Deel dit artikel
-

Huisje, boompje, hypotheekje

Deze maand onder de loep: drie hypotheeksites. TestUsability wordt deze keer vertegenwoordigd door Soraia Cardoso. Gastcommentator is Petra Behm van de Stichting Keurmerk Hypotheek Bemiddeling. Onder redactie van Peter Vlam

dehypotheeksite.nl
Soraia Cardoso De website toont een flash intro die zelfs met een 56kbps modem snel wordt ingeladen. Op informatieve websites verwacht men echter dat de informatie meteen beschikbaar is zodra de url wordt ingetoetst. Helaas blijkt dat de home button leidt naar de 'flash intro', in plaats van naar de eerste pagina met informatie. Dit kan verwarring en eventueel irritatie veroorzaken. De website is gemaakt voor een resolutie van 1024×768 pixels, dat is op zichzelf niet echt gebruikersvriendelijk. Veel mensen werken met een resolutie van 800×600 pixels en met deze monitorinstelling moeten zij horizontaal scrollen om de hoofdtekst te kunnen lezen. Daarnaast zijn drie opties in het menu rechtsboven dan niet zichtbaar. Dit kan worden vermeden door in de adresbalk " www.dehypotheeksite.nl/800×600.html " te typen. De meeste bezoekers zullen deze mogelijkheid niet kennen. De site zou goed moeten werken voor beide monitorinstellingen zonder dat er een andere url ingetypt moet worden. In het linker- noch rechtermenu is te zien waar men zich in de website bevindt. Te weinig contrast tussen de menu-hyperlinks en de kleur van de achtergrond maakt een en ander slecht leesbaar. De website biedt bezoekers de mogelijkheid om hypotheekoffertes aan te vragen, die zij vervolgens per e-mail toegezonden krijgen. Dit in tegenstelling tot de twee andere websites, die je in staat stellen om direct online berekeningen te maken.

Peter M. Maronier hh De Hypotheeksite is een onafhankelijke website met allerlei relevante informatie voor de aspirant hypotheeknemer. Het opvragen van algemene informatie en het aanvragen van een offerte is gratis. Voor andere zaken zoals een second opinion, hypotheekadvies en financiële planning moet worden betaald. De hypotheeksite is een 'internet only' channel van Arvera (de eigenaar van het geheel). Opvallend is dat er geen telefoonnummer van dit bedrijf op de site valt te ontdekken, iets wat ik vreemd vind. Slechts een postbusnummer in Geldrop is als adres te vinden. Handig is het kunnen downloaden van werkgeversverklaringen e.d.

De site is leuk, het blijft jammer dat de eigenaar nog redelijk in nevelen is gehuld.

Petra Behm De introductie doet vermoeden op een site terecht te komen met algemene informatie over hypotheken. Op de homepage wordt echter duidelijk dat het om de site van Arvera gaat. Een onafhankelijke instantie die informatie verzamelt en adviezen geeft over financiële producten. De informatie op de site is verdeeld over vier niveau's. Dit maakt de site niet echt overzichtelijk. Je moet eerst uit zien te vinden waar de niveau 1, 2, 3 en 4 voor staan. De informatie is wel uitgebreid, duidelijk en helder geformuleerd zodat het begrijpelijk is voor de consument. De informatie over de verschillende hypotheekvormen is zelfs zeer uitgebreid. Je wordt als consument ook niet direct richting een offerte gepusht en kan je rustig oriënteren. Jammer is echter dat de cijfers en bedragen niet allemaal up-to-date zijn. De NHG-tabel klopt bijvoorbeeld niet en sommige bedragen staan nog in gulden op de site. Dit geeft niet echt een betrouwbaar beeld van de informatie. De site beschikt over een grote hoeveelheid links naar allerlei geldverstrekkers, verzekeraars en instellingen op het gebied van hypotheken. Helaas wordt Stichting Keurmerk Hypotheek Bemiddeling niet genoemd. Door zijn vormgeving heeft de site een rustige, gestructureerde maar ietwat saaie uitstraling. Hierdoor geeft het wel een betrouwbare en onafhankelijke indruk.

hypotheker.nl
Soraia Cardoso In eerste instantie zal de site misschien verwarrend lijken doordat er zoveel verschillende keuzes zijn. Toch heeft men dit netjes opgelost doordat de locatie in de website altijd door de navigatiebalk wordt aangegeven. De leesbaarheid is goed en in de gehele site zijn hyperlinks en tekst duidelijk te onderscheiden. Ook zijn er nieuwsberichten die bij de twee andere websites ontbreken.

Waar men zich ook op de website bevindt, het is altijd mogelijk te kiezen tussen de twee opties 'de Financiële Coach' en 'de Hypotheeker adviseur', waar in beide gevallen goede en nuttige informatie en directe berekeningen wordt verstrekt. Wel is deze website door de verschillend beschikbare functies, langzamer dan de andere twee.

Peter M. Maronier Wat opvalt is dat deze primair wordt gepositioneerd als informatie-site en veel minder als een wervingstool voor de hypothekers. Subtiel wordt hier en daar verwezen naar de Hypotheker als goede onafhankelijk gesprekspartner maar de wervende teksten spetteren niet tegen je scherm. De site biedt heel veel informatie die de aspirant hypotheeknemer kan helpen bij de diverse keuzes en beslissingen. Daarnaast is er een aantal handige tools aanwezig om berekeningen te maken of waardebepalingen te doen, zoals woningwaardemeter, hypotheekmeter, rentebarometer, enzovoort. Aardig is ook 'De Financiële Coach', hierbij kan over aanvullende financiële zaken die meer met de algemene financiële planning te maken hebben advies worden verkregen.

De hamvraag blijft voor mij of bezoekers van de website na het absoberen van al deze bruikbare informatie ook daadwekelijk een afspraak bij de Hypotheker zullen maken, erg veel wervingskracht gaat er immers (nog) niet uit van deze website.

Petra Behm De homepage heeft een vriendelijke uitstraling met een cartoon, frisse kleuren en een duidelijke indeling. De consument wordt persoonlijk aangesproken door kopjes als 'U zoekt een hypotheek'. De informatie die vervolgens gegeven wordt, is up-to-date en geeft een goede weergave van alles wat er op het gebied van hypotheken te krijgen is. Er wordt weinig jargon gebruikt, waardoor de informatie voor de consument begrijpelijk is. Als extra service wordt 'De Financiële Coach' aangeboden. Hier kan de consument advies krijgen over de totale financiële huishouding. Bestaande klanten kunnen ook op de site terecht onder het kopje 'Service voor klanten'. Op de site kan gezocht worden naar een vestiging in de buurt. Na enig zoeken vind ik het onder het kopje 'De Hypotheker'. Na het invullen van de postcode verschijnt de dichtsbijzijnde Hypotheker met adresgegevens en routekaartje. Vervolgens kan de consument aangeven direct of later gebeld te willen worden voor een afspraak. Hier wordt ook aangegeven of de desbetreffende vestiging het Keurmerk Hypotheek Bemiddeling bezit en of er erkende hypotheekadviseurs werken. Wanneer men de site verlaat krijgt de consument de kans om zijn mening te geven over de site. Kortom een overzichtelijke, consumentgerichte site met heldere, up-to-date en volledige informatie.

easyhypotheek.com
Soraia Cardoso De homepage toont te veel bewegende 'banners', die afleidend en voor sommige gebruikers hinderlijk kunnen zijn. De lay-out daarentegen is heel rustig, het contrast tussen achtergrond en tekst is goed en het verschil tussen hyperlinks en tekst is duidelijk. Over het algemeen zorgen de grootte van het lettertype en de stijl voor een goede leesbaarheid, ofschoon de lettergrootte van het linkermenu aan de kleine kant is in vergelijking met het tekstveld en het menu aan de bovenkant.

De navigatie is duidelijk, maar er is niets dat aangeeft waar men zich op de website bevindt, hetgeen voor gebruikers juist zo belangrijk is.

De site heeft verschillende hyperlinks die de gebruiker de weg wijzen naar andere websites voor het aanvragen van een hypotheekofferte, maar laat niet duidelijk zien waar de meest aantrekkelijke hypotheken te vinden zijn.

Een eenvoudig en nuttig hulpmiddel van de website is de rekenmachine. Hierop hoeft iemand alleen maar zijn maandelijks bruto-inkomen in te toetsen om een direct antwoord te krijgen over de maximaal haalbare hypotheek en een richtbedrag voor een bestaande of nieuwbouwwoning.

Peter M. Maronier Een wat magere site als het gaat om de informatie. Ook hier onduidelijkheid over de afzender/eigenaar van deze website, voor het vergelijken wordt ik zelfs naar een geheel andere site gestuurd ( www.fx.nl ), of naar www.netdirect.nl/campaign/hypotheekservicedesk. Ben al snel het spoor bijster met wie ik nu te maken heb, vele doorlinks en weinig inhoudelijke info.

Petra Behm In één oogopslag een heel andere site dan de twee voorgaande. Felle kleuren, veel beweging en reclame op de homepage. Dit roept direct vragen op over de onafhankelijkheid van de site en haar informatie. Er is wel een duidelijke navigatie aanwezig, wat het zoeken naar informatie gemakkelijk maakt. Deze informatie is echter erg summier. In veel gevallen wordt de consument doorgestuurd naar andere sites als www.fx.nl Eenmaal daar aangekomen is het lastig weer terug te keren naar www.easyhypotheek.nl . Achter het kopje 'Hypotheekofferte aanvragen' staat een aantal links naar aanbieders. Het gaat hier om aanbieders die allemaal 'lokkertjes' aanbieden wanneer een consument een offerte bij hen aanvraagt. De site is simpel vormgegeven in oranje en grijs met bovenaan en links een navigatiegedeelte. Verder loopt de tekst op alle pagina's ver door, zodat je als bezoekers blijft scrollen. Ook op deze site helaas geen link naar Stichting Keurmerk Hypotheek Bemiddeling of andere organisaties die voor consumenten belangrijk zijn. De site komt, door de vele reclame en toeters en bellen, in tegenstelling tot de andere twee erg commercieel over en de consument wordt wel degelijk gepusht offertes aan te vragen. Kortom, een heel andere site dan de voorgaande met waarschijnlijk een heel ander uitgangspunt. Helaas laat dit alles geen onafhankelijke en betrouwbare indruk achter.

De vakjuryÉ
Soraia Cardoso, Usability Consultant bij TestUsability.com, beoordeelt de sites op gebruiksvriendelijkheid. Criteria: logica van de site, navigatie, leesbaarheid, snelheid, vormgeving, actualiteit, functionaliteit.

Peter M. Maronier, president van Net Effect BV, beoordeelt de sites op strategie. Criteria: duidelijkheid over doel van de site, beoordeling op kosten/inkomstenmodel, potentie van het doel/ concept, originaliteit.

Petra Behm is marketing en PR manager van de Stichting Keurmerk Hypotheek Bemiddeling. Zij beoordeelt de sites met name op de inhoud.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond