Deel dit artikel
-

Human Inference helpt Rabo bij klantherkenning

Het Arnhemse Human Inference helpt Rabobank Groep middels ingenieuze software wereldwijd met het eenduidig herkennen van haar internationaal opererende zakelijke klanten. Daarbij gaat het om een systeem waarbinnen krediet-analisten van de Rabobank de rating van bedrijfsklanten wereldwijd en vanaf elke gewenste plek ter wereld kunnen inzien en beoordelen.

Human Inference zorgt ervoor dat met behulp van hun software bedrijven uit elkaar gehouden kunnen worden en dat klanten van Rabobank direct herkend worden in het Rabo-systeem. Uiteindelijk levert dat herkennen van klanten Rabobank ook directe kostenbesparingen op.

Het systeem van de Rabo moet worden gezien in de context van het voor de banken belangrijke Basel II-verdrag, waarbinnen de banken met elkaar hebben afgesproken dat ze wereldwijd dezelfde normen zullen hanteren voor het bepalen en afdekken van kredietrisico’s (oftewel: hoe groot is op voorhand in te schatten dat een bedrijf uiteindelijk om zal vallen en hoe groot is die kans statistisch). Dat systeem gaat in per 1 januari 2008.

Om die risico’s te beperken is in het verdrag opgenomen dat alle banken bepaalde kredietchecks moeten doen. Als ze aan die voorwaarden voldoen dan scheelt ze dat ook behoorlijk wat geld. Dankzij dit systeem hoeven banken bijvoorbeeld ook geen standaard 8 procent solvency aan te houden .

De Rabobank is op schema om per einde 2006 volledig Basel II-compliant te zijn. Het zogeheten UCI-systeem (waarbij UCI staat voor Universal Client Identification) van de Rabobank is de spil voor kredietanalisten van de Rabobank Groep om wereldwijd te zien hoe bedrijven er voorstaan.

Het is eigenlijk een gesloten ‘client’ om online te beoordelen hoe de kredietwaardigheid is van bedrijven. Human Inference zorgt er binnen het systeem voor dat bepaalde informatie onsloten wordt en dat als een Franse krediet-analist bijvoorbeeld op een bedrijf als Air France zoekt hij ook direct ziet dat KLM tot dezelfde juridische entiteit behoort.

Verder kijkt de software van Human Inference die behalve op het matchen van gegevens er ook op gericht is dat handelsnamen worden herkend, dat de taal geen enkele barrière vormt en dat verschillende schrijfwijzen ook worden herkend. “Wat Google is voor consumenten dat is het UCI-systeem voor krediet-analisten van de Rabobank. De informatie binnen het systeem dat volledig platformonafhankelijk is, wordt ook centraal gecontroleerd en continu geupdate,” legt Wim Maassen van de eenheid Group Risk Management van de Rabobank Groep uit.

Het UCI systeem van Rabo is gelinked aan de zogeheten Rabobank Risk Rating (RRR), die vergelijkbaar is met die van creditrating-agencies zoals Moody’s, Standard & Poors en Fitch. Bij het toekennen van een RRR worden bijvoorbeeld de financiële data, de marktvooruitzichten en de kwaliteit van het management van de door Rabobank beoordeelde ondernemingen in kaart gebracht. Rabo kan dat inmiddels voor tweederde van haar 200.000 internationaal opererende ondernemingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond