Deel dit artikel
-

Hotelboekingssites zwichten onder druk van ACM: meer ruimte voor maatwerk tussen hotel en reiziger

Hotelboekingssites Booking en Expedia bieden hotels voortaan meer mogelijkheden om consumenten een alternatief te geven bij geannuleerde boekingen zoals een datumwijziging of een voucher. Deze veranderingen zijn doorgevoerd nadat brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) had aangeklopt.

KHN had aangegeven dat hotelboekingssites ten onrechte annuleringen als gevolg van de coronacrisis accepteerden. Dat verergerde dat de financiële problemen van hotels, omdat ze alle geannuleerde boekingen moesten terugbetalen aan de reizigers. Daarbij kwam ook de eis dit bedrag binnen vijf dagen te voldoen.

Booking en Expedia mogen gebruik maken van de ‘overmacht’ clausule in hun voorwaarden. Daardoor kunnen reizigers die een non-refundable boeking hadden hun geld terug krijgen. Maar inmiddels hebben de boekingssites een aantal maatregelen genomen die de balans tussen de belangen van de eigenaren van accommodaties en reizigers verbetert:

Boekingssites bieden óf geen ‘non-refundable’ boekingen voor accommodaties meer aan óf zij geven duidelijk aan dat het voor het risico van de reiziger is als hij toch een ‘non-refundable’ boeking maakt en uiteindelijk hier geen gebruik van kan maken.

Accommodaties en boekingssites krijgen verder meer mogelijkheden om met alle reizigers die annuleren individuele afspraken te maken, zoals een datumwijziging of een voucher. Voor die laatste optie heeft Expedia gekozen. De consument houdt overigens wel het recht op geldteruggave.

ACM roept KHN verder op om met een gezamenlijk standaard voucher te komen die voldoet aan de eisen van de ACM en door alle aangesloten accommodaties kan worden gebruikt.

Koninklijke Horeca noemt de maatregelen een kleine stap in de goede richting. De problemen die veel hoteliers in de afgelopen maand ondervonden zijn echter niet volledig opgelost. Woensdag praat Koninklijke Horeca met de directie van Booking.com.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond