IAB Europe in actie tegen CO2-emissies

De Europese club voor online adverteerders en exploitanten IAB Europe wil de CO2-uitstoot van de mediasector helpen terugdringen.
Daartoe richt de organisatie het zogeheten Sustainability Standards Committee op. De commissie gaat standaarden opstellen die IAB-leden naar minder CO2-uitstoot moeten gidsen. Daarbij gaat het specifiek om de mediacampagnes die ze draaien.
De techniek achter internet is goed voor twee tot vier procent van de CO2-uitstoot wereldwijd. Een gemiddelde reclamecampagne, zo rekent de belangenclub voor, is goed voor 5,4 ton koolstofdioxide.
De nieuw gevormde commissie gaat in kaart brengen welke variabelen hierbij een rol spelen en aan welke knoppen met kan draaien om de milieuvervuiling te sturen.
IAB Europa is in Nederland actief via VIA Nederland, een fusie van IAB en BvA.
Om energie te besparen, worden in Duitsland sinds kort alle reclameborden en lichtgevende schermen tussen 22:00 en 16:00 uur uitgezet. Dat bespaart 18 GWh stroom. Het uitschakelen van deze beeldschermen levert ruwweg een besparing op van 860 miljoen euro.
Op dit moment vindt in Keulen een van de grootste digitale marketingbeurzen plaats. Hier, op DMEXCO, staat het onderwerp CO2-emissies bij andere deelnemers totaal niet op de agenda.
Foto: Peter Taylor (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond