een derde (34%) van Nederland. Airbnb volgt met 16%. Nederlanders boekten in de afgelopen drie jaar de reizen voornamelijk via één vakantieplatform (28%). 12% deed dat via twee verschillende platformen en 9% via drie of meer platformen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond