IAB probeert social advertising te standaardiseren

Het IAB in de Verenigde Staten wil adverteerders, marketeers en uitgevers meer houvast geven bij het inzetten van social media. Het Interactive Advertising Bureau geeft een aantal best practices die onderwerpen als privacy en opt out-procedures op dit gebied bij de hand nemen.
Social advertising wordt, in tegenstelling tot andere online advertentievormen, doorgaans minder gehinderd door vaste formaten, maar richt zich meer op de inhoud van de boodschap. Het IAB in de Verenigde Staten stelde eerder onder meer standaarden op aan de formaten van verschillende online display advertenties. Zo probeert het nu ook social media advertenties te vormen.
Met de komst van social media is de manier waarop consumenten met merken omgaan veranderd. Wat eerst eenrichtingsverkeer was, is nu tweewegcommunicatie die online continu doorgaat.
Het IAB lanceerde de best practices voor social advertising. Hierin worden een aantal onderwerpen behandeld die adverteerders, marketeers en uitgevers meer houvast moeten bieden. Zo worden de definities gegeven van een sociale advertentie. Daarnaast maakt het IAB het onderscheid tussen social advertising en andere vormen van online display advertising duidelijk.
In de roadmap worden verschillende vormen van sociale advertenties gegeven voor diverse marketingboodschappen. Ook worden aanbevelingen gegeven voor opt in– en opt out-procedures.
Privacy
Het belangrijkste zijn misschien nog wel de privacyrichtlijnen die opgesteld worden. Hierin geeft het IAB aan hoe uitgevers, bureaus en marketeers om moeten gaan met dataverzameling en het gebruik van consumentinformatie.
Via sociale advertenties kunnen onder meer profieldata worden verzameld, is het mogelijk om social targeting in te zetten, of kan er een sociale interactie met de advertentie zelf plaatsvinden. De richtlijnen zijn duidelijk in die zin dat de consumenten controle moeten hebben over welke data wordt gedeeld met vrienden en in welke context.
Bovendien zouden sociale advertenties standaard opt in moeten zijn, met de mogelijkheid om op elk moment uit te schrijven.
Sociale advertenties moeten, zo meent het IAB, meer vertrouwen wekken om breed te worden geaccepteerd. In dat licht is het belangrijk dat de consument helder heeft wat er gedeeld wordt met wie en daarnaast dat de consument hierover zelf de controle behoudt.
Bron foto: blmurch (CC)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond