Deel dit artikel
-

Hootsuite redt Vlaamse Sparkcentral van faillissement

Het sociale klantenplatform van Sparkcentral is onderdeel geworden van Hootsuite, ooit zijn grote concurrent. Het Vlaamse bedrijf is daarmee van de ondergang gered.

Hootsuite wordt gezien als de wereldwijde marktleider in social media management, met meer dan 200.000 betaalde accounts, en miljoenen gebruikers wereldwijd. Daar kon het Belgische Sparkcentral – eveneens gespecialiseerd in Digital Customer Service – kennelijk niet tegenop.

Met geld van een reeks Vlaamse privé-investeerders trok oprichter Davy Kestens enkele jaren geleden niettemin naar San Francisco om van daaruit de VS te veroveren.

Maar de kostenstructuur was te zwaar vanwege twee HR-afdelingen en twee marketingteams, zowel in Vlaanderen als in San Francisco. Investeerder Willem Broux van Group MC, vertelde vorig jaar tegen De Tijd: ‘Ik heb mijn ogen opengetrokken bij bepaalde cijfers. In Silicon Valley rolt het geld misschien gemakkelijker, maar Sparkcentral moet nu een normaal bedrijf worden.’

Klanten waren de afgelopen jaren onder meer Engie, Emirates, Brussels Airport, Western Union, Uber, Netflix, Slack en Zappos, maar die konden het bedrijf niet op de been houden. Van de 100 personeelsleden waren er vorig nog maar veertig overgebleven.

Investeerders LRM en Group MC pompten nog eens 2,5 miljoen euro in het bedrijf en kochten de Amerikaanse aandeelhouders uit. Oprichter Kestens werd door de aandeelhouders aan de kant gezet.

Sparkcentral moest zich voortaan vooral op Europa richten. Europese bedrijven bieden veel vaker dan Amerikaanse ondernemingen asynchrone communicatiekanalen zoals WhatsApp aan.

Naar verluidt betaalt het Canadese Hootsuite slecht enkele miljoenen euro’ voor het bedrijf, dat anders failliet was gegaan. Investeerders van het eerste uur zijn hun geld kwijtgeraakt.

Voor HootSuite (motto: Beheer al uw social media vanaf één plek) is de acquisitie juist interessant: het bedrijf bood al wel geautomatiseerde berichtendienst aan via integraties van derden, maar alleen voor Facebook Messenger.

‘Deze overname brengt essentiële virtuele agent mogelijkheden en geavanceerde AI-gedreven oplossingen over alle sociale en digitale kanalen,’ zegt Hootsuite CTO Ryan Donovan tegen VentureBeat.

Oprichter Kestens heeft geen bemoeienis meer met Sparkcentral. Hij begon Cake, een bankapp die ‘rekeningen terug doet opbrengen’.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond