Deel dit artikel
-

HEMA sluit aan op meer marktplaatsen

HEMA verkoopt sinds kort een deel van assortiment via de site van wehkamp en is van plan om zijn bereik verder te vergroten met meer marktplaatssites.

Welke marktplaatsen dat, naast Wehkamp, zullen zijn en op welke termijn dat gebeurt kon Alexandra den Hartog gisteren op Digital Marketing Live! niet vertellen.

Als HEMA in Nederland groter bereik zoekt, ligt het voor de hand te koppelen met bol.com en wellicht Zalando. Laatstgenoemde is echter hoofdzakelijk op thuismarkt Duitsland actief met zijn marktplaatsmodel. In Nederland zijn net de eerste, prille stappen gezet.

Den Hartog sprak op DML! in de Beurs van Berlage over HEMA’s inzet van zijn nieuwe loyaltyprogramma. De retailer was vrij daar vrij laat mee, maar geniet daarbij het voordeel dat anderen alle wielen al hebben uitgevonden en drempels genomen.

In een kwestie van weken na de lancering werd de miljoenste kaart verstrekt. Nu staat de teller op 4,5 miljoen, waarvan drie miljoen kaarthouders met naam en mailadres bekend zijn. Voor de klantcontactcampagnes werkt HEMA samen met Yourzine.

“We doen het simpel: je spaart 1 punt per besteede euro en vijftig punten kun je al inwisselen voor gratis cadeaus.”

De geboortedatum van de kaarthouder gebruikt HEMA om tompoucen weg te geven. Iedere jarige krijgt er een gratis. Gemiddeld koopt iemand er meer dan twaalf bij, wat tot nu toe zorgde voor 2,5 miljoen extra verkochte tompoucen.

De klantenkaart bracht ook de learning dat de helft van de kopende klanten bij fysieke winkels nog nooit iets had gekocht bij de webshop.

Fysieke winkels krijgen binnen digitale dashboards waarmee ze zicht krijgen op het soort klanten dat hun zaken bezoekt.

Foto impressie Peter Boer. Zie voor alle 91 foto’s Flickr.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond