Deel dit artikel
-

H&M overweegt schrappen gratis retouren

De online winkel van H&M bekijkt of het de kosten voor retourzendingen bij de klant gaat neerleggen. De Zweden zoeken manieren om geld te besparen.

In Noorwegen en Engeland worden hier verkennende proeven mee gedaan. Klanten kunnen hun online en offline orders binnen dertig dagen na aankoop gratis terugsturen. Voor het online gedeelte neemt H&M die kosten grotendeels op zich. Er wordt nu gekeken hoe klanten op een kleine en een grote markt reageren op de met marktgeprijsde retourtarieven.

De reden voor H&M-topvrouw Helena Helmersson om dit middel te bekijken is simpel. De operationele kosten lopen op en de modeketen wil die niet helemaal aan zijn klant doorberekenen.

“We schroefden onze activiteiten in Rusland terug, zien gestegen grondstof- en vrahctprijzen en werken tegen sterke dollar. We compenseren dit niet allemaal, wat zich weerspiegelt in de brutowinstmarge”, klonk het onlangs bij de publicatie van de kwartaalcijfers.

Volgens Rob van den Heuvel van logistiek softwarespecialist Sendcloud is het logisch dat H&M een retourvergoeding overweegt. Hij denkt dat meer partijen zullen volgen. “Je moet je voorstellen dat een retourzending een retailer gemiddeld 12,50 euro kost. Het is een mooi lokkertje om consumenten niet mee te laten betalen aan deze kosten, maar tegelijkertijd is het ook onhoudbaar voor de retailers om hier jarenlang zelf voor op te draaien. Zeker nu e-commerce een vlucht heeft genomen en de pakketstromen ieder jaar groter worden.”

“Gratis levering en retourneren is straks alleen nog maar gratis voor consumenten die zich member maken en maandelijks een klein bedrag betalen om van verschillende voordelen te genieten. Denk bijvoorbeeld aan Plus van Zalando, Select van Bol.com of Prime van Amazon.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Okke

Doen! Retourneren is niet gratis. Dus gewoon kosten voor rekenen. Gratis bestaat niet. Laten we reëele kosten voor retourneren standaard maken. Mensen gaan nadenken, beter voor milieu en eerlijker richting fysieke retail. Win-win-win. Een retour kost ons (webwinkel in medische hulpmiddelen) ruim 15 euro. Ongeacht de orderwaarde. Ik zou gek zijn om retourneren gratis te maken. Met 4,95 euro voor verzending maken we al 10 euro verlies.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond