Deel dit artikel
-

IAB Nederland publiceert Programmatic Native Advertising-handboek

De Taskforce Programmatic van brancheorganisatie IAB Nederland publiceert vandaag het eerste Programmatic Native Advertising-handboek. Hiermee wil men meer inzicht bieden in het beschikbare programmatic native aanbod in Nederland, maar ook een eerste aanzet geven voor een individuele standaard voor het populaire advertentieformaat.

Naast basisinformatie over de verschillende native-advertentietypen behandelt het handboek onderwerpen als hoe om te gaan met specificaties binnen het inkoopsysteem (DSP) en het verkoopsysteem (SSP), en het programmatic native aanbod in Nederland. Daarnaast delen meerdere partijen uit de markt hun visie op programmatic native adverteren.

Werden native advertenties eerder vooral op sociale media ingezet, inmiddels koopt het merendeel van de Nederlandse adverteerders native advertenties op programmatic wijze in. Maar zoals bij elke ‘nieuwe’ advertentievorm worden in de markt verschillende definities, interpretaties en meetmethodes gehanteerd, waardoor het programmatic inkopen van native advertenties nog niet geheel vlekkeloos verloopt.

Op dit moment is er ook nog geen officiële IAB-standaard met betrekking tot creatieve specificaties voor het op programmatic wijze inkopen van native advertenties. Gezien de populariteit van dit formaat is het wenselijk om de kennis in de markt verder te vergroten en om gezamenlijk toe te werken naar meer standaardisatie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond