Deel dit artikel
-

Hot-Orange vraagt uitstel van betaling aan

Internetwarenhuis Hot-Orange verkeert in surseance van betaling. Dit maakte het bedrijf zelf op de site bekend . Het wegvallen van "een van de nieuwe investeerders" wordt als reden genoemd voor het aanvragen van uitstel van betaling. Hot-Orange bekijkt nu de mogelijkheden voor een doorstart.

Als bewindvoerder voor Hot-Orange is aangesteld Mr. L.J. van Eeghen van het Amsterdamse advocatenkantoor Höcker, Rueb & Doeleman. Hij was vanochtend niet bereikbaar voor een toelichting. In een persbericht op de site van Hot-Orange staat dat het wegvallen van de nieuwe investeerder ervoor zorgde dat het niet mogelijk was "om oude en nieuwe investeerders op een lijn te krijgen om verdere groei van het bedrijf te waarborgen".

Eind mei leek Hot-Orange nog een goede toekomst tegemoet te gaan toen het een samenwerkingsovereenkomst sloot met Vendex, bekend van ondermeer Vroom&Dreesman, Kijkshop en Perry Sport. Vendex nam een belang van tien procent in Hot-Orange, dat op zijn beurt gebruik zou mogen maken van de logistieke dienstverlening van de Kijkshop. Hot-Orange was toen al enige tijd op zoek naar een strategische partner, omdat het bij investeringsmaatschappijen geen gehoor meer vond. Deze investeerders zijn de laatste tijd huiverig geworden voor het verstrekken van kapitaal aan internetbedrijven die sterk gericht zijn op verkoop aan consumenten.

De Telegraaf bericht vanmorgen dat Hot-Orange "vijf miljoen euro" nodig zou hebben om nog tot winstgevendheid te komen. Het personeelsbestand zou al teruggebracht zijn de afgelopen periode. De krant zegt dat bewindvoerder Van Eeghen spreekt over een aanzienlijke schuld.

Deel dit bericht

43 Reacties

Peter Pan

ach, wat moet je er van zeggen: de http://www.boo.com van Nederland. Veel geld, veel herrie, veel lucht. 'tuurlijk is het makkelijk om te zeggen dat "ik had het wel aan zien komen", maar zeg eens eerlijk: ga jij een designer stoel bij hotorange kopen? Het ideale produkten voor Internet is een commodity (weinig uitleg), weightless (geen distributieprobleem), high margins (ook handig). HO (!) had niets van dat.

jim

Dit is nou een geval van heel jammer. Een mooi initiatief dat door tegenvallende markt niet echt van de grond is gekomen. Roel, Arie en alle andere betrokkenen veel succes, we komen elkaar wel weer tegen in de markt.

Douwe Mik

wel erg makkelijk en laf hoor, het plaatsen van reacties zonder durf je eigen naam te gebruiken, Peter Pan? iedereen is met terugblikken een professor in bedrijfskunde, toch? jammer dat HO het waarschijnlijk niet zal halen, wellicht dat de bewindvoerder net zo succesvol is in het redden van dit bedrijf als Princen bij AND. Helaas is het Nederlands faillissementsrecht niet gericht op het redden van bedrijven en het bewerkstelligen van turnarounds. jammer.

Karel de Groot

Citaat van hun site: //hot-orange.com – de leukste manier om je geld uit te geven

Andy Kalbvleesch

Beste Peter Pan, Is het misschien een idee om eens een cursus Nederlands te volgen? Ik ben vaak benieuwd wat personen zelf doen die reageren op artikelen in de Emerce…en zo ook in dit geval. Dus Peter wat doe jij eigenlijk? Wat betreft Hot-Orange… typisch een geval van jammer. Deals gesloten (Vendex), slimme marketing acties (bijv. win een vliegtuig) met lage kosten door met partners samen te werken, gereorganiseerd en uiteindelijk toch niet gelukt. Ik wens Roel en alle andere betrokkenen succes en misschien dat er nog een doorstart kan plaatsvinden. En wat betreft Peter Pan… ik weet één ding heel zeker; zo hard als Roel de afgelopen twee jaar heeft gewerkt om iets te bereiken zal jij waarschijnlijk in de komende tien jaar niet doen. Dat maakt ook niet uit want Roel komt uiteindelijk door zijn ervaring wel op een goede plek terecht en Peter Pan… je naam zegt het al, jij zal waarschijnlijk nog steeds in je eigen sprookje rond dwalen. Roel ook sterkte toegewenst namens Sylvia.

Anoniem

Sorry dat ik even reageer, en dat ik dat anoniem doe, maar ik durf m'n naam hier niet te vertellen, bang dat m'n baas me ontdekt, of zo. Ik kan het toch niet helpen om te stellen dat hier vele mensen met mij niet verbaasd over zijn. Hot-Orange eindigde in de poll op de (niet meer bestaande) site afterthehype.com bovenaan in het lijstje met bedrijven die failliet zouden gaan. Wie deed er nu niet lacherig over dit bedrijf, behalve Jerome Mol ("Hot-orange gaat zeker naar de beurs, daar kun je me op quoten"). Wat is er nu erger: hier anoniem reageren (sommige mensen kunnen daar niet tegen, met name mensen die aan het roer hebben gestaan van bedrijven die failliet zijn gegeaan, zoals Logigo.com van Douwe Mik met z'n horde adviseurs) of leveranciers met schulden laten zitten terwijl je zelf lekker je hoge salaris hebt genoten? En een paar weken later weer lekker aan de slag gaat, terwijl je leveranciers door jou zwaar in de problemen zijn? Nou?

Paul de Beer

Wat is er mis met de reactie van Peter Pan? Niets toch zeker! Persoonlijk vind ik het jammer voor Hot-Orange, ik zie graag eens een paar bedrijven slagen, dat komt iedereen ten goede (ik geloof wel in maxfoodmarket.nl).HotOrange was/is 'a mile wide and an inch deep', het afhaken van een investeerder lijkt mij een logisch gevolg van de huidige marktomstandigheden. Daarop anticiperen is dus om onbekende redenen niet gelukt . Douwe Mik moet al helemaal niet zo moeilijk doen, Logigo leek wel een kerstboom, dat had nooit kunnen lukken, iets wat je Hot-Orange niet kunt verwijten. Of Peter Pan nu Peter Pannekoek is of niet en of Roel c.s. nu hard werkt heeft niet mijn interesse. Ik wens iedereen geluk en voorspoed. Who's next?

Mike

Jammer, wellicht is de afzetmarkt te klein geweest (Nederland?), misschien te vroeg, wie zal het zeggen! In ieder geval respect voor diegene die het hebben gedurfd zoiets op te zetten! In Nederland is het nog steeds zo "mocht" je falliet gaan dat je met je nek wordt aangekeken, terwijl dat in de ons omringende landen en de US veel anders is! Daar heeft men respect voor iemand die lef/durf toont door te beginnen, wat dat dan ook mag zijn. In ieder geval succes NU en in de TOEKOMST! Degene die hier het e.e.a. zitten af te kraken en negatieve commentaar zit te leveren hebben waarschijnlijk nog nooit iets voor zich zelf gehad.

Hans Elshout

Als e-fulfilment bedrijf, heb ik veel Internet start-ups van dichtbij meegemaakt. Hot Orange viel daarbij in positieve zin op door dat zij hun enthousisame wisten te onderbouwen door een pro-actief beleid en doordachte marketing.Na een bijzonder grondige start, heeft Hot Orange zich, in gezelschap van heel veel anderen, laten meeslepen door $-tekens. Daarmee ontstond een instroom van nieuwe mensen die de cultuur én toekomstkansen niet alleen hebben bevorderd. S&H heeft er toen voor gekozen om niet daarin mee te gaan. Die euforietijd was van korte duur. Daarna is er weer héél hard gewerkt en heeft men volgens mij (inmiddels als geïntresseerde buitenstaander) ALLES gedaan om een levensvatbaar concept neer te zetten en uit te bouwen. Aan degene die kritiek hebben: Van een ander kleineren is nog nooit iemand groter geworden. Laat eens zien wat je zelf kunt (wij hebben meerdere e-commerce klanten die succesvolle zijn – er is absoluut een markt!). Roel, Arie, Alfonso, enz. hebben als echte ondernemers het beste van zichzelf gegeven. Ik ben ervan overtuigd dat de markt in de toekomst nog in positieve zin van hun zal horen!

TOM

Kom op zeg, ik had zelf als internetshopper best hoge verwachtingen van die Vendex deal, maar hun assortiment is om te huilen, en al maanden hetzelfde. Nog niks gezien van de potentiele cross selling ideeen, met een hoekje in de bijenkorf etc. Nee, vanaf achter de monitor gezien is er al lange tijd weinig hots gebeurd. jammer als ze wegvallen, dan valt er weinig meer te klikken, maar dat viel er zowiezo al niet veel meer. laat ze een partnership met amazon aangaan ofzo.

Wouter Karssen

Ik heb het geprobeerd. Iets bestellen bij Hot-Orange. Het bedrag was heel snel van mijn rekening afgeschreven, het bestelde item heb ik nooit gezien. Levertijd 2 dagen stond er, na 1,5 maand had ik nog niks ontvangen. Gelukkig heb ik wel redelijk snel mijn geld weer terug gekregen. Tja en na zo'n ervaring bestel je er dus niets meer, ondanks alle mooie marketing acties.

peter schagen

Nu ik toch bezig ben wil ik ook nog wel iets kwijt over HO (lekker populair overigens). Jammer hoor geld weg en een ervaring rijker en een illusie armer. Het is duidelijk dat dit soort bedrijven niet kunnen drijven op internet alleen, laat staan op hun eigen brand. Dit moet je professioneler en praktischer aanpakken, geen schooljongens, maar marketeers met een bestaand merk.Ik heb nog nooit op desite gekeken van HO, en toch zit ik meer dan 3 uur per dag achter internet, verdien ik 2 ton en koop ik compus, reizen, boeken en cds via intenret. dat doe ik allemaal bij bestaande tenten. niet bij een of andere handige naam.

Henk Waterlander

Na het lezen van het artikel vanmorgen in de Telegraaf kon ik een grijns op mijn gezicht niet voorkomen, natuurlijk is het erg lullig voor het personeel.Ooit heb ik het eens geprobeerd om zaken met ze te doen maar de arrogantie deed menigeen verbleken! Nooit wat geworden dus en ik weet dat er heel veel zijn met dezelfde mening. Erg leuk om in de historie van Emerce te duiken en dan juist de reacties, ik heb er eentje uitgepikt van Teun van Essem: Stel je voor dat Jerome "alleen een lul wil winst maken" aan zijn investeerders bekend moet maken dat ze de hele poet erdoorheen geblazen hebben! Hierin verwijst Teun van Essem naar een artikel dat in de Quote gestaan heeft, moet je ook eens lezen. Mocht je het (niet) meer hebben dan kun je het nabestellen bij http://www.factlane.nl

Taco

Mike. Als je failiet gaat betekend dat er mensen nog heelveel geld van je krijgen, als er daarnaast ook nog risico geld in je bedrijf zit betekend dat, dat aan het eind iemand een heleboel geld mist.Ook in Amerika vindt niemand het leuk om een paar miljoen te verliezen. En ik kan je verzekeren dat als iemand je een paar miljoen geeft om een mooie zaak op te zetten, en je na een jaar terugkomt om te vertellen dat het geld op is en de zaak mislukt, er ook in de VS niemand is die je weer een nieuwe zak geld geeft.

Jacques Brel

Het assortiment van Hot-Orange was uitermate betreurenswaardig en de prijs loog er ook niet om (nog steeds erg belangrijk in Nederland). Hot-Orange bood als Internetwarenhuis naar mijn mening weinig toegevoegde waarde t.o.v. een normaak warenhuis. Marketingtechnisch stond het concept goed maar je komt in de problemen als je als aanbieder de perceptie van een potentiele koper niet kunt waarmaken. Hoeveel (herhalings) aankopen werden gerealiseerd per maand? Lastig wordt het helemaal als je met nieuw kapitaal oude gaten moet dichten t.g.v. eerde overenthousiast directiebeleid c.q. "learning on the Job." Zo wordt het haast onmogelijk om met het "nieuwe" geld je businessmodel te laten anticiperen op veranderingen in de (nederlandse) markt. Wat is nu de beste mix voor een succesvol Internetwarenhuis want inmiddels is al gebleken dat ingredienten zoal: er in geloven, hard werken, visie om investeerders te overtuigen geen garantie bieden. Conclusie: Wie gaat er achter de kassa zitten en wie beheerd het zakgeld? Mike, laten we ook eens ophouden over in Amerika dit en dat. Er moet gewoon geld binnenkomen en met dat geld moeten nu eenmaal Leveranciers betaald worden en ga jij maar zeggen dat het geld nog niet onderweg is maar dat in Amerika ook heel gewoon is (Wake-up). Om ook nog wat positiefs toe te voegen aan deze reactie denk ik dat je met een gezond hollands verstand een doorstart kunt maken. Inmiddels is in Nederland ruimschoots bewezen dat we succes kunnen boeken in de retailindustrie. Is het niet eens tijd om een flitsende online korfbalwinkel te beginnen. Voor hem en haar en met slogan: al jarenlang de beste.

Jacques Brel

Het assortiment van Hot-Orange was uitermate betreurenswaardig en de prijs loog er ook niet om (nog steeds erg belangrijk in Nederland). Hot-Orange bood als Internetwarenhuis naar mijn mening weinig toegevoegde waarde t.o.v. een normaak warenhuis. Marketingtechnisch stond het concept goed maar je komt in de problemen als je als aanbieder de perceptie van een potentiele koper niet kunt waarmaken. Hoeveel (herhalings) aankopen werden gerealiseerd per maand? Lastig wordt het helemaal als je met nieuw kapitaal oude gaten moet dichten t.g.v. eerde overenthousiast directiebeleid c.q. "learning on the Job." Zo wordt het haast onmogelijk om met het "nieuwe" geld je businessmodel te laten anticiperen op veranderingen in de (nederlandse) markt. Wat is nu de beste mix voor een succesvol Internetwarenhuis want inmiddels is al gebleken dat ingredienten zoal: er in geloven, hard werken, visie om investeerders te overtuigen geen garantie bieden. Conclusie: Wie gaat er achter de kassa zitten en wie beheerd het zakgeld? Mike, laten we ook eens ophouden over in Amerika dit en dat. Er moet gewoon geld binnenkomen en met dat geld moeten nu eenmaal Leveranciers betaald worden en ga jij maar zeggen dat het geld nog niet onderweg is maar dat in Amerika ook heel gewoon is (Wake-up). Om ook nog wat positiefs toe te voegen aan deze reactie denk ik dat je met een gezond hollands verstand een doorstart kunt maken. Inmiddels is in Nederland ruimschoots bewezen dat we succes kunnen boeken in de retailindustrie. Is het niet eens tijd om een flitsende online korfbalwinkel te beginnen. Voor hem en haar en met slogan: al jarenlang de beste.

klaver

Laten we eerlijk zijn. 6 miljoen van Nesbic, 4 miljoen van Versatel, ? miljoen van Gorillapark, ? miljoen van overige inversteerders en nog "maar" 5 miljoen euro nodig om winstgevend te worden.Nu kan het toch wel weer. Het werkt niet,het wil niet en het moet niet meer. Sinds wanneer is iets jammer en goed geprobeerd als je zoveel bedrijven niet kunt betalen. Jammer is het als je iets probeert met je eigen geld en als het dan niet lukt. Nu is het gewoon bijna oplichting naar al die leveranciers die kunnen fluiten naar hun geld. En zeg niet dat ze het niet zagen aankomen.

Hi

HO' (Amerikaans voor een betaalde vrouw 😉 Je betaalt er geld voor en je moet maar hopen dat je waar voor je geld krijgt … of meer in de buurt van hoe het met Hot Orange is gegaan: kijken, kijken niet kopen. Helaas …

Jan Gerritsen

Beste Taco, In de US wordt je niet de grond ingestampt wanneer je een faillissement hebt meegemaakt .. in tegendeel: je wordt gezien als een entrepeneur die ervaren is. Uiteraard in tegenstelling met de Nederlandse mentaliteit waarbij je alleen maar wordt gezien als een loser .. precies, door de mensen die zelf niets hebben of zullen bewijzen en behoren tot de ( o zo grote ) middelmaat in Nederland…Dus Taco je verhaal gaat niet op….

Rogier Agatz

Ik wil alle mensen bij HO sterkte wensen. Ik heb 2 jaar prettig en vriendelijk met hen samengewerkt. Daarnaast hoop ik op een doorstart want HO is een mooie site waar menig website bouwer nog wat van kan leren. Rogier Agatz (Developer HO-website)

Marko Dobroschelski

Jammer! Maar wanneer gaat nu de website van gorillapark dicht omdat ze niet meer up-to date is?

Rob Troostwijk

Voorpublicatie uit het binnenkort te verschijnen Groot New Comedy Woordenboek:Entrepreneur – Ondernemer; Ervaren entrepreneur – Ondernemer die failliet is gegaan (zie ook onder: Winnaar; in n.l. ook wel Looser (E) genoemd; zie ook onder Verliezer.)

martin dubeaux

Dit is het zoveelste verhaal van een bedrijf dat maanden lang roept dat alles goed draait, dat men al bijna winst maakt maar waarvan de buitenwereld beter weet of vermoedt. Ik moet toegeven dat er ook daadwerkelijk partijen zijn die de financiele problemen lang verborgen hebben weten te houden, maar ondanks dat vind ik het van goed ondernemerschap getuigen dat je af en toe zegt hoe de vork in de steel zit. Hierdoor voorkom je nare geruchten over je bedrijf. Overigens is het bovenstaande niet bedoeld als natrappen o.i.d. en wens ik Roel en zijn mannen (m/v) veel succes in hun verdere carriere!

Ruud Bredewold

Tsja? Ik onderschrijf de woorden van Hans Elshout. Roel en HO-team, jullie zijn absoluut van toegevoegde waarde geweest bij het enthousiasmeren van de Nederlandse consument om online te kopen. Hot-Orange was het synoniem voor online winkelen in Nederland. Het is meer dan jammer dat het zo is gelopen. Sterkte! Ruud Bredewold(DeWinkel.com)

Teun van Essem

En weer een loser voor het plakboek van Jeroentje "alleen een domme lul maakt winst" Mol… wat lullig voor hem dat niets lukt; je zou bijna medelijden met 'm krijgen (ware het niet dat hij dit zelf allemaal ruim over zichzelf heeft afgeroepen; ben benieuwd hoe hij zich nu weer hieruit weet te praten).En, even voor de zekerheid : Rogier, hoe leuk het ook moet zijn geweest om hun web-site te ontwerpen, geld hebben ze er nooit mee verdiend. Je betaalde tijd blijkt dus behoorlijk nutteloos omdat het HO nu eenmaal aan originaliteit, content en toegevoegde waarde ontbrak. Alleen een mooie verpakking garandeert natuurlijk niets.so, who's next?

Taco

Jan Gerritsen. Interview met ondernemers in de VS, bijlage volkskrant van een paar weken terug, staat letterlijk dat als je 2 miljoen er door gejaagd hebt zonder resultaat dan krijg je geen tweede kans. (logisch) Daarnaast dacht ik dat http://www.fuckedcompany.com een echt succesvol Amerikaans initiatief is. Hier begint men ondernemers volgens mij al voordat ze failliet zijn de grond in te stampen. Met als doel en hoogtepunt het faillissement.De conclusie dat ieder die hier negatieve kritiek geeft niets onderneemt is volslagen uit de lucht.Ik weet zeker dat heelveel ondernemers zich de laatste jaren enorm hebben verbaasd. Er is door veel hype bedrijven een beeld van de markt geschetst die niet klopte met de ervaring die ondernemers in het veld hebben. Dit gebeurde soms in combinatie met een grote arrogantie die ook wel te begrijpen was. Men had het gevoel de wereld te gaan veroveren en dat werd ook vanuit VC's noodzakelijk geacht. Gorilla Park stopt(e) alleen geld in bedrijven die de potentie hadden een nieuwe Microsoft te worden. Wie niet 'heel' snel 'heel' groot wou worden had in de visie van deze mensen niets te zoeken op het internet. Als dat je norm is, is arrogantie een noodzakelijke eigenschap. Echter als het mis gaat dan zorgt de zelfde arrogantie voor leedvermaak.Ik wens alle betrokkene heel veel succes toe want een faillissement is een hele nare ervaring.

klaas

Ach, weer de zoveelste. Ik moet zeggen dat er best wel wat geld doorheen is gegaan de laatste tijd. Je hoort altijd verhalen van meerdere miljoenen! Nu is het de tijd voor investeerders om eens te kijken naar de bedrijven die overeind staan. Misschien dat ze daar nog een voet tussen de deur krijgen. Eigenlijk is het wel een fout spelletje. Je hebt wat geld over, pompt dat in wat jonge honden vol goede moed. Zij hebben nog nooit een degelijk bedrijf geleid, maar wel de lef om het te beginnen. Tot 10 zelfs tot 25 medewerkers gaat dat goed. Maar zo gauw je de 30 medewerkers passeert krijg je met hele andere dingen te maken en heb je eigenlijk geen tijd meer om 'bedrijfje te spelen'. Maar moet je het opeens waar maken. En de 1 kan dat wel en de ander niet. Het maakt zo'n investeerder niet uit. Voeren we toch een reorganisatie door? Paar mensen eruit, nieuw management erin. Ach, wie hebben we daarmee? Fout spelletje van een paar grijze rijke mannen. Oh ja, het nieuws over Euro Partners al gehoord. Ja hoor, weer eentje… down the drain.

martijn

Alhoewel ik al eens van ee Newconomy-baas een boze ractie kreeg omdat ik op hun cijfers reageerde in Emerce (..zou ik niet mogen doen omdat ik ook internetondernemer ben).. wil ik toch nog eens kwijt waarom een tent als HO de bietenbrug op gaat: 1. VC-geld: krijg je een grote zak dan is de verleiding erg groot om je kosten op te voeren. Vervolgens is Nederland toch te klein om bedragen in de orde van 10 miljoen Euro (snel) terug te verdienen.2. Geen retail-kennis (had ik trouwens ook niet): in de retail zijn nettomarges van 2% niet ongewoon. Dat betekent dat je 50 x 10 mio Eur = 500 mio Euro moet omzetten om je investering terug te kunnen verdienen. Dat lukt inderdaad alleen op de schaal van de VS snel. (Maar daar liggen de investeringsbedragen hoger).3. Geen internetkennis: veel ondernemers – zo ook HO – hebben een te laag internetgehalte. Ze hebben nooit eerder aan den lijve ondervonden hoe taai geld verdienen via internet is. Je moet een worst case-scenario ook bijzonder dicht bij de nullijn houden. (Maar met een grote zak geld is dat moeilijk).4. Investeringsgeld moet je investeren. De grote bedrijfsmatige fout van bedrijven als HO is dat ze investeringsgelden niet voor eenmalige uitgaven (investeringen in brand, techniek e.d.) gebruiken, maar ook aanwenden voor terugkerende kosten, m.n. personeelskosten . Die laatste kosten moet je echter uit de cashflow betalen die je genereert. Als die laag is moet je dus weinig personeel aannemen. Personeel ontslaan is een dure aangelegenheid.5. Conceptuele fouten: al langer was in de VS bekend dat het internet-warenhuis op internet niet werkt. Andersom werkt het soms wel: vanuit 1 branche stap-voor-stap het portfolio verbreden zoals Amazon doet. (Het ziet er naar uit dat ze overleven, maar je weet het nooit). HO kan nooit concurreren met bestaande warenhuizen. Het aantal logistieke relaties met leveranciers is met een klein clubje mensen nooit te managen.De slimme move van samenwerken met Bijenkorf gaf me het idee dat HO overgenomen zou worden en alsVendex-onderdeel verder zou gaan. Jammer dat dat niet gelukt is. Overigens zijn er voldoende online retailers die wel een positieve kasstroom laten zien. 😉

Harry de Koning

Rogier, die "gaten" met dat schaduwtje kunnen n.m.i.echt niet. Ik heb me altijd al afgevraagd wat de gedachte daarachter is?Verder sluit ik me aan bij Mike en verzoek ik alle azijnzeikers om deze site per direct te verlaten. Probeer het zelf eens en kom dan terug.

Rad

Nu is het dan echt gebeurd met HO. Jammer. Zonder financiers begin je weinig. Nederlanders kopen alleen via internet als de aangeboden producten goedkoper zijn dan in de winkel!

O. Bloemendaal

It ain't over till it's over. (sorry Andy voor het Engels). H.O.-ers succes de komende dagen/weken!

Remco

Jammer! De onervarenheid op het gebied van de retail is volgens mij het probleem geweest. Vraagje? Welk initiatief blijft wel rechtovereind?

MrTravel.nl

Ik had eens van iemand gehoord dat hij een stofzuiger had bestelt bij Hot Orange en er 4 ontving. Toen moest hij ook nog eens zelf veel moeite doen om de drie niet bestelde items te retourneren. Ik vond de marketing acties van Hot Orange top (de audi en win een vliegtuig). Ik denk alleen dat het verstandiger zou zijn om eerst de achterkant aandacht te geven voordat je aan de voorkant gaat werken. Zonde.

Peter Pan

Hallo, Ik geloof best dat de HO mensen harde werkers zijn, en ik vind het ook heel lullig voor de mensen die er werk(t)en, maar dit betekent niet dat het een succesvolle tent had kunnen worden… Martijn heeft helemaal gelijk dat je heel veel omzet moet genereren om zoveel VC centjes terug te verdienen. De cost per visitor zal bij HO waarschijnlijk zo rond de 2 gulden gelegen hebben, maar ik weet niet wat voor look-to-book ratio ze bij HO in gedachten hadden om dat winstgevend te krijgen? Leuk hoor zo'n actie met win een vliegtuig, maar hoevel omzet leverde het op, hoeveel procent van de klanten komt terug enz. Eerst leren tellen voordat je een toko opstart en allerlei dingen gaat roepen! Voor de mensen die het willen weten (waarschijnlijk weinig): ik blijf anoniem, want a)dit is mijn privé mening en die heeft niets (weinig) met mijn zakelijke activiteiten te maken b) ik ben directeur van een winstgevende internet-only toko (nee, géén porno, MP3 enz) die winstgevend geworden is door een goed business model (120 marge per transactie), heel hard werken, en totale controle over de kosten (cost per visitor van hfl 0,3 en niet te macho zijn om stagaires aan te nemen). Oh ja, en heel veel schulden in privé nemen (geen VC, biz. angels). Wil ik alle krokodillentranen mensen van hierboven nog een keertje zien doen… Roel, bedankt voor de hype.

Emil Zengerink

Dames en/of heren, Hou nou toch op met dat natrappen. Geen één partij is erbij gebaat dat Hot-Orange het (tot dus ver) niet heeft gered. Het positieve aan het hele verhaal is dat vele mensen wijzer zijn geworden van de ellende die nu heerst binnen HO. Ik wens iedereen die erbij betrokken is heel veel sterkte en meer geluk in de toekomst.

Niek van Dijk

Als ik het bovenstaande allemaal zo eens lees, zijn naast de personeelsleden van HO alleen de VC's (zijn er met open ogen ingestapt, en hebben veel te weinig invloed op het reilen en zeilen uitgeoefend) en de leveranciers (die veel eerder vooruitbetaling hadden moeten vragen) benadeeld. Er zijn ook VC's (de mijne in ieder geval wel) die regelmatig van de hoed en de rand willen weten, aan wie ik rapport moet uitbrengen, en die op hun beurt hun kontakten en ervaring ter beschikking stellen. Als je dat als VC niet doet zie je door de dollartekens in je ogen de werkelijkheid niet meer, en moet je achteraf niet klagen. Niek van DijkIC Company / wwwbon

kapitein Haak

He peter pan, zeer laf om zonder naam kritiek te spuien en terloops nog even te melden dat jezelf wel succesvol bent op het internet. Marge van 120, dat zegt toch niks!. Cost per visitor van 0,3? Heb je een link op startpagina ofzo dat kost tegenwoordig ook zoiets. groetjes, Kapitein Haak Wordt echt tijd in Nederland dat we ondernemerschap (en dus het falen) gaan waarderen. Genoeg grijze muizen in corporate Nederland.

daniel

Kapitein Haak, die van die pot, die ketel en dat verwijten ken je wel? Zometeen hebben we hier geheel nevernever land in dit forum. En nu moet ik zeggen dat dat er wel bij past. Ondernemerschap waarderen in Nederland? En dan 'ook het falen' tussen haakjes zetten… Dat slaat echt nergens op. Dat is een cliche die al jaren wordt gebezigd hier in Nederland. Als je er zo'n problemen mee heb, verhuis dan naar Amerika. Kan je je grootste mislukkingen op je CV zetten en wordt er nog geapplaudisserd ook. Helaas zijn er nog wel een heel aantal mensen de dupe van dit soort 'ondernemerschap': de werknemers. Dit zijn mensen die zich graag inzetten voor het bedrijf, maar of het lef of de ervaring missen om iets op te starten. Kom nou niet met dit soort statements over grijze muizen. Een goed ondernemer is een persoon die ook zorg draagt voor zijn omgeving en niet zomaar iets doet. 5 miljoen Euro is er nodig om van Hot Orange nog iets te maken. Misschien is het een idee om voor 1 procent van dat bedrag een student aan het werk te zetten om te bekijken of het haalbaar is. Verdient die ook nog een goed zakcentje en zul je zien dat je de andere 99% van die 5 miljoen uitspaart!!

Jan-Wouter van der Hucht

Zoals terecht in de Quote omschreven: Het eerste Nederlandse A-merk op het Internet. Knappe marketing, goede uitstraling en prima service. Jammer dat er nog geen consumenten zijn die je kan binden aan een dergelijk bedrijf.

tom

ik weet niet of het iemand is opgevallen, maar de tent is voorgoed dicht.

Donk

Jammer van Hot Orange! Nu maar hopen dat de andere webwinkels weer meer klanten krijgen om te overleven. Tabee, Hot Orange en Succes: Shop.nl en Winkel.com!

Internetprofessor

Jammer van een goed initiatief. HO werd eind 1999 opgezet in een tijd dat het klimaat nog was dat jonge bedrijven de eerste drie jaar geen winst hoefden te maken. Dat klimaat sloeg plotseling om en bijgevolg moest HO al medio 2001 winstgevend worden. Dat was een te grote opgave en leverde het uiteindelijke faillissement op. Niks incompetentie, gewoon een veel te ver doorgeslagen negatief klimaat. De rest is gelul.

Patrick Swinckels

Het is een hels karwei om een dergelijk concept winstgevend te maken, maar reeds van het begin van de venture had ik niet het idee dat men bij Hot Orange begrepen had dat men echt een origineler assortiment zou moeten bieden om de online, maar veeleer de offline concurrentie van zich af te kunnen houden. Je kunt je toch niet voorstellen dat men zou moeten concurreren met buitenlandse branchegenoten als bijv. Harrods online. De look en feel van de site en het Ericsson logo deden het bedrijf ook al geen goed dunkt mij. Als je een exclusief marktsegment wilt aanboren dien je in alle opzichten zo dicht als mogelijk aan te schurken tegen de smaak van dit segment.Maar de waarheid van het einde van het bedrijf ligt m.i. dichter bij de klantacceptatie en de staat van de e-commerce anno nu. After all: jammer! met name dat men niet eerder het roer heeft omgegooid en bijvoorbeeld niet eerder samenwerking heeft gevonden met VendexKBB en andere partijen…!Jammer ook van alle werk en vooral de 'broken dreams'…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond