Deel dit artikel
-

Hot: onbekende goudmijntjes in e-commerce

Bij succesvolle Nederlandse webshops denken we al snel aan bekende namen als Coolblue en bol.com. In de luwte zijn echter tal van marktpartijen actief die ook vaak tientallen miljoenen euro’s omzetten. Wie zijn deze relatief onbekende spelers? Hoe gaan zij te werk? En wat zijn hun groeiperspectieven?

Toen het Venrayse VidaXL vorig jaar de ‘Cross Border E-commerce Award’ in de wacht sleepte, bleek het bedrijf voor velen nog een grote onbekende. Hoewel de online retailer ruim tien jaar aan de weg timmert met uiteenlopende producten – van meubelen en gereedschap tot speelgoed en dierbenodigdheden – was het bedrijf vrijwel onopgemerkt gebleven. En dat terwijl het zo’n zeshonderd medewerkers telt, 29 landen bedient en in 2016 ruim 175 miljoen euro omzette. Een stijging van dik vijftig procent vergeleken met het jaar ervoor.

Nordics
Waar de naar eigen zeggen snelst groeiende retailer van Europa, aldus eigen zeggen, zich op een zo breed mogelijk productaanbod heeft gestort, kiezen anderen juist voor een niche. Waarbij juist gekeken wordt naar het stroomlijnen van het assortiment, met soms slechts een tiental producten. Reden? De klant zou juist minder behoefte hebben aan een overweldigend breed assortiment. En het liefst middels configurators en slimme vragen richting het juiste product worden geleid.

Opvallend is ook dat de relatief onbekende e-commercepartijen die wij spraken een sterke focus lijken te hebben op internationalisering. En dan met name naar de landen om ons heen. Zo is België voor velen een logische eerste stap. Met een groeiende interesse voor de Nordics – met name Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen. Simpelweg omdat de online markt er minder ver ontwikkeld is, waardoor de concurrentie nog niet zo groot is als in de rest van West-Europa. Wat de marges ten goede komt. Niet in de laatste plaats door afwezigheid van dominante spelers als Amazon, die – getuige de verschillende commentaren – onder meer de Duitse markt margegewijs een stuk minder aantrekkelijk hebben gemaakt.

Merkafbreuk
Hoewel in de beginjaren vooral marktplaatsen voor velen een springplank zijn gebleken, neemt de interesse in verkoop via derden-platformen af. De positionering van de eigen brand staat weer centraal en dus moet de klant naar het eigen platform worden geleid. Een deel van de business in externe handen leggen, zou de kans op merkafbreuk ook te veel verhogen. En dus zijn sommige webshops begonnen met het ontwikkelen van eigen producten, naast een focus op schaalgrootte en extreme klantgerichtheid. Dit alles met een tweeledig voordeel: het vergroten van het onderscheidend vermogen en het kunnen overslaan van delen van de keten. Ook hier ten gunste van de marge. Want het succes moet ook onder de streep merkbaar blijven.

CameraNu.nl
Opgericht: 2003
Business: Foto- en videoapparatuur en accessoires
Medewerkers: 95
Landen actief: 7
Orders per jaar: > 225K
Omzet 2016 (miljoen): € 44,7
Verwachte omzetgroei 2017: 15%

CameraNu.nl richt zich naar eigen zeggen meer op vakkennis dan op de specificaties van de producten die het verkoopt. Hoe fotografeer je nu een waterval? Welk diafragma en welke sluitertijd zijn daarvoor nodig? Om consumenten mee te nemen in de techniek achter een mooie foto is een community met kwalitatieve blogs opgericht. “Elke maand komen daar meer dan zeshonderdduizend bezoekers”, aldus Ricardo van den Burg, die als directielid verantwoordelijk is voor strategie en beleid.

Ook worden klanten begeleid in hun ‘levenscyclus’, vastgelegd in een CRM. Zo wordt een starter geënthousiasmeerd, waardoor hij zich kan ontwikkelen. Niet onprofijtelijk, want als zijn hobby met de jaren serieuzer wordt, zal de behoefte aan geavanceerdere apparatuur alleen maar toenemen. Natuurlijk te koop op CameraNu.

Camera’s en objectieven gelden binnen het assortiment als fast movers. “Daar zitten echter niet de grootste verdiensten”, meldt Van den Burg. “Hardware is de basis. Vervolgens zijn we goed in het longtailen via op maat gesneden oplossingen. Denk aan accessoires als statieven. En sinds vorig jaar doen ook drones het bijzonder goed.”

Komend jaar wordt onder andere gewerkt aan automatisering en personalisatie van de e-mailmarketing. “Iemand die bijvoorbeeld een voorkeur heeft voor natuurfotografie zullen we daarmee benaderen. Passend bij ons merk; niet te veel sturend op sales, maar op klantbinding.” De grootste afzetmarkten zijn vooralsnog Nederland en België. In 2016 goed voor 47,7 miljoen euro omzet, die dit jaar naar verwachting met vijftien procent zal groeien.

Frank
Opgericht: 2008
Business: Home, Outdoor, Sport & Healthcare
Medewerkers: 80
Landen actief: 7
Orders per jaar: 200K
Omzet 2016 (miljoen): > € 20
Verwachte omzetgroei 2017: 40%

De recente naamswijziging van Experty naar Frank moet het merk aansprekender maken in het buitenland. Waarbij nu nog met name in Nederland succesvolle webwinkels in Home & Outdoor over de grens worden gebracht. Kenmerkend voor de ruim vierhonderd shops op het platform is een duidelijke keuzehulp die niet bestaat uit een x-aantal filters, maar werkt met een simpele, begrijpbare vragenstructuur. Met succes. “De conversie van mensen die dit gebruiken verdubbelt ongeveer”, aldus oprichter en eigenaar Reinier de Jonge.

Klanten via Google bereiken, blijkt steeds lastiger en een serieuze uitdaging. Met de komst van Shopping worden de organische posities namelijk steeds verder naar beneden gedrukt. Waardoor er meer wordt geadverteerd en marges onder druk komen te staan, stelt De Jonge. Als reactie daarop wordt er bij een paraplu-platform als Frank juist meer gekeken naar de inzet van branding. Waarbij het zelf ontwikkelen van systemen een belangrijke rol speelt. Van warehousemanagementsystemen tot telefonie bij de klantenservice. “Wij kunnen dingen bouwen die anderen niet hebben en ons daardoor ook anders presenteren.” Wat betreft de toekomst verwacht De Jonge dat er over zes jaar alleen nog enkele grote spelers over zullen zijn. “Vooral die met eigen merken en producten.” Frank noteerde afgelopen jaar een omzet van ruim twintig miljoen euro. Dit jaar zal deze met veertig procent stijgen, zo is de prognose. Mede dankzij de Nordics, waar weinig concurrentie is. Franks grootste afzetmarkten zijn momenteel Nederland, België, Engeland en Denemarken.

HBL Online
Opgericht: 2009
Business: Gereedschap
Medewerkers: 50
Landen actief: 4
Aantal orders per jaar: 67K
Omzet 2016 (miljoen): > € 14
Verwachte omzetgroei 2017: > 40%

HBL Online, onder andere eigenaar van Gereedschapcentrum.nl, groeit vooral door de marktverschuiving die in de sector gaande is. Zo wordt gereedschap met een aandeel van vijftien procent slechts in beperkte mate online gekocht. “Maar dat is groeiende”, schetst medeoprichter en -eigenaar Bram Mutsaers. De bakstenen showroom in Tilburg speelt echter nog steeds een belangrijke rol. “Een aantal jaren geleden vonden mensen het fijn als er een fysieke winkel was. Dat je ergens kon aankloppen. We draaien daar ook nu nog bijna tien procent van de Nederlandse omzet.”

De komende tijd staat in het teken van de uitrol van een nieuw, responsive e-commerceplatform in Nederland, dat al in kleinere markten als België en Frankrijk live is gegaan. “Onze doelgroep is nog niet zo ver als bijvoorbeeld elektronicaliefhebbers. Toch is ook hier al de verschuiving naar mobiel te zien. Daar moet je dus wel in mee. Bovendien straffen de zoekmachines je af als je dat niet doet.” Tegelijkertijd wordt er gekeken naar nieuwe buitenlandse markten. Om te beginnen de naderende introductie in Spanje. De grootste landen voor HBL: Nederland, België, Frankrijk.

Hoewel alles via het eigen platform wordt verkocht, maakt het bedrijf wel gebruik van prijsvergelijkers en marktplaatsen. De transactie vindt echter altijd op het eigen platform plaats. “Ik geloof op dit moment niet in marktplaatsen als bol.com’s Plaza. Je geeft marge weg en leert hen welke producten goed lopen, waarna ze die zelf listen.”

Vooralsnog werd in 2016 ruim veertien miljoen euro omgezet. Dit jaar verwacht men de twintig miljoen aan te tikken.

KATO Group
Opgericht: 1999
Business: Keuken- & outdoormessen, slijpproducten & outdoortools
Medewerkers: 35
Landen: 6
Orders per jaar: > 150K
Omzet 2016 (miljoen): > € 11
Verwachte omzetgroei 2017: > 27%

De KATO Group, online bekend als ‘knivesandtools’, biedt buiten een diep en uniek assortiment veel achtergrondinformatie om consumenten de juiste keuzes te laten maken. Bijvoorbeeld door tips te geven waarvoor en hoe je een mes op de juiste manier gebruikt. “Zowel via de website als met een printmagazine dat bij elke order mee wordt gestuurd. Vol achtergronden, maar zonder prijzen en aanbiedingen”, meldt Bart Bouter, Directeur KATO Group. Waarbij alle productfoto’s en -teksten intern worden verzorgd. “Van elk product meten we ook zelf de specs op. Vaak kloppen die van de fabrikant namelijk niet. Belangrijk, want in landen als Duitsland krijgen we producten retour als ze maar een millimeter verschillen van wat de specs vermelden.” Klanten worden daarom actief aangespoord om hun mening en ervaring online achter te laten. Wat inmiddels heeft geleid tot zo’n zestigduizend reviews. “Mede daardoor is onze retentie hoog. 47 procent van de orders vorig jaar kwam van bestaande klanten.”

KATO beschikt ook over een aantal eigen merken. “Om stappen in de keten over te slaan. Waardoor we bijvoorbeeld onze verrekijkers aan de man kunnen brengen voor lagere prijzen dan vergelijkbare producten van andere merken.” Opmerkelijk is de categorie Aftikkers met producten ‘die een tikje anders zijn’. Denk aan producten met een geopende verpakking, een misgravering of wat lichte gebruikssporen omdat het product is getest. Ieder uur wordt de prijs ervan lager. “En dus zijn de meeste binnen een dag verkocht”, aldus Bouter. In 2016 was de business goed voor elf miljoen euro. Grootste markten: Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Pinkcube
Opgericht: 2009
Business: Promotieartikelen & relatiegeschenken
Medewerkers: 26
Landen actief: Benelux
Orders per jaar: 18K
Omzet 2016 (miljoen): € 10
Verwachte omzetgroei 2017: 50%

Pinkcube tracht binnen de zakelijke markt een b2c-ervaring te bieden met de nadruk op user experience. Wat geen gemeengoed blijkt te zijn binnen de verder vrij traditionele sector. “Eerder hadden we ook een buitendienstmedewerker, want dat is gebruikelijk in onze branche”, schetst medeoprichter en -eigenaar Edwin Kats. “We merkten echter dat dit helemaal niet bij ons bedrijf paste. Wij zijn een pure online speler.”

Dit jaar komt er meer aandacht voor de oriëntatiefase in plaats van alleen de aankoopfase. “Hiervoor zijn we sinds een paar maanden overgegaan op een one-domain-strategy, waarmee we de klant al in eerdere stadia van de klantreis kunnen bedienen.” En wordt er gewerkt aan een tool die op basis van enkele vragen de meest interessante producten voorstelt.

Tevens is er het streven om meer uit de longtail halen. Van nieuwe niches tot het verder segmenteren van het huidige assortiment. Elke categorie krijgt daarbij duidelijke, eenvoudige keuzes middels filtering. “We laten in één categorie maximaal twaalf producten zien. Met duidelijke plus- en minpunten.” Pinkcube deed vorig jaar tien miljoen euro omzet, en verwacht dit jaar met vijftig procent te kunnen groeien. Met Nederland als grootste afzetmarkt.

Snelvertaler
Opgericht: 2001
Business: Vertalingen
Medewerkers: 75
Landen actief: Wereldwijd
Orders per jaar: 20K
Omzet 2016 (miljoen): € 10
Verwachte omzetgroei 2017: 9%

Snelvertaler levert online vertalingen met inzet van zo’n tweehonderd freelancers. De Verenigde Staten – waar het bedrijf sinds twee jaar actief is – geldt als belangrijkste groeimarkt. “Ons succes komt deels doordat we vrij vroeg internationaal zijn gegaan. Andere bureaus blijven vooral in Nederland”, aldus CEO Erwin Vroom. “Een paar jaar na onze start zijn we ook in Duitsland begonnen. Dat bracht nieuwe, lokale vertalers met zich mee, met een goede kwaliteit van werken. De ingezette internationalisering gaf ons – toen de economische crisis van land naar land trok – bovendien een gunstige spreiding.”

Momenteel wordt er gewerkt aan een specifieke webshop voor beëdigde vertalingen, die er als eenvoudig te bestellen product kunnen worden gekocht. “Denk aan exportvergunningen en KvK-uittreksels. Dat is nieuw binnen onze branche”, benadrukt Vroom. De vertaling ervan blijft handwerk. “Maar die documenten kennen een uniforme opbouw in sjablonen, dus kunnen we ze snel realiseren.” Doordat Snelvertaler wereldwijd actief is, weet de shop ook wat voor stempels je nodig hebt. “Die leveren we er dan bij.” Omzet: tien miljoen. Groeiperspectief 2017: negen procent. Meeste klanten in: DACH, Nederland en Zweden.

Brandfield
Opgericht: 2006
Business: Style-items (o.a. horloges, sieraden, tassen & zonnebrillen)
Medewerkers: > 50
Landen: 2
Orders per jaar: >200K
Omzet 2016 (miljoen): € 10
Verwachte omzetgroei 2017: 50%

Brandfield, dat tot 2014 bekend stond als Horloges.nl, heeft onder andere marktaandeel weten te winnen door een sterk SEO- en SEA-beleid, stelt Algemeen Directeur Jacco Tas. “We zijn erg eenvoudig te vinden. En trekken vooral consumenten die al weten wat ze zoeken. Hen bereiken we onder meer door een zeer uitgebreide actuele collectie style-items en onze verzorgde manier van verpakken.”

Aanvullend worden stappen gezet richting meer inspiratie. “We laten middels beelden en verhalen steeds vaker zien dat we bovenop trends zitten en nieuwe merken brengen.” Tevens wordt er binnenkort een nieuwe boetiek geopend in de Amsterdamse 9 straatjes, als aanvulling op de fysieke winkel die in 2014 al in Groningen is geopend. “Klanten willen items niet achter glas zien, zoals bij een juwelier, maar ze ook kunnen voelen. Hoewel vooral de servicefunctie van onze huidige winkel belangrijk is, is deze rendabel en versterkt het onze online propositie enorm.”

Daarbij krijgt social shopping steeds meer aandacht, vooral via Instagram. “Zo is er op het Brandfield-account een Instafavorites wall, waarbij producten op de foto’s gelijk shoppable zijn. En ook zal er meer stijladvies worden geven.” Cruciaal voor het succes is volgens Tas de snelle en consistente bouw van het merk in de afgelopen jaren. “Je hebt in onze business slechts een korte periode – zeg twee, drie jaar – om je positie te verwerven.” Brandfield deed vorig jaar tien miljoen euro omzet, met een groeiverwachting van 50 procent dit jaar. En is actief in Nederland en België.

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#156).

Dit bericht is 431 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond