Deel dit artikel
-

H&M sluit 250 winkels, versnelt digitale transformatie

Retailketen H&M Group sluit volgend jaar netto 250 winkels wereldwijd en gaat meer investeren om zijn digitale transitie te versnellen.

In 2021 hebben de Zweden voor een kwart van de vijfduizend winkels de kans op de huur over te sluiten. Vanochtend maken ze bekend dat voor een deel van die locaties niet te zullen doen. Er verdwijnen 250 winkels en de klanten in die regio’s zullen via internet naar de shops van de groep worden gelokt.

Het besluit is het directe gevolg van de uitbraak van het coronavirus. Afgelopen halfjaar werd duidelijk dat het winkelgedrag van de consument fundamenteel is veranderd. De kans dat ooit terugkeert naar hoe het ooit was, acht H&M Group niet groot.

“We schroeven de digitale investeringen op”, klinkt het in een persbericht. “De consolidatie van de winkels wordt versneld en dat verkoopkanalen worden verder geïntegreerd. Voor een relevant aanbod en goede beschikbaarheid van producten moeten we nog sneller en flexibeler kunnen handelen. Met name in de supplychain.”

H&M noteert over de eerste negen maanden van 2020 een omzetdaling van zestien procent. Over september alleen is sprake van een daling van vijf procent ten opzichte van een jaar geleden. Drie procent (166) van de winkels is nog gesloten vanwege COVID-19. De kaspositie wordt omschreven als ‘goed’.

Foto: Marco Verch (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond