Deel dit artikel
-

Hyves bij Nederlanders meer in trek dan Facebook

Hves haalt in Nederland nog steeds meer pageviews dan Facebook in ons land. De internationale concurrent weet in Nederland het unieke bereik wel te vergroten, verhoudingsgewijs meer dan Hyves.

In Nederland heeft Facebook 1.892.000 maandelijkse unieke bezoekers, ten opzicht van 794.000 een half jaar geleden. Dit is goed voor een groei van 183,3 procent. Hyves staat op ruim 7 miljoen unieke bezoekers in juli dit jaar, een groei van 23 procent in vergelijking met zes maanden daarvoor.

Het aantal maandelijkse pageviews kwam bij Hyves in juli dit jaar uit op ruim 5717 miljoen. Nog altijd meer dan de 94 miljoen van Facebook, of de 16 miljoen van MySpace in Nederland. Ook het Nederlandse Partyflock doet het in ons land met 196 miljoen maandelijkse pageviews beter dan de internationale concurrenten.

Yme Bosma, chef-ontwikkelaar bij Hyves, kreeg regelmatig de vraag hoe het nu zit met de groei van Hyves in Nederland, en dan met name in relatie tot Twitter en Facebook. Hij pakte de cijfers van ComScore erbij en publiceerde deze op zijn blog.

Over de relatie van Hyves met Facebook is weinig te zeggen met deze cijfers. ComScore neemt enkel de cijfers van Twitter.com mee. Andere applicaties waarmee een tweet wordt verstuurd, worden niet opgenomen.

Qua doorgebrachte minuten op de site per unieke bezoeker springt Hyves er ook uit. De gebruikers van het Nederlandse sociale netwerk spendeerden gemiddeld 236 minuten op het netwerk in juli dit jaar. Bij Facebook was dit 25 minuten bij de gebruikers in Nederland.

Het is dinsdag 5 jaar geleden dat Hyves de lucht in ging. Inmiddels bezoekt meer dan 60 procent van de Hyvers de site maandelijks.

Bron foto: Jacob Bøtter (CC)

Deel dit bericht

14 Reacties

Colin

Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat FB hier een hele zware dobber aan Hyves zou krijgen. Hyves is zo'n onderdeel van de Nederlandse samenleving geworden. Maar ik merk de laatste zes maanden toch wel een verandering. Steeds meer mensen houden hun Hyves op inactief en steeds meer mensen openen een FB account. En het netwerk effect wat zolang de drempel vormde om over te stappen zal dan de groei van FB doen spurten.  Over 2-3 jaar is FB Hyves ingehaald en dan zal het bergafwaarts gaan met Hyves. Zonde want als ze in hun roots in de VS hadden gehad hadden ze zo een speler van wereldformaat geworden. Het online ondernemersklimaat is hier gewoon ongunstig.

Allard

Binnen mijn vriendenkring heeft iedereen nog wel een hyves account, maar niemand gebruikt het actief. Ja, om af en toe even iemand op te zoeken die niet op facebook zit.Verder worden foto's, blogs, berichten etc. allemaal gepost op facebook.Ik ben zelf nooit hyves fan geweest. Het is een onsamenhangend onoverzichtelijk systeem, maar ja, ze waren de eerste in Nederland dus het was een makkelijke stap voor de gemiddelde Nederlander om dat dan maar te gebruiken.Nu facebook in 65 talen (ook Nederlands) beschikbaar is, zie je toch wel een zeer snelle verschuiving.Ik heb afgelopen week op emerce eday de cijfers gezien van facebook in Frankrijk. Daar hadden ze ook zoiets als een lokale hyves. Binnen enkele maanden is Facebook explosief gegroeid, ten koste van de 'local hero'. Ik denk dat je het aantal leden van hyves niet sterk zult zien afnemen. Echter wel het aantal actieve gebruikers en daar gaat het uiteindelijk om!Met deze stroomversnelling waarin Facebook nu zit is Hyves denk ik geen lange toekomst meer beschoren. Je merkt dat ook aan het feit dat de hyves PR machine nu gaat gooien met cijfertjes dat het allemaal goed gaat. Dat heet: 'jezelf mooimaken voor een verkoop'. Helaas is die beslissing te laat genomen. De tijd dat hyves 299 miljoen waard zou zijn geweest is inmiddels voorbij.

Jigal

Tijdens eday vertelde Josh Smith van Facebook dat zij altijd alleen cijfers communiceren over actieve gebruikers (dwz die in de laatste 30 dagen actief waren geweest op FB). In dat licht is het verschil met Hyves een stuk kleiner: "Inmiddels bezoekt meer dan 60 procent van de Hyvers de site maandelijks." Dus iets meer dan 4 miljoen. Met de snelheid die FB in Frankrijk heeft laten zien kan het hier dus ook snel gaan.

Oli4b

Wat een foute kop. Als je deze twee vergelijkt moet je natuurlijk naar percentages kijken. Dan blijft er niks over van Hyves, dat voorbeeld uit Frankrijk gaat zich hier nog sneller voltrekken. Hyves gaat zich op steeds jonger publiek richten en wordt een kidsportal. Ik onderschrijf ook dat ik nauwelijks nog actieven ken op Hyves en ik na vier maanden al meer matties heb op FB dan in 4 jaar hyves. Ook is men hier van begin af aan al veel actiever.

jay

vergelijk maar eens via Google https://www.google.com/adplanner/planning/site_profile#siteDetails?identifier=hyves.nl&geo=NL&trait_type=1&lp=true en https://www.google.com/adplanner/planning/site_profile#siteDetails?identifier=facebook.com&geo=NL&trait_type=1&lp=true zelf ooit begonnen op facebook, toen ernaast naar hyves omdat daar alle NL vrienden zaten. Zaten want ze zitten nu allemaal op facebook dus kom nooit meer op hyves

Jurgen van der Vlist

Is een aantal van 5717 miljoen pageviews in een maand wel realistisch te noemen bij 7 miljoen unieke bezoekers? Dat zou bijna 817 pageviews per unieke bezoeker betekenen. Of zouden AJAX-calls en door bots gecrawlde pagina's ook onder de noemer "pageview" vallen?

Bram

Het zullen wel 5717 miljoen impressies zijn ipv pageviews.

Robin Bos

Bij een 'oud' aantal unieke bezoekers van 794.000, en een GROEI van 183,3 procent kom ik niet uit op 1.892.000.

Wieneke

De cijfers die Jay in de comments geven zijn van Google en geven een heel ander beeld dan wat in het artikel staat "Hyves staat op ruim 7 miljoen unieke bezoekers in juli dit jaar, een groei van 23 procent in vergelijking met zes maanden daarvoor."Ik heb de neiging te denken dat het 2e cijfers zijn die zijn vrijgegeven door hyves zelf…meteen daarbij de neiging Google meer te geloven :) hyves is gewoon keihard op zn retour, mijn voorspelling is dat binnen 6 maanden unieke bezoekers per dag gehalveerd is ten opzichte van nu…Aantal leden telt niet…aantal actieve gebruikers WEL…

paul

Google of comscore cijfers, algemene trend blijft enorme stijging in aantal dagelijkse gebruikers bij facebook. Het interactie model van commentaar geven, vind ik leuk, fan worden is veel simpeler voor de gebruiker, tijd voor hyves om op de real time kar te springen? 

Marianne

Tijd voor hyves om de boel te verkopen of om zich te richten op een niche (pubers denk ik).Brede doelgroep gaan ze sws niet meer trekken..daar verliezen ze t van facebook…klaar!

Internatinale student

Hyves is heel leuk als je het alleen over nederlanders hebt. De samenleving wordt steeds internationaler. Studenten zijn een heel goed voorbeeld, ze studeren een tijdje in een andere europese stad en het makkelijkste om na die tijd nog contact te houden is via facebook. Dus hoe internationaler alles wordt, hoe meer facebook!

maarten

Ik heb me al eerder via Emerce kritisch uitgelaten over Hyves. Niet omdat ik tegen Hyves ben ofzo, gebruik het zelf ook. Maar ik ben wel tegen de feitelijke onwaarheden die Hyves steeds publiceert.  Laten we voorop stellen dat Hyves een succes is en of het nou op z'n retour is of niet, dat staat wat mij betreft daarbuiten. Maar al vrijwel van quitte af aan is men niet volledig of zelfs niet eerlijk naar de markt, (zowel adverteerdersmarkt als gebruikersmarkt). In de eerste plaats heeft men een verkeerde voorstelling van zaken gegeven toen het in 2006 over het mogelijke verkopen van de site ging. Hyves heeft keihard in de verkoop gestaan, maar aan de reuze bedragen die de oprichters en investeerders van het eerste uur in gedachte hadden kon niemand komen. Daar heeft men wellicht de hand definitief overspeelt. Daarnaast heeft men altijd alle profielen opgeteld en zodoende claimen ze een hoger aantal leden dan in werkelijkheid waar is.  Ten derde claimt men in hun sales pitches gebruikers aantallen die pertinent niet waar (kunnen) zijn. Als laatste heeft men al sinds 2007 geroepen dat men winst draait, dat is een leugen. Maar goed het is maar hoe je die berekening maakt. Zonder de kosten door te berekenen maak je al snel winst. Het lijkt er nu ook op dat men de situatie rooskleuriger ziet dan ie is. Hyves is toch een Hype. Het zal zeker een bepaald bestaansrecht houden (tieners, pubers ?n voorlopig ook nog de ouderen (45+). De laatste groep omdat die zo'n 4 jaar achter de internet trends aanlopen. Maar binnen de commercieel aantrekkelijk groep 20-45 zal men binnen niet al te lange tijd FB voor moeten laten gaan.  En dat is terecht, want Hyves is niet in staat om richting te gebruikers zodanig te innoveren dat het ook echt interessant blijft. De consument heeft altijd gelijk, we zien elkaar op FB!

Lex

Benieuwd hoe zich dit 3 maanden later verhoudt…hyves zal nog wel groter zijn, maar ik zie het aantal mensen in mijn omgeving en hun omgeving met vrienden op Facebook echt exploderen!Mensen die 1 week op Facebook zitten hebben al meteen weer contact met gemiddeld 50 goede vrienden.Ik zie echt een enorme transitie op dit moment.Dus benieuwd naar OBJECTIEVE cijfers en niet, zoals Maarten al aangeeft, de marketing BS van hyves. Emerce? GO! 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond