Deel dit artikel
-

@Home-abonnees niet alleen maar tevreden

Uit een klanttevredenheidsonderzoek is gebleken dat de abonnees van @Home 'tevreden tot zeer tevreden' zijn over diensten van deze kabelinternetaanbieder. Dennis Piet van gebruikersorganisatie Troubles@Home plaatst daar enkele kanttekeningen bij. Deze week start een alternatieve gebruikersenquête.

@Home Nederland levert internet langs de infrastructuur van kabelmaatschappijen Castel, in Noord- en Oost-Nederland, Palet, in Limburg en Brabant, en Nutsbedrijf Maastricht. De 1,5 miljoen kabelaansluitingen van die kabelaars moeten gedeeltelijk nog voor internetverkeer geschikt worden gemaakt. @Home-woordvoerder Lucas Stassen geeft geen exacte abonnee-aantallen.

Voor het klanttevredenheidsonderzoek hebben onafhankelijke onderzoekbureaus een kwart van de nieuwe abonnees wekelijks geïnterviewd, een representatieve steekproef van de abonnees tweemaandelijks geïnterviewd en een andere groep abonnees laten meewerken aan een driemaandelijkse online enquête. De uitkomsten zijn zeer vleiend voor de van oorsprong Amerikaanse kabelinternetaanbieder:
– 91% van de abonnees is tevreden tot zeer tevreden over de internetdienst;
– ruim 71% noemt de service snel tot zeer snel;
– 97% zegt het als prettig tot zeer prettig te ervaren dat zij tegen een vast maandbedrag 24 uur per dag online kunnen zijn;
– 89% vindt kabelinternet 'beter tot veel beter' dan internet via de telefoonaansluiting;
– 94% zegt de service aan te raden aan anderen op basis van hun ervaringen.

Abonnees van de internetdienst van @Home zijn onder meer verenigd in de gebruikersorganisatie Troubles @Home. In het online forum van deze organisatie zijn de reacties op de enquête verschillend. Abonnee Rob schaart zich enigszins achter de positieve resultaten, maar vindt dat er aan de klantenservice nog veel kan worden verbeterd. Een andere abonnee barst echter los in een litanie van klachten over tegenvallende service en snelheid. "ONZIN niet meer en niet minder", is haar reactie.

Deze negatieve teneur is ook te vinden op 'De boze @Home gebruikerspagina' van Ravage. Op deze radicale website kunnen @Home-gebruikers aangeven hoe zij denken over de kabeldienst. De dienstverlening wordt op de homepage ronduit 'slecht' genoemd en de gebruikers zijn in het algemeen 'zeer ontevreden'. De rubriek Statistieken geeft een wel erg somber beeld van de internetaanbieder.

Dennis Piet van Troubles@Home is iets milder en noemt het grappig hoe de provider de onderzoeksresultaten naar buiten heeft gebracht. "In het persbericht gooit @Home alle positieve antwoorden op één hoop. Ook hoor je niet waar de klanten niet tevreden over waren." Volgens Piet komen de percentages echter redelijk overeen met de meningen van de leden van Troubles@Home. Hij denkt wel dat de internetaanbieder met name in het begin te hoge verwachtingen heeft gewekt, die ze nu niet kunnen waarmaken. Bovendien verwacht Piet dat veel klanten zeer ontevreden zijn over de @Home helpdesk en de andere communicatie. Verder ziet hij regionale ongelijkheid in het @Home-netwerk. Piet: "Mensen die onder Castel@Home vallen hebben fantastische verbindingen, terwijl klanten van Palet@Home steen en been klagen over de snelheid."

Deze week begint de gebruikersorganisatie Troubles @Home een eigen enquête onder haar leden, zodat duidelijk kan worden hoe daar de verhoudingen precies liggen.

Deel dit bericht

9 Reacties

Rolf Geerts

Hallo! Ik ben al sinds het begin bij @home in Groningen en ook sinds het begin ontevreden.Ook heb ik al 6 jaar een account bij XS4all met een 56k modem, waar ik al jaren tevreden over ben.Er zijn een aantal dingen die @home totaal vergeet, b.v. dat bijna alle poorten binnen het @home netwerk dicht staan, dit voor de zogenaamde veiligheid. Dus ik kan een andere @home gebruiker niet pingen terwijl de rest van de wereld dat wel kan. Alleen dit feit maakt al dat het hier om internet voor dummie's of een AOL achtig internet gaat. @home is één van de organisaties die de gebruiker tegen zichzelf wil beschermen (uitspraak @home systeem beheer), wat natuurlijk niet nodig is, of anders maken ze daar een nieuw soort account voor. Maar ik wil gewoon normaal (volledig) internet, voor 90 piek per maand mag dat ook wel… (en gelukkig is daar altijd XS4all). Dank voor uw aandacht,Rolf 

zwolleROB

Hallo mede @slomers of @homerzzz Ik reageer op dat artikel van @home,Ik heb nu 3 maanden kabel internet en heb er nu al aardig veel spijt van. De snelheid vind ik ver beneden het niveau van kabel. En helemaal als @home op zijn nederlandse http://www.home.nl site neer durft te zetten VELE MALEN sneller dan internet via de telefoon. Nou bij mijn vorige abbo bij bART met een 56k6 ging het bijna net zo snel en nog een goede service ook. Ik wacht nog steeds op een mailtje die ik anderhalve week geleden naar @Home heb verstuurd.Ik haal van sommige KABELservers maar een snelheid van 8kb/sec en bij allerlei snelheidstesten met lege cache kom ik rond de 56k of single ISDN uit. Ik vind gewoon dat @home zich moet schamen voor deze dingen. En net zoals dat je mede @homerzzzz niet eens kan pingen of tracen. En dan hebben we nog die limit van 16kb/sec upload. Ik vind het schandalig en heb zelfs mijn 56k er weer bij aan gehangen mocht ik het echt beu zijn. Ik hoop dat @home nu een betere indruk krijgt van hun klanten en bezoekers van T@H ({troubles@home; http://members.home.nl/gebruikers }) . Want alleen de mensen die vaak naar de "normale" startpagina gaan van @home vullen hem in en iemand zoals ik die een hekel heeft aan ineens 2 vensters voor je neus, ziet dat niet. En dan moet je het weer horen van iemand die wel graag 2 vensters voor zijn neus ziet. Nou ik denk dat ik mijn stoom nu wel af heb geblazen zo :-))Zijn er nog mensen die graag in realtime willen chatten over @home kunnen altijd komen naar de officiele #home-nl room op Undernet. Er is altijd wel iemand die iets weet hoe het probleem op te lossen. Meer info over die room staat op troubles@home. GrTz zwolleROBzwolle

Frans A. Sanders

Inderdaad zijn velen ontevreden, zo ook ik. Regelmatig houd ik iedereen op de hoogte van mijn bevindingen in de newsgroep alt.nl.kabel.algemeen (deze nieuwsgroep omdat @home NL nog steeds geen eigen groepen heeft aangemaakt)De laatste zeer negatieve bevinding was dat 2x in 14 dagen! de mailserver plat lag, waarna door het foutief terugzetten van een backup oude mails van 2 maanden terug opnieuw verzonden werden. Zowel in als uitgaande mail. Dus ook Persoonlijke mail, welke zeer emotionele gevolgen kunnen hebben als ze 2 maanden na dato opeens "als opnieuw" lijken binnen te komen.De Helpdesk kon niet garanderen dat er GEEN mail van het heden verloren is gegaan. Natuurlijk kan ik het naast dit item hebben over de standaard problemen van alle dag…. slechte pingtijden…. online gamers die dus niet willen gamen met mij omdat het lijkt of ik een 14k4 modem heb. Veelvuldig oranje lampje (storingsLEDje). Uitblijven van informatie en communicatie vanaf de kant van @home. Het niet of na weken reageren op emails. Het niet kunnen wijzigen van je eigen wachtwoord of andere belangrijke account-gegevens. (al meer dan 1 maand niet)….. etc. etc. Frans A. Sanders(Sinds september 1999 lid van @home en daarvoor 5 jaar ervaring met Internet via andere providers.)

QBerik

In het begin was ik wel tevreden met de kabel, tenslotte "gratis" internetten zonder telefoonkosten!! Maar al gauw kwam ik er achter dat ik niet met mijn vrienden (ook kabel) kon online gamen. Daar hebben we Heat voor zeiden ze! Ik proberen (Tiberian Sun) gaat de Heatserver gewoon naar de server van tiberian sun (en dat ging al niet) Zo zijn er nog meerdere dingen :De "snelheid" waar ze het over hebben is vaak bij buitenlandse sites errug traag! Vaak is de mailserver down (nu ook weer). Ik kan ook geen kabelvrienden in een netwerk zien (daar zijn waarschijnlijk wel progies voor), Palet geeft hierop als antwoord dat het voor de veiligheid is. AL met al nog een hoop werk voor Palet!!!(denk ik)greetz QBerik

Vincent Hovens

Ik zeg aan het einde van het jaar (je zit er een jaar aan vast) mijn abonnement op mits de prijs scherp daalt.Nu 14-02-2000 19.45 uur is de boel weer traag. de zaken reageren nauwelijks.Ik spreek oven pure oplichterij.Ik ben sinds 7 december 1999 lid.Het gaat steeds trager.Een voorbeeld:tucows.a2000.nl downloaden 200k/sNu is dat 60K/sOk nog best prima. maar je spreekt dan over de snelste verbinding.Nederland gaat wel, maar via mijn v90 modem was het soms beter.Amerika is een puinhoop. 3K/s is snel.Waarom heeft @home geen ledenstop totdat de zaken op orde zijn?Zakkenvullers zijn het.Ik vemoed dat het zuiden des lands slechter af is dan Zwolle en hoger.Tja wachten op adsl dan maar. Groeten, Vincent Hovens

aZuL

ik ben sinds 17 december aangesloten via palet@home. Helaas is het sinds Kerst niet meer vooruit te branden.Er zijn duidelijk capaciteitsproblemen binnen het @home netwerk (denbosch-=>zwolle) maar wanneer dat opgelost wordt is niet bekend (we zijn er mee bezig, al 2 maanden?). Verbindingen naar buiten europa zijn zo mogelijk nog triester. Nieuwsgroepen worden slecht (sommige berichten wel, andere niet) doorgegeven, of bepaalde groepen helemaal niet. Online gamen is helemaal niet te doen. Kortom, de ultieme internetsensatie is op het moment ver te zoeken :(( … Grootste gemis (naast snelheid ofcourse)is gebrek aan communicatie vanuit @home.Wanneer zijn er werkzaamheden gepland, wat was de oorzaak van een storing, etc.. Al met al op het moment zeker geen aanrader, internet via @home…

Gerard

Sinds begin september gebruik ik internet via Castel@home. Ik moet zeggen dat ik iedere keer als de telefoonrekening op de mat valt daar heel tevreden over ben. Helaas is dat een dag in de 2 maanden! Terug naar ISDN-2 ga ik zeker niet. De snelheid op de kabel mag dan soms lager liggen dan ik bij WOL met ISDN-2 zou halen, ik heb in ieder geval geen bijkomende kosten. Wat me wel stoort is de slechte responstijden op het netwerk. Pingtijden binnen Nederland tussen de 200 en de 500 zijn eerder regel dan uitzondering, zeker tussen 1900 en 2300 uur, in uitzonderlijke situatie springen deze boven de 1000. Buitenland is ook heel sterk wisselend, maar snel of acceptabel is het nooit te noemen! De dienstverlening is mager. Respons van een servicedesk blijft uit of komt weken na de storingsmelding. Als self-supporting ITer is mijn probleem dan meestal al uit de lucht, al dan niet door eigen inbreng. SPAM-mail… ga ik niet meer op in, genoeg ergenis mee gehad.SECURITY… Mijn buurman kan ik niet bereiken, dat geldt voor iedereen die op dezelfde router zit. Helaas komt het gevaar elders weg. Gemiddeld genomen vangt de firewall 80 pogingen tot braak per etmaal. De ABUSE groep van @HOME reageert laconiek met een standaard mailtje over melden bij justitie. Zelfs als het om @HOME gebruikers gaat die door deze aktie de aanvullende gebruiksvoorwaarden schenden.. Geen respons bij @HOME! Zo kan ik ff doorgaan. Uiteraard, aangezien we enkel de slechte dingen opmerken en voorbij gaan aan wat wel werkt… Plussen?Gratis Helpdesk nummer waar je je klachten kwijt kunt.Gratis Helpdesk waar je je hart kunt luchten.24*7 verbinding die zelden wegvalt.In off-hours een toch soms een snelle en goede verbinding.Geen limiet op down- en upload.

anoniem

Palet is de slechste internet provider die ik ooit heb meegemaakt, bij de helpdesk hebben ze totaal geen kennis in huis, ook niet op hoger niveau. Ze proberen je te overbluffen als je geen verstand van zaken hebt, de mensen worden er niet op gewezen dat ze voor hun eigen veiligheid een firewall moeten hebben, maar de gemiddelde internet gebruiker weet niet eens wat het is laat staan hoe je er mee moet werken, de beveiliging is nihil.De snelheid is gewoon KL……Ze roepen wel 93% van alle hun klanten is tevreden, maar die zijn analoog gewend en die weten niet wat de snelheden via Ethernet kunnen zijn, de proxy server is niet vooruit te branden, dus schakel die maar uit.De software die hun leveren zit vol bugs, en je hebt ze niet eens nodig. Kennis van windows 2000 hebben ze totaal niet, ze hebben daar als antwoord op dat die door hun niet word ondersteund omdat er teveel bugs in zitten, maa ja er is nog nooit een besturings systeem geweest dat bug vrij is!!!!!!!!!!!!En ik draai nu zelf windows 2000, en het is het eerste besturingssyteem waar ik nog nooit een blauw scherm heb gezien, en dat het systeem blijft hangen gebeurt nooit, dat kan geen een windows 95/98 gebruiker zeggen. En wat betreft dat windows 2000 niet werkt op de kabel, dat is fabel want ik zit er nu toch op en werkt perfect. Maar de snelheid van @home is bar en bar slecht.

Anoniem

HET MOET GEWOON GOEDKOPER WORDEN!!! PAS DAN IS IEDEREEN TEVREDEN!!!!!!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond