Deel dit artikel
-

IAB Nederland publiceert overzichtskaart Nederlandse e-commercelandschap

De Taskforce E-commerce van IAB Nederland (branchevereniging voor digitale marketing) publiceert vandaag de eerste overzichtskaart van het Nederlandse e-commercelandschap. Daarmee wil men marketing- en communicatieprofessionals laten zien welke verschillende partijen in het e-commercedomein actief zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Nederland staat voor het tweede jaar op rij op de eerste plek van de B2C E-commerce Index. Deze index rangschikt wereldwijd de landen met het beste e-commercelandschap en neemt per land verschillende aspecten van het landschap onder de loep.

Opvallend genoeg bestond er nog niet zo’n overzicht van het Nederlandse e-commercedomein. Datzelfde gold voor een overzicht dat inzichtelijk maakt wat de verschillen zijn tussen alle platformen. ‘Als taskforce vonden we het dan ook niet meer dan vanzelfsprekend dat deze er moesten komen om zo de markt inzicht te geven in het complete landschap, maar bovenal in de manier waarop alle spelers zich tot elkaar verhouden vanuit de verkopende plek,’ schrijft IAB.

Naast het landschap heeft de taskforce ook een uitgebreid ‘roses of e-commerce’-overzicht samengesteld. In deze spindiagrammen is een groot aantal bekende Nederlandse platformen opgenomen. De roses zijn opgezet vanuit het perspectief van de verkoper en bieden aan de hand van acht verschillende factoren ondersteuning bij het bepalen van de e-commercestrategie.

Het landschap, inclusief verklarende begrippenlijst en spindiagrammen, is vanaf vandaag te downloaden op de website van IAB Nederland.

Foto Pexels

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond