Deel dit artikel
-

H&M Group neemt minderheidsbelang in Centra

H&M Group verwerft een minderheidsbelang in het Roemeense softwarebedrijf Centra en wordt daarmee een speler op de SaaS-markt in de mode-industrie.

Hoeveel geld met de investering is gemoeid, houden de partijen voor zich. Op zijn eigen website zegt H&M er niets over en op de nieuwssectie van Centra-site zelf is de toelichting vrij summier.

Een nadere blik op de toelichting van Nanna Andersen, Chief of New Growth & Ventures bij H&M Group, geeft toch een kleine indicatie.

Verscheidene H&M-merken zijn al klant bij de Roemenen en kennen de waarden ervan voor het optuigen en uitrollen van marktposities in andere landen. Want dat is wat de software doet. Zelf zegt Andersen dat ze H&M’s eigen digitale transformatie bespoedigen door te investeren in een geavanceerd handelsplatform. Externe partijen profiteren daar automatisch ook van.

De investering voorziet Centra van aanvullende middelen om te innoveren en hun platform uit te breiden, dat momenteel meer dan driehonderd merken ondersteunt in Europa, Noord-Amerika en Azië.

Of H&M Group aan tafel wil zitten bij het schrijven van de roadmap of uiteindelijk streeft naar een overname is niet duidelijk. In die laatste situatie zouden de Zweden, net als Zalando en About You, behalve verkoper ook facilitator van digitale handel worden.

Centra behoudt zijn onafhankelijkheid en blijft beslissingen nemen op basis van de behoeften van zijn klantenbasis.

Het bedrijf levert een headless, cloudgebaseerd, API-first e-commerceplatform dat mode- en lifestylemerken helpt nieuwe markten te betreden. In tegenstelling tot andere e-commerceplatforms is Centra specifiek ontworpen voor modebedrijven. Gebruikers vinden er een platform in dat hen helpt elk aspect van hun D2C-bedrijf vanuit één plek te beheren. Daaronder: voorraad, facturering, betalingen en analyses voor DTC en groothandel.

Foto: Filip Rankovic Grobgaard, Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond