Deel dit artikel
-

Horeca al langer kritisch op IENS

­

Restaurantsite IENS lijkt sinds gisteren de gebeten hond. Op de dag dat de site zijn jaarlijkse top 100 van beste restaurants publiceerde, brak de kritiek in alle hevigheid los. Restauranteigenaren vinden IENS niet onafhankelijk meer. De onvrede broeide onderhuids al langer.

Sinds kort kunnen restaurants een contract afsluiten met IENS, waarmee de reserveringen via die site lopen. De direct boekbare restaurants komen bovenaan te staan, niet meer de restaurants met de beste beoordelingen. Dat is volgens Koninklijke Horeca Nederland niet goed voor ondernemers; niet goed voor consumenten en ook niet voor IENS als ze een onafhankelijke reviewsite willen blijven in Nederland.

Ook de restaurants zelf spuwden eerder deze maand al hun gal, onder meer bij Het Parool. ‘Wij hebben veel aan IENS te danken, en ik heb veel respect voor de onafhankelijke index zoals die vroeger was,’ aldus Lisja Hu, eigenaar van restaurant Beulings in Amsterdam. ‘Maar zoals het nu gaat zien we ons genoodzaakt de samenwerking stop te zetten.’

De veranderingen bij IENS hangen samen met de overname van IENS door TripAdvisor. Met deze overname veranderde het productaanbod van IENS: ondernemers kunnen twee betaalde pakketten afnemen, inclusief de reserveringsmodule SeatMe. De standaardpresentatie (met foto, menukaart en contactgegevens) is gratis voor iedereen.

Afgelopen zomer ontving aantal KHN-ondernemers van IENS reeds de contracten met de nieuwe voorwaarden. Robèr Willemsen, voorzitter KHN, waarschuwde toen al: ‘Als de geluiden kloppen, wordt IENS meer een reserveringssite. Niet betalen is minder zichtbaar in de lijst. Gezien de stevige marktpositie van IENS in Nederland voor gastrecensies, is dit geen goede ontwikkeling voor restaurateurs.’

Juist een reviewsite zoals IENS heeft in Nederland een groot marktaandeel waar het gaat om restaurantoriëntatie van gasten. Als hieraan een commerciële reserveringmodule wordt gekoppeld (zoals SeatMe), kan een ondernemer volgens de brancheorganisatie eigenlijk niet anders dan hieraan meedoen. Anders loopt hij omzet mis omdat hij volgens de site ‘geen beschikbaarheid’ toont.

Maar ook de consument wordt bij dit soort ontwikkelingen geraakt, vindt KHN. ‘Recensies verliezen zo ook aan kracht. Een slechte zaak. De restaurateur mag niet afhankelijk worden van de marktmacht van de bezorg- en reseveringssites.’

De branchevereniging ging afgelopen zomer al verhaal halen bij IENS. Die liet toen weten dat er in de praktijk niet zoveel verandert aan de manier waarop zoekresultaten worden getoond.

Volgens IENS zal een consument nog steeds alle restaurants getoond krijgen die aan de criteria voldoen (boekbaar en niet online boekbaar). Maar wel is het zo dat bij de nieuwe website de standaardsortering restaurants die online te reserveren zijn (onafhankelijk van beschikbaarheid) eerst getoond worden, gevolgd door alle overige restaurants in de betreffende categorie.

Toen reserveringssite Couverts in oktober werd overgenomen door IENS, klonken er opnieuw kritische geluiden. Door de overname zijn alle restaurants die nu alleen gebruikmaken van Couverts, ook direct te reserveren via IENS en TripAdvisor. Restaurants die nu nog beide platformen gebruiken, kunnen straks met nog maar één reserveringssysteem werken.

Koninklijke Horeca Nederland waarschuwde dat de overname mag leiden tot hogere kosten voor de restaurateur. De organisatie beloofde de ontwikkelingen ‘scherp in de gaten te houden’.

De brancheorganisatie vindt dat de gasten die een tafel bij een restaurant willen reserveren dit het beste rechtstreeks bij dat gewenste restaurant zelf kunnen doen. Reviewsites zijn meer geschikt voor gasten om zich te oriënteren.

IENS lijkt overigens niet van plan om de opzet te veranderen. De consument kan de restaurants op basis van bepaalde criteria juist beter vinden, zegt de directie.

Deel dit bericht

15 Reacties

RobR57

Niet alleen restaurant eigenaars, maar ook gebruikers als ik zijn niet meer tevreden.
Het is me nu meermalen gebeurd dat ik op basis van IENS een slechte restaurant ervaring heb. Bv. Omschrijving van een restaurant die niet klopt, een waarderingsscore die in het geheel niet wordt waargemaakt en inderdaad de leuke en goede restaurants niet meer 123 te vinden. Hun eigenaar Tripadvisor doet het gelukkig beter.

Jeroen Groem

iens is hierdoor volstrekt ongeloofwaardig!

Jeff

Hetzelfde verhaal is met TripAdvisor: betalende restaurants worden uitgelicht ten koste van degene die de reserveringen niet via Tripadvisor laten doen.

Wim

Meermalen zeer teleurgesteld over de kwaliteit van de via IENS als goed beoordeelde restaurants. Het platform heeft wat mij betreft alle geloofwaardigheid verloren! Het loont altijd om een aanbevolen restaurant nog even via andere sites of social media te checken.

Zosia

Ik begrijp niet zo goed waar je je als consument zo druk om maakt. Voorheen lagen de kosten om te reserveren bij de consument door minuten lang aan de telefoon te zitten in de hoop het restaurant te pakken te krijgen. Nu kan je op elk moment van de dag een reservering plaatsen en zijn de kosten voor de restaurateur. Logisch lijkt mij als je een techniek gebruikt waardoor je meer reserveringen kan ontvangen. Booking, AirBnB en ook IENS vragen allemaal een klein % hiervoor en gaan gewoon met hun tijd mee, de consument wil niet meer van site naar site om tot een boeking te komen maar 1 platform waar alles kan. Maar goed, de doelgroep van IENS heeft blijkbaar last van het “veranderings-syndroom”.

Olaf

@Zosia, misschien moet je het artikel nog maar eens lezen, dit gaat niet alleen om een reservering systeem maar, waar IENS groot mee is geworden, namelijk de recensies van restaurants. Als jij van je gasten een topwaardering krijgt maar weigert aan IENS te betalen wordt je zo goed als onzichtbaar. De vergelijking die je trekt met AirBnB of Booking.com gaat daarom volledig mank, dat waren altijd al bookingsites.

Arend

Helemaal met de andere reacties eens, geloofwaardigheid is ver te zoeken. Zelf als bezoeker de overstap naar Eet.nu gemaakt die de boel een stuk eerlijker aanpakken

Martyn

Zagen we dit niet eerder met Booking, AirBNB en Uber? Het staat restaurants vrij om Iens/Couverts/Tripadvisor niet meer in te zetten. Zoals het recensenten vrijstaat om hun recensies elders te plaatsen. En consumenten ook rechtstreeks via de website van een restaurant kunnen boeken, of de telefoon kunnen oppakken. Vooralsnog brengt Iens restaurants extra gasten. Een beter alternatief is er blijkbaar niet. Ik ruik een kans.

Zosia

@Olaf
Ik reageerde op de reacties eronder van consumenten, maar bedankt voor de tip. Misschien moet jij nog eens op IENS kijken, waar je als consument gewoon je zoekresultaten kan sorteren naar wens, ook op topwaarderingen. Alleen is dit blijkbaar gestandaardiseerd op eerst de boekbare restaurants, wat niet gek is. Zoals Martyn zegt, het is IENS maar ook zeker de restaurateur eraan gelegen meer klanten te krijgen. De vergelijking met AirBnB en Booking ging mij om het feit dat het ook platformen zijn waarin je alles in één hebt (info, recensies, reserveermogelijkheid). Maar ik begrijp dat jij lekker 4 verschillende websites afstruint voor het adres, menukaart, recensies en vervolgens het restaurant opbelt..is toch goed!

Veerle

Wat een slordig geschreven artikel. Komt de leesbaarheid niet ten goede.

Hedwig Wassing

Ik hoor regelmatig zeggen: De branche (KHN?) moet zoiets zelf initiëren. Goed idee. Maar doe het dan wel op tijd en…. wie draagt dan de kosten via welk (terug)verdienmodel?
Nu dit inmiddels de realiteit is, zoek een win-win samenwerking op, is mijn vrijblijvend advies.

Dewi

Als je een website wilt hebben die als doel heeft het tonen van reviews van bezoekers dat moet dat leidend zijn. Zoals IENS ooit begon. Als je een website wilt hebben die als doel heeft verdienen aan het verkopen van een boekingssysteem aan restaurateurs, dan moet je de meerwaarde van dat boekingssysteem bewijzen om te kunnen verkopen. Dan ga je deze kant op. Vraag is dan alleen wel, moet je dan nog wel dezelfde propositie houden? Ben je dan geen oneerlijk spel aan het spelen?

Is het eerste leidend dan mogen restaurants met reserveringsmodule niet worden “voorgetrokken” in zoekresultaten, in een lijst met beste restaurants etc. Leidend moeten de reviews van onafhankelijk bezoekers zijn.

Wel is het mooi als de bezoeker kan filteren op restaurants met een reserveringsmodule. Zodoende ontstaat de keuze om enkel op restaurants te selecteren die deze mogelijkheid aanbieden en waar rechtstreeks via IENS een reservering gemaakt kan worden. Nu deze module er is gekomen. Zo kan alsnog een meerwaarde ontstaan. Er zijn ongetwijfeld bezoekers die hier dankbaar gebruik van maken.

Ik vind het o.b.v. dit artikel naar de bezoeker toe geloofwaardigheid verliezen doordat -op mij overkomend- de resultaten niet zuiver zijn. Als ik selecteer op beste restaurants dan moet dit los van een reserveringsmodule zijn. Ik vind het naar de restaurateurs oneerlijk. Leidend moeten reviews zijn van onafhankelijke bezoekers en niet iets anders. Of IENS moet zichzelf anders profileren. Prima. Maar doe dat dan.

Joyce

Ook hier een sinds kort zeer ontevreden Iens-gebruiker. Na wijziging van het design lijken de resultaten minder goed te zijn en is zoeken erg tijdrovend en onoverzichtelijk geworden. Zoek ik op een bepaalde stad, dan verwacht ik dat standaard alle restaurants in die bewuste stad worden vertoond. Maar nee, bij een afstand van 2 km in Nijmegen zie ik maar 14 restaurants. Pas als ik de afstand naar 5 km zet, zie ik meer dan 200 restaurants. Toch gek, want zeker 50 daarvan zitten in het centrum van de stad. Vervolgens klik ik op een restaurant met een in mijn ogen wel erg hoge score van 8,4. Zie ik daar 1 beoordeling met cijfer 10, 2 met cijfer 7,5, 1 met cijfer 7, 1 met 6,8 en 1 met 4,3! In mijn ogen dus zeker geen 8,4 waard, maar het algoritme van Iens denkt daar klaarblijkelijk anders over. Jammer, want in het verleden ging ik geen restaurant binnen zonder Iens te raadplegen.

gabriewoef

Ben jarenlang een enthousiast gebruiker geweest van iens. Reviews waren niet altijd evenwichtig en of objectief, maar wel leuk. Je moest ze leren lezen. Sinds de overname kan ik er niet meer mee uit de voeten. Accent ligt inderdaad meer op reservering. Niet erg, zeg het dan ook. Tegenwoordig ga ik vooral weer af op mijn eigen inzicht. Als je het niet verder vertelt zal ik een trucje leren. Kijk eens op de menukaart. Die moet actueel zijn. Volgt de chef de seizoenen. Staan er alleen luie gerechten op de kaart. Spreekt er liefde voor het vak uit de kaart. Dan komt alles goed.

DM

Iens is gewoon oplichterij . Als ik ergens eet kijk ik later wel eens op iens en het viel me op dat vele van deze restaurants niet eens op Iens staan (althans niet op het kaartje)
(In Delft bijv een restaurant waar ik superheerlijk heb gegeten: Geen vermelding)
(Vandaag heerlijk geluncht in Dordrecht : geen vermelding
Als je een groot deel van de restaurants niet plaatst kan je ook niet objectief zijn

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond