Deel dit artikel
-

HEMA opent innovatielab voor technologie-experimenten

HEMA staat op het punt een innovatielab te openen waar het allerlei nieuwe technologieën kan uitproberen voor de fysieke en digitale winkels.

De nieuwe CIO Carsten Klomp hanteert daarbij maar twee doelen: óf de NPS vergroten óf de winkel beter laten werken. Voor zover die twee al los staan van elkaar.

Het nieuwe innovatielab is niet zozeer een grote ruimte voor mensen met een laboratoriumjas, maar een werk- en denkwijze. “We willen echt een omnichannel organisatie worden. Daarom leren we in de volle breedte digitale vaardigheden aan. Zelf was ik al baas Online maar als CIO”, onder de financieel directeur “ga ik meer verbanden leggen tussen online en offline. Ze delen elkaar prioriteiten en ik coördineer.”

“Binnen het lab worden kleine experimenten gedaan met nieuwe technologie. Daarbij werken mensen van diverse afdelingen samen in Google designsprints.” Die agile manier van samenwerken is op zich ook al een experiment. Kán de organisatie daarmee overweg? “Het is ook mijn rol om dat binnen twee jaar op te tuigen en schaalbaar te maken.”

Een vergelijkbare omslag bij Marktplaats.nl vorig jaar zorgde er dat daar sneller nieuwe producten worden geïdentificeerd en gebouwd. Klomp: “Een innovator op technologisch gebied zal HEMA nooit worden, maar we manoeuvreren richting early adopter.”

In technische zin is HEMA klaar voor komende nieuwigheden. Begin deze maand werd de backend voor de webshop opgeleverd. HEMA.nl draait nu op Salesforce’ Demandware. “We hebben het hele landschap veranderd, ook de betaalprovider en de tooling van de klantenservice.”

De CIO noemt een simpel voorbeeld van wat nu wél mogelijk is en tot voor kort niet. “Je kunt gebak en andere benodigdheden tegelijk bestellen. Eerder was het niet mogelijk om gepersonaliseerde versproducten met andere items in de checkout te krijgen. Daarnaast kennen we nu de voorraden van lokale, fysieke winkels. Meer dan de helft van de orders wordt lokaal afgehaald. We kunnen dus vertellen of je aankoop direct al klaarligt of wanneer deze wordt afgeleverd.”

Het nieuwe e-commerceplatform moet ook de internationale groei bespoedigen. Klomp kan makkelijker uitrollen naar andere landen en meertalige informatie bieden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Frank

Leuk, maar dit is toch geen nieuws? Elke grote onderneming anno 2018 is bezig met innovatie.

Erwin Boogert

Dag Frank, dit bericht zegt meer dan ‘HEMA doet innovatie’. Het vertelt dat ze aanstalte maken om de interne organisatie te veranderen. Zoals je zelf aangeeft moét dat, omdat het bij anderen niet meer dan gebruikelijk is. Zeker bij online georiënteerde organisaties mag je dat verwachten. IT is daarbij een drijver. De overstap van legacy naar Salesforce is een nieuwtje.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond