Deel dit artikel
-

IAB Europa standaardiseert bannerformaten

De European Interactive Advertising Association (EIAA) en het Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) maakten standaarden bekend voor zes verschillende bannerformaten. Daaronder is de stokoude 468-banner, maar ook de relatief nieuwe Wide Skyscraper.

De <a href="http://www.eiaa.net/press-information/shwPress-information-releases.asp?id=21
” target=”_blank” class=”news-text”>afspraken hebben louter betrekking op de afmetingen van de banners. De zes advertentievormen waarvan nu de formaten zijn vastgelegd:
– 468×60 (traditionele banner)
– 120×600 (skyscraper)
– 160×600 (UAP wide skyscraper)
– 180×150 (UAP rectangle)
– 300×250 (UAP medium rectangle)
– 728×90 (UAP super banner)

UAP staat voor Universal Ad Package, een set van vier formaten die ondersteund worden door een groep exploitanten in de VS.

Volgens de EIAA en het IAB is het voor het eerst dat er op Europese schaal afspraken zijn gemaakt over het formaat van banners. De organisaties zullen deze formaten adviseren aan hun leden.

Igor Beuker, directeur IAB Nederland, zegt dat veel bureaus nog steeds de verkeerde formaten banners aanleveren, die vervolgens niet getoond kunnen worden. "Informatie over bannerformaten is nog steeds een van de meest gestelde vragen aan het IAB," aldus Beuker. "Grote adverteerders willen graag één set van formaten kunnen hanteren voor grote, internationale sites. Deze lijst kan daarbij helpen. Het zijn echter geen wetten, maar richtlijnen."

Een van de doelstellingen van IAB en EIAA is ook om het aantal banners per webpagina te verminderen, door grote formaten te adviseren. Beuker: "Het is beter om een paar grote advertenties dan heel veel kleine op een pagina te zetten. De bezoeker krijgt dan niet zo'n kerstboom voorgeschoteld, en de adverteerder heeft meer kans op een hoge herinneringswaarde."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond