Deel dit artikel
-

Hunkemöller: in 2014 een miljoen Facebookfans

Hunkemöller ging dit jaar, maanden eerder dan gepland, over de half miljoen Facebookfans heen. Voor volgend jaar streeft het bedrijf naar een verdubbeling. Mogelijk wordt dan een deel van het tv-budget afgesnoept voor ‘social’.

Dat vertelde marketeer Laura Beuk zojuist tijdens The Facebook Conference, een Emerce-event in het kader van de Amsterdam eWeek.

Het half miljoen internationale gebruikers werd voornamelijk verworven door reclame te maken voor de eigen pagina. Sinds de lingeriewinkel in augustus 2011 actief begon in fans te werven op de profielensite heeft zich een hard stijgende lijn ingezet, waarbij de groei nog niet lijkt te stoppen.

Naast de commerciële uitingen op Facebook wordt ook in de mobiele app en de eigen mediakanalen veelvuldig gewezen op het bestaan van de landenpagina’s.

De budgetten voor Facebook zijn nog betrekkelijk klein. De ene keer komen die uit de afdeling CRM (klantenkaart), de andere keer vanuit e-commerce en weer een andere keer uit PR, waar marketing en branding onder vallen. De presentatie van Beuk laat zien dat Hunkemöller nog zoekt naar de beste manier om social organisastorisch en budgetair in de organisatie te nestelen.

“We gaan ook werken met custom audiences om de leden van onze membercard fan te laten worden op Facebook. En andersom, om Facebookfans lid te laten worden van de klantenkaart.” De conversie van fans naar leden met klantenkaarten is vooralsnog laag, onder de vijf procent.

Hunkemöller overweegt voor volgend jaar om internationaal meer budget aan de sociale kanalen toe te wijzen. Een deel daarvan kan het het tv-budget worden afgesnoept. Een beslissing daarover is niet genomen, maar het ligt voor de hand. “Onze CEO heeft een jonge dochter die de hele dag met haar telefoon bezig is. Hij snapt wat de nieuwe kanalen betekenen.”

Facebook bewijst ook zijn nut bij de opening van nieuwe fysieke winkels. “In Duitsland openen we op dit moment heel veel winkel, maar de brand awareness daar is nog niet zo groot. We kunnen in die steden met een relatief klein budget lokaal heel wat rumoer maken via gerichte advertising. Dat is geweldig.”

Bij wijze van vingeroefening rekende het Nederlandse kantoor uit hoe groot de mediawaarde van Facebook is. Het sociale platform is 1,3 miljoen euro waard wanneer datzelfde bereik via andere digitale kanalen zou moeten worden ingekocht.

Foto: FaceMePLS (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Sander

Je geeft aan in artikel dat ze dit jaar de 1miljoen hebben behaald, en titel is dat ze dat volgend jaar willen bereiken? Klein foutje?

Erwin Boogert

Dankjewel, ik corrigeer het.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond