Deel dit artikel
-

Helpdeskfraude neemt juist toe

ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank hebben de afgelopen twee jaar voor bijna 5,3 miljoen euro aan meldingen van helpdeskfraude ontvangen, zo blijkt uit cijfers die het Openbaar Ministerie (OM) heeft gedeeld met NU.nl.

Bij helpdeskfraude proberen oplichters die zich voordoen als medewerkers van Microsoft telefonisch te overtuigen om hen op afstand toegang te geven tot de computer, waarna geld wordt gestolen.

Het aantal slachtoffers is de afgelopen twee jaar fors gestegen: van 1732 (schadebedrag 2,4 miljoen euro) naar 3099 (2,9 miljoen euro). Het werkelijke aantal slachtoffers moet veel hoger zijn.

Het OM meldde in januari nog dat de schade door helpdeskfraude juist afneemt. Op basis van het aantal meldingen en aangiftes bij de politie zou de schade sinds de samenwerking met de vier banken na 2017 zelfs gehalveerd zijn.

Foto Pexels

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond